Telenor og en samlet banknæring lanserer BankID på mobil

Den norske banknæringen er helt i verdenstoppen når det gjelder å ta i bruk moderne og kostnadseffektive løsninger.

- Bankene i Norge er blant de fremste i verden teknologisk. Det utstrakte samarbeidet i næringen har resultert i en mye enklere bankhverdag for kundene. Nok ett skritt på denne veien er BankID på mobil, med Telenor som samarbeidspartner. Samarbeidet vil få stor betydning for bankkunder i fremtiden, sier Arne Hyttnes, administrerende direktør i Sparebankforeningen.

Banknæringen i Norge står bak BankID Samarbeidet i regi av Sparebankforeningen og Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH). BankID Samarbeidet har utviklet den elektroniske legitimasjonen BankID, som kan brukes til identifisering og signering på Internett.

Unik fellesdugnad
BankID på mobil bygger videre på samarbeidsmodellen i BankID Samarbeidet. Avtalen mellom Telenor og BankID Samarbeidet er unik, ettersom tilsvarende samarbeid mellom banknæringer og telekombransjen ikke finnes i noen andre land.

-- Med BankID på mobil er vi med på å gjøre våre kunders hverdag enklere, samtidig som vi er med på et unikt og innovativt samarbeid med banknæringen, sier Berit Kjøll, divisjonsdirektør i Telenor.

BankID på mobil forsterker BankIDs posisjon som den mest utbredte og brukte elektroniske legitimasjonen. Telenor er første operatør som inngår avtale med BankID Samarbeidet, men det er tilrettelagt for at andre operatører kan inngå tilsvarende avtale.

Kundene styrer åpningstiden
BankID på mobil blir tilgjengelig i 2008. Alle banker i BankID Samarbeidet kan tilby kundene sine BankID på mobil. Når det skjer, vil 2,3 millioner nettbankkunder og 2,7 millioner Telenor mobilabonnenter kunne identifisere seg og signere avtaler på mobilen. Det betyr at kundene bestemmer åpningstiden til bankene, og får tilgang til nye tjenester som de er opptatt av - trygge tjenester når som helst hvor som helst.

-- Finansnæringen ligger i tet når det gjelder å ta i bruk moderne og kostnadseffektive løsninger som er til det beste for folk flest. BankID på mobil er med på å imøtekomme folks forventing om å kunne ordne sine bankaffærer når som helst og hvor som helst. Å stå i kø for å betale regninger er forlengst historie, sier Arne Skauge, administrerende direktør i FNH.

Mobiltelefonens bruksområder har utvidet seg fra tale og SMS, til MMS og Internett på mobilen. BankID på mobil er en naturlig del av denne utviklingen, og vil i første rekke ha fire bruksområder: Som pålogging til nettbank, mobilbank og elektroniske tjenester fra næringslivet og offentlig sektor, samt kontobaserte betalingstjenester for internett og mobil (BankAxess).

For mer informasjon, vennligst kontakt:

• Grete Sørensen, BankID koordinator - BankID Samarbeidet tlf. 907 94 978, e-post: grete.sorensen@bankid.no

• Hanne Sjursen, Konsernansvarlig ID og e-betaling i Telenor, tlf. 913 23 099, e-post: hanne.sjursen@telenor.com

Om BankID Samarbeidet
BankID Samarbeidet er etablert av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen for å utforme en samordnet infrastruktur for hele banknæringen. Bankene deltar direkte i BankID Samarbeidet gjennom prosjekter og deltagelse i arbeidsgrupper. Den enkelte bank er utsteder av BankID og leverer tilhørende tjenester i markedet.