Van Lanschot en Kempen bereiken overeenstemming en tekenen koopovereenkomst

Van Lanschot NV (Van Lanschot), Kempen & Co NV (Kempen) en Kempens grootaandeelhouders hebben de koopovereenkomst voor de overname van Kempen getekend. Op 7 september 2006 kondigde Van Lanschot reeds aan dat zij voornemens was een bod op Kempen uit te brengen. De overname zal Van Lanschots toonaangevende positie voor de doelgroepen vermogende particulieren, institutionele beleggers, ondernemingen en ondernemers verder versterken.

Alle grootaandeelhouders van Kempen hebben het bod van Van Lanschot geaccepteerd. De overnamesom bedraagt € 300 miljoen voor 100% van de aandelen. De overname zal deels in contanten en deels in aandelen worden betaald. Daartoe zal Van Lanschot voor een bedrag van € 180 miljoen aan aandelen uitgeven. De bij de koopovereenkomst betrokken partijen hebben overeenstemming bereikt over de gebruikelijke garanties en verklaringen.

De overdracht van de aandelen wordt verwacht plaats te vinden op 2 januari 2007. De Ondernemingsraden van Van Lanschot en Kempen hebben een positief advies uitgebracht met betrekking tot de transactie. Voor de overname is toestemming van de toezichthoudende instanties vereist. Van Lanschot zal Kempen vanaf 2007 in haar cijfers consolideren.

's-Hertogenbosch, 18 oktober 2006

F. van Lanschot Bankiers NV is de oudste onafhankelijke bank van Nederland met een geschiedenis die teruggaat tot 1737. De bank richt zich op een tweetal doelgroepen: de vermogende particulier en het middelgrote (familie)bedrijf. Van Lanschot staat voor kwalitatief hoogwaardige dienstverlening, waarin integrale advisering, persoonlijke service en maatwerk centraal staan. Van Lanschot NV is genoteerd aan de Euronext Amsterdam Stock Market.

Perscontacten Van Lanschot: Arno J.J. Barens, Directeur Corporate Communicatie.
Telefoon +31 (0)73 548 3096; mobiel +31 (0) 6 22 935 302;
e-mail A.Barens@vanlanschot.com ; fax +31 (0)73 548 33 49.

Investor Relations Van Lanschot: Geraldine A.M. Bakker-Grier, Manager Investor Relations.
Telefoon +31 (0)73 548 33 50; mobiel +31 (0)6 13 976 401
e-mail G.A.M.Bakker@vanlanschot.com; fax +31 (0)73 548 33 49.

Perscontacten Kempen: Bieneke Mulder, Secretaris van de Vennootschap.
Telefoon +31 (0)20 348 8012;
e-mail bmul@kempen.nl; fax +31 (0)20 348 8400.

Het persbericht kan gedownload worden via onderstaande link:

Persbericht (pdf-versie)