Heineken Holding N.V. publiceert resultaten over 2005 aan bovenkant van eerder gegeven verwachting; autonome winstgroei 7,3%

Kerncijfers[1]

% Verandering
% Autonome groei

(mln hl)

Groepsvolume

€ miljoen

Omzet
EBIT
-
EBIT (beia)
Nettowinst (beia)
Nettowinst Heineken Holding N.V.
-

• Het resultaat van de deelneming in Heineken N.V. van Heineken Holding N.V. heeft in 2005 € 381 miljoen bedragen.
  • Heineken realiseerde autonome groei in alle belangrijke bedrijfsindicatoren: 2,2% autonome groei van de omzet als gevolg van een positievere prijs en verkoopmix, 2,9% autonome groei van de EBIT (beia) en 7,3% autonome groei van de nettowinst (beia).
  •
  • De nettowinst (beia) steeg met € 37 miljoen naar € 840 miljoen, ondanks een negatief valuta-effect van € 27 miljoen. De nettowinst van Heineken N.V. steeg naar € 761 miljoen.
  •
  • De kasstroom uit operationele activiteiten was opnieuw sterk en bedroeg € 2.213 miljoen. De kasconversie bleef met 120% op een hoog niveau. Daarnaast leverde het afstoten van niet-kernactiviteiten, met name de vastgoedbezittingen die werden verworven met de overname van BBAG, een bijdrage van € 270 miljoen aan de nettokasstroom.
  •
  • Het groepsvolume steeg met 5,3% (van 112,6 miljoen hectoliter naar 118,6 miljoen hectoliter), waarbij de volumetrends in de tweede helft van het jaar verbeterden.
  •
  • Het volume van Heineken® in het premiumsegment groeide met 4,5% naar 20,1 miljoen hectoliter, waarmee Heineken® haar positie als het meest vooraanstaande internationale premiumbiermerk ter wereld verder versterkte.
  •
  • Het biervolume van Heineken USA daalde exclusief de distributie van de Femsa merken met 0,3%. De verkopen door distributeurs aan de detailhandel, de zogenoemde depletions, waren 1,2% hoger en de verkopen van het Heineken®  merk stegen met 1,9%. In de tweede helft van het jaar versnelde de groei van de volumes en de depletions van Heineken®. De volumes van de Femsa merken die door Heineken USA werden verkocht, bedroegen in 2005 2,2 miljoen hectoliter (+7,4%). Heineken Premium Light® kwam succesvol uit de testmarkt; het merk zal in maart 2006 op nationale schaal worden uitgerold.
  •
  • De marktpositie van Heineken in Rusland werd verder versterkt door de overname van Ivan Taranov Breweries in de tweede helft van 2005. Met 10 brouwerijen en meer dan 12 miljoen hectoliter op jaarbasis is de operatie in Rusland qua volume nu de grootste operatie van Heineken.
  •
  • Heineken vestigt de aandacht op de efficiëntie en effectiviteit van haar wereldwijde activiteiten. Heineken streeft naar jaarlijkse kostenbesparingen van in totaal € 200 miljoen in 2008, waarvan het grootste deel gerealiseerd zal worden in 2007 en 2008. Dit bedrag is inclusief € 65 miljoen aan nog niet gerealiseerde besparingen uit reeds lopende programma's .
  •
  • Heineken verwacht dat de autonome groei van de nettowinst in 2006 de 'mid-single digits' niet zal overtreffen.
  •
    Heineken Holding N.V. ontplooit geen andere activiteiten dan het deelnemen in Heineken N.V. en het daaraan gekoppelde bestuur dan wel toezicht alsmede het verlenen van diensten ten behoeve van Heineken N.V.

Dividendvoorstel

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Heineken N.V., te houden op 20 april 2006, zal worden voorgesteld om een onveranderd dividend in contanten toe te kennen van € 0,40 per aandeel van € 1,60 nominaal, waarover Nederlandse dividendbelasting van 25% zal worden ingehouden. Aan interim-dividend is op 21 september 2005 reeds € 0,16 per aandeel uitgekeerd, zodat het resterende slotdividend € 0,24 per aandeel bedraagt. Indien de vergadering het dividendvoorstel goedkeurt, zal Heineken Holding N.V., volgens haar statuten, hetzelfde dividend uitkeren. Op 8 mei 2006 zal een slotdividend van EUR 0,24 per gewoon aandeel van nominaal EUR 1,60 betaalbaar worden gesteld. De ex-dividend datum van het gewone aandeel Heineken Holding N.V. is 24 april 2006.

[1] Voor toelichting zie verklarende woordenlijst Heineken N.V. in bijlage 6

Klik op de onderstaande link voor het volledige persbericht:

Persbericht (pdf)