Nokia ja Telenorin tutkimus- ja tuotekehitys yhteistyöhön yhdentyneiden palveluiden testauksessa

Nokia ja Telenorin tutkimus- ja tuotekehitysyksikkö ilmoittivat tänään yhteistyöstään yhdentyneiden palveluiden testauksessa. Palveluita testataan kiinteissä ja langattomissa ympäristöissä käyttäen yhdentyvien verkkojen teknologioita.

Yhteistyön tuloksena voidaan tarjota IP Multimedia Subsystem (IMS) -palveluita Nokia D500 DSLAM -laajakaistajärjestelmäalustalla ja VoIP-puheluita langattoman ja kiinteän SIP (Session Initiation Protocol) -päätteen välillä. Lisäksi voidaan testata pelejä ja videon jakamista yhdentyneellä järjestelmäalustalla.

Nokian ja Telenorin yhteisprojekti alkoi vuonna 2005. Yhteistyön tarkoituksena on arvioida, miten eri IP-palvelut voidaan toimittaa moniliityntäteknologialla, kuten WLAN/DSL, GSM ja WCDMA -verkkojen kautta multiradiolaitteeseen, esimerkiksi Nokia E60 -matkapuhelimeen.  Kiinteän ja matkapuhelinverkon yhdentymisjärjestelmä perustuu SIP-teknologiaan ja Nokia IMS -ratkaisuun. Yhdentyneet IP-palvelut mahdollistavat puheen, videon, tekstin ja sisällön jakamisen ja Presence-läsnäolopalvelun yhdistämisen yhden viestintäsession aikana, liityntäverkosta riippumatta; esimerkiksi VoIP-palvelua voidaan käyttää sekä kiinteässä että langattomassa verkossa hyödyntäen IMS-ratkaisua. Yhteistyö jatkuu vuoden 2006 loppuun.

3GPP standardin -mukainen IMS tulee muodostamaan yhdentyneen verkon ytimen. Se mahdollistaa käyttäjätunnistuksen, verkkovierailun ja verkon keskinäisliitännän IP-terminaaleihin. IP-teknologian käyttö runkoverkoissa mahdollistaa uudet palvelukonseptit ja kiinteän ja matkapuhelinverkon yhdentymisen.

Nokia johtaa markkinoita kiinteiden ja matkapuhelinverkkojen IMS-ratkaisuissa, kuten Pusk to talk over Cellular -pikayhteyspalvelussa ja videon jakamisessa, yli 70 sopimuksella. Nokia johtaa myös kiinteiden ja matkapuhelinverkkojen yhdentymistä 11 asiakkaalla.

Telenor on yksi mailman suurimmista matkapuhelinoperaattoreista 74.5 miljoonalla asiakkaallaan. Telenor on Norjan suurin tietoliikenneyritys ja Pohjoismaiden suurin televisiopalveluiden tuottaja. http://www.telenor.com/

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia, Networks