Yara vurderer ekspansjon på Trinidad

Yara har igangsatt et prosjekt for å utforske mulighetene til å ekspandere aktivitetene på Trinidad basert på eksisterende anlegg og infrastruktur. Prosjektet omfatter kapasitetsøkning og optimalisering av eksisterende ammoniakkproduksjon samt utvidelse med mulig produksjon av urea, ammoniumnitrat og urea ammonium nitrat (UAN, flytende gjødsel). Prosjektet vil ha særskilt fokus på mulighetene innen produksjon av teknisk ammoniumnitrat for bruk i den voksende gruveindustrien i Sør-Amerika.

Omfanget av en eventuell utvidelse av produksjonsanleggene kan innebære investeringer i størrelsesorden 600 - 1000 millioner dollar, avhengig av hvilke konsepter som velges. Yara planlegger å fatte beslutning om eventuell gjennomføring innen utgangen av 2006.

Yara vil jobbe sammen med lokale partnere ved en eventuell utvidelse av fabrikkanleggene, mens selskapets nedstrømsaktiviteter innen mineralgjødsel og industrielle anvendelser vil ha ansvaret for salg og distribusjon.

Yara eier Yara Trinidad Ltd., som eier en ammoniakkfabrikk på Trinidad og Tobago. Videre har Yara en eierandel på 49% i Trinidad Nitrogen Co., Ltd. (Tringen), et samarbeidsselskap med National Enterprises Ltd., et selskap kontrollert av myndighetene på Trinidad og Tobago. Yara har driftsansvaret for både de to ammoniakkfabrikkene som eies av Tringen samt fabrikken kontrollert av Yara.

Egil Hogna, Investorkontakt
Telefon (+47) 24 15 71 66
Mobil (+47) 90 187 865

Torgeir Kvidal, Investorkontakt
Telefon (+47) 24 15 72 95
Mobil (+47) 91 339 832

Arne Cartridge, Mediekontakt
Telefon (+47) 24 15 73 01
Mobil (+47) 47 900 900

Yara International ASA er et ledende kjemiselskap som konverterer energi og nitrogen fra luften til essensielle produkter for bønder og industrielle kunder. Som verdens største leverandør av mineralgjødsel og agronomiske løsninger hjelper vi til med å skaffe mat til verdens voksende befolkning. Vår industrielle produktportefølje inkluderer miljøprodukter som beskytter ren luft og rent vann og bevarer matvarekvalitet. Yaras globale arbeidsstyrke på 7000 ansatte representerer betydelig mangfold og talent som tillater Yara fortsatt å være den ledende aktøren innen sin bransje.