Financiële resultaten van UCB voor 2005

270 miljoen euro winst uit voortgezette activiteiten: een stijging met 37% en op Pro-Forma basis met 16%

• Omzet stijgt met 24% tot 2 341 miljoen euro en op Pro-Forma basis met 10%
  • Groei gedreven door Keppra® met een verkoopstijging van 34% en een sterker marktleiderschap in de V.S.
  • Verkoop van allergiegeneesmiddelen stijgt met 6%: Zyrtec® blijft groeien in de V.S. en Japan, Xyzal® groeit sterk in Europa
  • Verkoop van Surface Specialties activiteiten resulteert in een 475 miljoen euro meerwaarde. UCB focust zich nu op wereldwijd leiderschap in de biofarmaceutische sector
  • Succesvolle afronding van de Fase III tests met Cimzia(TM) voor de behandeling van de ziekte van Crohn; indiening (28 februari 2006) van Biologics Licence Application (BLA) erkend door de FDA
  • Belangrijke vooruitgang met betrekking tot O&O-pijplijn en 0&0 investeringen bedragen 25% van de netto verkopen
  • UCB en Celltech volledig geïntegreerd: synergieën overtreffen de aanvankelijk vooropgestelde 100 miljoen euro
  • Voorgesteld brutodividend van 0,88 euro per aandeel (nettodividend van 0,66 euro per aandeel), vergeleken met een 2005 brutodividend van 0,86 euro per aandeel (2005 nettodividend van 0,645 euro per aandeel)
Brussel (België), 14 maart 2006, 07.00 uur CET - UCB kondigt vandaag zijn geauditeerde financiële resultaten aan voor de 12 maanden afgesloten op 31 december 2005.

Roch Doliveux, CEO van UCB, verklaart: "In 2005 leverde UCB sterke financiële en operationele prestaties in al zijn productfranchises en in alle regio's waar het aanwezig is. Er werd belangrijke vooruitgang geboekt op het gebied van O&O, voornamelijk door de succesvolle afronding van de cruciale klinische tests met Cimzia(TM), de eerste sub-cutane anti-TNF die efficiëntie vertoont als behandeling voor de ziekte van Crohn. In combinatie met de eveneens succesvol afgesloten integratie van Celltech, versterken deze positieve resultaten UCB in zijn opmars naar een wereldwijd leiderschap in de biofarmaceutische sector."

"In 2006 zal de netto verkopen een solide groei blijven vertonen, voornamelijk onder impuls van Keppra® dat de nieuwe standaardbehandeling voor epilepsie en het bestverkopende product van UCB wordt. De allergiestrategie in de V.S. evolueert volgens plan en er zal, naar verwacht wordt, midden 2006 bij de FDA een aanvraag (NDA) ingediend worden om Xyzal® (levocetirizine) als nieuw geneesmiddel te registreren.
Ondertussen zijn we ook op zoek naar een partner om dit nieuwe antihistaminicum in de V.S. op de markt te brengen. We werken actief aan de voorbereiding van de lancering van Cimzia(TM) als de behandeling voor de ziekte van Crohn. Die lancering wordt verwacht in de eerste helft van 2007. Verder zullen de investeringen in O&O ook in 2006 25% van de netto verkopen bedragen, ter ondersteuning van de klinische ontwikkeling van Cimzia(TM) voor nieuwe indicaties en de verdere realisatie van onze pijplijn. De overtuigende klinische voordelen van Cimzia(TM) alsook zijn unieke moleculaire design zouden moeten bijdragen tot het blijvend succes van UCB."

Klik op onderstaande link voor de pdf-versie van het persbericht:

Persbericht (PDF)