Årsrapport for FLSmidth & Co. A/S 1. januar til 31. december 2005

Rapporten er aflagt i overensstemmelse med International Financial Reporting Standards, som er godkendt af EU, og yderligere danske oplysningskrav til årsrapporter for børsnoterede selskaber.

Få adgang til delårsrapporten via FLSmidths web-site:

Årsrapportens hovedkonklusioner er:

Resultatudvikling
  • Omsætningen udgjorde DKK 10.502 mio. mod DKK 10.829 mio. i 2004
  • Driftsresultatet (EBIT) steg til DKK 353 mio. fra DKK -194 mio. i 2004
  • Resultat før skat (EBT) steg til DKK 480 mio. fra DKK -206 mio. i 2004
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet steg til DKK 1.698 mio. fra DKK -297 mio. i 2004
  • Ordreindgangen steg med 57% i 2005 til DKK 13,3 mia. fra DKK 8,5 mia. i 2004
  • Ordrebeholdningen udgør ultimo 2005 DKK 10,8 mia. (2004: DKK 6,5 mia.)
    Markedssituation
  • Der har i 2005 været høj markedsaktivitet inden for alle forretningsområder, hvilket forventes at fortsætte i 2006
  • Cement: Det globale marked for nykontraheret cementovnskapacitet (eksklusiv Kina) udgjorde 75 mio. årstons i 2005 (2004: 53 mio. årstons), og heraf havde FLSmidth & Co. en markedsandel på 33%. (2004: 34%)
  • Mineraler: Investeringsniveauet i mineralindustrien har været særdeles højt i 2005, som følge af en fortsat stor global efterspørgsel på mineraler.
    Forventninger til 2006 (fortsættende aktiviteter)
  • FLSmidth & Co. forventer i 2006 en koncernomsætning på ca. DKK 11 mia., et driftsresultat (EBIT) på ca. DKK 525 mio. og et resultat før skat (EBT) på ca. DKK 550 mio. Dette svarer til en EBT-margin på 5%, og dermed vil denne målsætning være opnået et år tidligere end oprindeligt forventet.
  • Pengestrømme fra driften forventes i 2006 at blive ca. DKK 100 mio., og såvel afskrivninger som investeringer i materielle anlægsaktiver forventes at udgøre ca. DKK 200 mio. Der forventes i 2006 en skatteprocent af resultat før skat på ca. 30% og en betalt skatteprocent på ca. 20%. Omkostninger forbundet med forskning og udvikling forventes at stige med ca. 50% i 2006.
  • For de enkelte forretningsområder er forventningerne til 2006 følgende:
  • Cement: Omsætning ca. DKK 7,5 mia. - EBIT-margin ca. 4,5%
    Mineraler: Omsætning ca. DKK 2,4 mia. - EBIT-margin ca. 5,5%
    Dansk Eternit Holding: Omsætning godt DKK 1,1 mia. - EBIT-margin ca. 6%
  • Forventningerne til 2006 vedrørende Cement er baseret på en uforandret markedsandel og et totalt globalt marked for kontrahering af ny cementovnskapacitet på ca. 50 mio. årstons (ekskl. Kina).

Målsætning for 2007
  • I 2007 ventes en stigning i såvel omsætning som EBT-margin i forhold til 2006.
    Langsigtet finansiel målsætning
  • For cement- og mineralområderne er der tale om cykliske industrier, hvor omsætning og indtjening varierer fra år til år. Det er fremover målsætningen i en lavkonjunktur at opnå en EBT-margin på mindst 5% og i en højkonjunktur at opnå en EBT-margin på 6-7%.

FLSmidth & Co. A/S
    Koncernkommunikationsafd.

FLSmidths' interaktive elektroniske delårsrapport
    Via websitet kan man downloade både tal og tabeller i Excel regneark samt via søgemaskinen søge overalt i regnskabet efter både tal og tekster.