Agfa HealthCare lanceert eerste geïntegreerde IT-oplossing voor Belgische ziekenhuizen

Mortsel, België, 20 maart 2006, 15.00 uur (C.E.T.)
Agfa HealthCare kondigt vandaag een aantal proefprojecten in drie Belgische ziekenhuizen aan voor ORBIS, een allesomvattende, ziekenhuisbrede IT-oplossing voor de gezondheidszorg. Met deze proefprojecten wordt Agfa de eerste in zijn vakgebied die Belgische ziekenhuizen een geïntegreerd platform aanbiedt waarin zowel de klinische en de administratieve systemen als de workflowsystemen samenkomen in één oplossing, waarin de patiënt centraal staat. Drie ziekenhuizen - Imelda, Bonheiden; Bois de l'Abbaye, Seraing; en AZ Groeninge, Kortrijk - zullen de eerste sites in België zijn die ORBIS installeren.

ORBIS bestaat uit meer dan 70 modules die de informatiestroom en de workflow voor de zorgverstrekking beheren, ondermeer op het vlak van de opname van patiënten, de diagnose, de behandeling, het financiële beheer, de facturering en de logistiek. ORBIS, ontworpen door dokters en verplegend personeel, past de hele klinische workflow aan de behoeften van individuele ziekenhuizen en het steunt zorgverstrekkers bij de besluitvorming door het aanbieden van directe toegang tot informatie, medische beelden, statistieken en referentiebehandelingen. Ziekenhuizen die ORBIS installeerden, verbeteren hun patiëntenzorg en hun efficiëntie. Het bewijs wordt geleverd door meer dan 700 installaties doorheen Europa waar ORBIS dagelijks door meer dan 400.000 zorgverstrekkers gebruikt wordt.

"De Belgische gezondheidszorgsector is heel complex, met verschillende talen en culturen en met een erg gevarieerd zorgsysteem. ORBIS is al operationeel en succesvol in Duitland en Oostenrijk en het zal spoedig geïmplementeerd worden in Frankrijk, waar Agfa al over een aanzienlijke klantenbasis voor ziekenhuisbrede systemen beschikt. De implementatie van ORBIS in het multiculturele Belgische zorgsysteem, waar ziekenhuizen reeds ervaring hebben met de praktische implementatie van klinische paden, zal aantonen dat het systeem geschikt is voor gebruik in ziekenhuizen over de hele wereld," zegt Philippe Houssiau, President, Agfa HealthCare.

De start van de proeffase is gepland voor eind 2006. In België zal ORBIS commercieel beschikbaar zijn in 2007.

Einde bericht

Over Agfa
De Agfa-Gevaert Groep is een van 's werelds toonaangevende bedrijven in beeldvorming en informatietechnologie. Agfa ontwikkelt, produceert en verkoopt analoge en digitale systemen voor de grafische industrie, de sector van de gezondheidszorg en specifieke industriële toepassingen. Agfa heeft zijn hoofdkwartier in Mortsel / België. De onderneming is actief in 40 landen en heeft agenten in nog eens 100 landen doorheen de wereld. De Agfa-Gevaert Groep bracht in 2005 een omzet van 3.308 miljoen euro tot stand.

Agfa's businessgroep HealthCare levert aan ziekenhuizen en andere zorgcentra systemen die beantwoorden aan de nieuwste technologische vereisten voor de verwerking en het beheer van diagnostische beelden en IT-oplossingen die de beeldvormingsworkflow in de globale ziekenhuisactiviteit integreren, over de afdelingsdisciplines heen. Agfa is eveneens een leider in de snel groeiende markt voor IT-systemen die de hele zorginstelling overkoepelen en ervoor zorgen dat de zorgcentra effectiever en efficiënter worden, met een verbetering van de patiëntenzorg tot gevolg.

Meer informatie over Agfa vindt u op www.agfa.com.

Over ORBIS
Orbis is een uitgebreide ziekenhuisbrede IT-oplossing voor de gezondheidszorg. Het systeem zorgt voor een continue zorgverlening en het richt zich op de noden van alle klinische disciplines. ORBIS beheert en controleert alle patiëntgerichte processen: de medische, verpleegkundige, administratieve en zakelijke. De aanpak van Orbis overbrugt de workflowkloof tussen acute zorg en ambulante zorg.
Meer dan 700 installaties in Europa
Meer dan 400.000 dagelijkse gebruikers
Geen enkele vervanging in de laatste 10 jaar

Agfa, de Agfa rhombus en IMPAX zijn handelsmerken van Agfa-Gevaert N.V., België of zijn filialen. Alle rechten voorbehouden.

Contactpersonen:
Nancy Glynn