SINKABERG-HANSEN AS, VIKNA VINNER AV EKSPORTØRPRISEN MIDT- NORGE 2006

Eksportørprisen Midt-Norge ble i dag utdelt for 16. år på rad under Eksportens Dager på Rica Hell Hotell, Stjørdal. SpareBank 1 Midt-Norge, Innovasjon Norge, Euro Info Centre Midt-Norge SINTEF/IRC og Midt-Norsk Handelskammer står bak prisen.  Målet med Eksportørprisen er å markere at det gjennom målbevisst satsing og langsiktig tenking er fullt mulig å bli internasjonalt ledende innenfor sitt område med base i Trøndelag.

Juryen har bestått av:
Knut Vestbø, SpareBank 1 Midt-Norge (juryformann)
Lisbeth Vassaas, Euro Info Centre Midt-Norge (prosjektleder)
Hans Henrik Wist, Innovasjon Norge
Eivind Nyhuus, Innovasjon Norge
Susanna Brynhildsen og Terje Bakken, SINTEF/IRC
Arild Smolan, Midt-Norsk Handelskammer

Vinneren får med seg et kunstverk av Steinar Hansen, gitt av SpareBank 1 Midt-Norge og et reisestipend fra Innovasjon Norge som dekker reise for to personer fra vinnerbedriften til et utvalgt utekontor som bidrar med to dagers gratis rådgivning.

Juryen begrunner sitt valg med:

SinkaBerg-Hansen AS driver produksjon av settefisk og matfisk av laks, og har i tilknytning til dette eget slakteri- og videreforedlingsanlegg for laks.  SinkaBerg-Hansen AS har i mange år utmerket seg innen laksenæringen. Med en imponerende eksportandel på 90 % framstår bedriften som et godt eksempel på at "alt e mulig - uansett". Gjennom godt samarbeid med Lerøy ASA selges laksen fra Ytre Namdal i hele 20 ulike land i Europa, Amerika og Asia. Omsetningen nådde 300 mill kr i fjor mens prognosene for inneværende år kan tyde på denne øker til nærmere 400 mill. Firmaet sysselsetter 120 personer på de ulike anleggene i Vikna, Nærøy og Bindal.

Juryen mener at SinkaBerg-Hansen AS med sin markedsstrategi har oppnådd en posisjon i markedet som er imponerende. Nøkkelen er kvalitetsprodukter, godt tilrettelagt produksjon, dyktig og stabil arbeidskraft samt at tunge manuelle operasjoner nå i stor grad er blitt automatisert. Det er også viktig å nevne at bedriften har utmerket seg med gode resultater innen arbeidsmiljø.  Virksomhet i bedriften omfatter hele næringskjeden fra lakseyngel til foredlede lakseprodukter. Styring av hele verdikjeden gir god kontroll på kvalitet og ikke minst avgjørende for kundenes preferanser. Distribusjon på eksportmarkedet via Lerøy ASA er å anse som en praktisk ordning, kundene er opptatt av opprinnelse, råvare, bearbeidelsesprosess og kvalitetssikring.  I så måte har SinkaBerg-Hansen AS valgt en internasjonaliseringsstrategi som gir gode resultater.

SpareBank 1 Midt-Norge:
Eventuelle spørsmål rettes til :
Knut Vestbø,  juryformann, mobil 911 17 640

Om oss

SpareBank 1 Midt-Norge er regionens ledende finanskonsern. Vi er markedsleder i person- og bedriftsmarkedet, og er lokalisert på 71 steder i regionens kommuner. Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Midt-Norge, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.
Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet har ca. 800 ansatte og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 Finans Midt-Norge AS, EiendomsMegler 1 Midt-Norge AS, Allegro Finans ASA og Midt-Norge Regnskap AS.

SpareBank 1 Midt-Norge er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen AS.

Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside