Konsernsjefens kompensasjon

Styret i Hydro har regulert konsernsjef Eivind Reitens grunnlønn for 2006 med 3,4 prosent til 4,6 millioner kroner. Styret har fastsatt konsernsjefen bonus for oppnådde resultater i 2005 til 1,5 millioner kroner på grunnlag av bonuskriterier for 2005.

Hydros kompensasjonssystem for toppledere består av grunnlønn, prestasjonsbasert bonus og en aksjebasert kompensasjon som langsiktig incentiv. I samsvar med dette har styret også tildelt konsernsjefen 75 000 aksjeopsjoner og hver av de øvrige medlemmer i konsernledelsen 50 000 aksjeopsjoner. Tildelingen skjer etter samme prinsipper som tidligere og det antall opsjoner som har vært tildelt tidligere, hensyntatt at aksjen nå er splittet. Tildelingene skjer pr 1. juli 2006. Utøvelse av opsjonene må skje i tidsrommet 1. juli 2009 til 30. juni 2012. Utøvelsesprisen settes til 10 prosent over gjennomsnittet av sluttkurs på Oslo Børs de siste 20 dager før 1. juli 2006. Det er fastsatt vilkår om at ledere som utløser opsjoner forpliktes til langsiktig eierskap av aksjer i selskapet. Den maksimale grense for hvor stor opsjonsgevinst som samlet kan innløses ved å utøve opsjonene tilsvarer den enkelte basislønn i det år opsjonene utøves.