DBS Discbox Slider - nu för dvd-skivor

Fax +358 2046 24716

9 mars 2006

DBS Discbox Slider - nu för dvd-skivor

Stora Enso lanserar en ny spännande förpackning för dvd-skivor. Den nya dvd-versionen av den populära DBS Discbox Slider-boxen är tillverkad helt i kartong och rymmer tre dvd-skivor och en booklet. Genom en helt automatiserad process tillverkas och fylls boxarna med hjälp av en toppmodern modulär förpackningsmaskin.

"DBS dvd-boxen är en ny revolutionerande typ av förpackning för medieföretag som främst arbetar med dvd-skivor, som exempelvis filmer, spel, bilder och programvara. Just nu finns det ingen enskild förpackningstyp inom dvd-segmentet som är ledande på marknaden, och det finns ett tydligt behov av nya lösningar som DBS dvd-boxen - den första boxen som är tillverkad helt i kartong," säger Osmo Jahkola, Director på Stora Enso Media Solutions.

Idag tillhandahåller produktfamiljen DBS Discbox Slider från Stora Enso attraktiva lösningar för cd- och dvd-skivor. Påfyllnadsservice tillhandahålls av Stora Enso Media Solutions. Det fullständiga servicekonceptet innefattar offsettryck, konvertering och påfyllnad av DBS-boxar.

Enastående visuell utformning

"Kartong är ett ekonomiskt, praktiskt och snyggt förpackningsmaterial för media. DBS-boxarna har gott om utrymme för tryck på utsidan, och även på insidan. Det innebär att du kan utvidga ditt visuella koncept till insidan av boxen för att göra den ännu mer attraktiv. Båda DBS-modellerna har utrymme för häften, och dvd-boxen rymmer ett häfte som är upp till 5 mm tjock," tillägger Jahkola.

De lätta DBS-boxarna ryms lätt i befintliga exponeringsställ och gör det möjligt att spara in på både material- och transportkostnader. All kartong från Stora Enso tillverkas av förnybara råvaror och är ett attraktivt och miljövänligt förpackningsmaterial för media. Kartong är ett hållbart material som till skillnad från plats inte spricker, och som dessutom ger ett utmärkt skydd mot solljus som kan skada optiska skivor.

Nytt helautomatiserat förpackningssystem

Tillverkningen av DBS-boxarna sker med hjälp av toppmoderna helautomatiska förpackningsmaskiner. För DBS-dvd-boxen har Stora Enso tagit fram ett nytt helautomatiskt förpackningssystem, DBS FF-80, som garanterar kostnadseffektiv, enkel och problemfri tillverkning med konkurrenskraftig hastighet. Den modulära maskinen består av en löpande linje för vikning och transport av förpackningskomponenterna, tre produktmatningsrobotar och en häftesmatare, hett smältlim och en modulär kombinationsenhet.

Mer information finns på:

Stora Enso Packaging Boards
Consumer Boards
Media Solutions
Osmo Jahkola, Director
Duwijckstraat 17
B-2500 Lier
BELGIEN
Tfn + 32 3 443 15 60
Fax + 32 3 443 15 65
E-post osmo.jahkola@storaenso.com

Länk till text och bild i pdf-format: