Airtight cups voor droge voedingsmiddelen - Stora Enso en Budelpack bieden een compleet nieuw service concept

Stora Enso Consumer Boards
Consumer Boards
FIN-55800 IMATRA
Tel. +358 2046 121
Fax +358 2046 24716

4 april 2006

Stora Enso, producent van onder meer papier en karton, heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met co-packer Budelpack Poortvliet voor het produceren en afvullen van hun innovatieve AirTight kartonnen cup voor Europese merkeigenaren. De nieuwe cups worden toegepast voor het verpakken van droge voedingsmiddelen, o.a. snacks, ontbijtgranen en snoepgoed.

De samenwerking tussen Stora Enso en Budelpack Poortvliet behelst een compleet service concept, aangeboden vanuit één centraal punt van waaruit verpakkingsmaterialen, conversie van de cup, het bedrukken alsmede het afvullen wordt aangeboden. Dit maakt het voor merkeigenaren mogelijk om zeer snel om te schakelen naar deze nieuwe innovatieve verpakking zonder hiervoor te moeten investeren. De nieuwe moderne cupfiller en rand-apparatuur zijn er voor uitgerust om poeders, granulaten en vaste-vorm-producten in AirTight cups af te vullen met een inhoud van 125ml tot 750ml.

Snelle marktintroductie

"Het betreden van de markt met een op papiervezels gebaseerde verpakking is altijd moeilijk geweest voor merkeigenaren, met inachtneming van de beschikbare tijd en benodigde investering. Bij Stora Enso realiseren we ons het belang om het voor merkeigenaren makkelijker te maken de markt te betreden met deze nieuwe verpakking. Dit maakt een op papiervezels gebaseerde verpakking een aantrekkelijke optie", zegt Pasi Piiparinen, Vice President, Strategy & Business Planning van Stora Enso Consumer Boards. De papieren AirTight cup is een door Stora Enso ontwikkelde innovatie, zij produceren ook het basismateriaal waarvan de cup is gemaakt.

"De samenwerking tussen Budelpack Poortvliet en Stora Enso biedt vooraanstaande merkeigenaren een unieke kans om afstand te nemen van de concurrentie, om pro-actief te zijn, een innovatieve verpakking te lanceren en om het out-of-home verkoopkanaal te ontwikkelen" zegt Stijn Heijs, Managing Director van Budelpack Poortvliet BV. "We beschikken over het BRC en IFS certificaat en stellen een speciaal voor de AirTight Cup uitgeruste verpakkingshal beschikbaar. De produktielijn zal beschikbaar zijn vanaf Mei 2006."

Gebruiksvriendelijke vorm en formaat

De AirTight cup beantwoord aan de toenemende vraag voor milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen alsmede gebruikersvriendelijke verpakkingen. De cup is handig en zijn "portie-formaat" past bij het door de consument gewenste gebruiksgemak, bijvoorbeeld consumptie onderweg in de auto. De consument eet en drinkt waar en wanneer hij of zij wil. In sommige produktsegmenten zal de cup nieuwe afzetkanalen openen voor merkeigenaren, zoals cafés en benzinestations.

Verlengt de houdbaarheidstermijn en ondersteund het merkimago

Het airtight cup concept is gebaseerd op het speciaal door Stora Enso ontwikkelde board met hoge barrière-coatings. Deze barrière biedt bescherming tegen vocht, zuurstof en vet, waardoor kwaliteit en versheid gedurende de houdbaarheidstermijn worden gezekerd. Door het achterwege laten van een aluminium-barrière kan het gereed produkt nog altijd op metaal worden gedetecteerd hetgeen een onmiskenbaar groot voordeel is.

"De airtight cup is ideaal voor het verpakken van diverse droge voedingsmiddelen zoals instant soep, instant maaltijden, snacks en gedroogd fruit, ontbijtgranen, chocolade-produkten en zoetwaren. Additionele karton kwaliteiten zijn beschikbaar voor zeer gevoelige produkten zodat ook bescherming tegen licht kan worden geboden. Merkeigenaren profiteren ook van de uitstekende en kwalitatief hoogwaarde bedrukking, hetgeen het merk sterk kan ondersteunen en aanwezigheid op het schap extra benadrukt" zegt Jalliina Järvinen, Manager Food Solutions bij Stora Enso Consumer Boards.

Stora Enso

Stora Enso is een geïntegreerde onderneming op het gebied van bosbouwproducten zoals tijdschriftenpapier, krantenpapier, houtvrij papier, verpakkingskarton en houtproducten. De groep is op deze terreinen wereldwijd marktleider. De onderneming behaalde in 2005 een totale omzet van 13,2 miljard euro. De groep heeft ongeveer 46.000 werknemers in meer dan 40 landen op vijf continenten en een productiecapaciteit van omstreeks 16,9 miljoen ton papier en karton per jaar en 7.7. miljoen kubieke meter zaaghout, waarvan 3,3 miljoen kubieke meter gereed product. Aandelen van Stora Enso zijn genoteerd in Helsinki, Stockholm en New York.

Budelpack

Met ongeveer 1700 medewerkers in zeven Europese landen is Budelpack een van de grootste contract producenten voor Europese merkeigenaren in consumentengoederen (FMCG). In 2006 verwacht de groep een omzet van ca. 220 miljoen euro. Budelpack bedient hoofdzakelijk merkeigenaren in de marktsegmenten Personal & Home care, Food en Pharma & Health care. Budelpack ondersteunt haar klanten structureel in de ontwikkeling van hun merken door  marktintroducties, sampling, en door Business Process Outsourcing, het strategisch onderbrengen van productie- en verpakkingsprocessen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Stora Enso Packaging Boards
Consumer Boards
Jalliina Järvinen, Manager, Food Solutions Tel. +358 20 46 121 E-mail jalliina.jarvinen@storaenso.com www.storaenso.com www.storaenso.com/food www.storaenso.com/productnews

Budelpack Poortvliet BV
Mrs. I. Joustra
Tel. +31 166 619946
Fax +31 166 619900
E-mail i.joustra@budelpack.nl

Link naar de tekst en illustraties in .pdf format: