Fortis Private Equity leidt kapitaalronde van € 40m voor de Franse groep Panavi.

Panavi voert een kapitaalverhoging van €40m door, waarvan €31m door Fortis Private Equity onderschreven wordt.

De kapitaalverhoging past in het kader van de expansieplannen die de groep Panavi koestert. Panavi behoort tot de top van industriële bakkerijen in Frankrijk.
De middelen worden aangewend ter financiering van bijkomende productiecapaciteit om het hoofd te bieden aan de stijgende marktvraag. Tegelijkertijd wordt blijvend geïnvesteerd in nieuwe productietechnologieën en automatisering ter vrijwaring van de technologische voorsprong van de groep.

De verse financiële middelen creëren ook een geschikt platform om acquisities te financieren buiten de thuismarkt. Panavi wil een actieve rol spelen in de Europese consolidatieslag binnen de industriële bakkerijsector.

Brigitte Boone, CEO Fortis Private Equity, voegt toe: "We kennen Panavi en zijn CEO René Ruello al sinds 2004. Eerder deze zomer hebben we intens samengewerkt in het biedingsproces op Belpan. Belpan heeft uiteindelijk onderdak gevonden bij Lantmännen, maar wij hebben van het momentum gebruik gemaakt om samen met René Ruello een financieringsplan uit te werken voor een meerjarige expansie, inclusief de benodigde financiële armslag.

Fortis Private Equity is verheugd om dit forse groeiplan te kunnen ondersteunen.
De transactie vormt ook een mooie illustratie van het feit dat niet alles Buy-Out is wat de klok slaat en dat onze teams in Parijs en Brussel over de grenzen heen succesvol transacties kunnen monteren voor middelgrote ondernemingen. Met een investering van €31m breidt Fortis Private Equity haar belang in Panavi fors uit. De meerderheid van de aandelen blijft echter in handen van René Ruello."

Over Fortis Private Equity:

Fortis Private Equity is een unit van Fortis Merchant Banking die alle Private Equity-activa van Fortis beheert. De totale portefeuille van directe en indirecte investeringen bedraagt meer dan EUR 1.3 miljard. Fortis Private Equity heeft in België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Azië eigen, locale teams die zich richten op directe investeringen. Daarnaast bouwt Fortis Private Equity een gediversifieerde fund of funds-portefeuille uit door indirecte investeringen, voornamelijk in buy-out en venture capital-fondsen in Noord-Amerika, Europa en recent ook Azië.

Over Fortis:

Fortis is een internationale financiële dienstverlener op het gebied van bankieren en verzekeren.  Wij bieden onze particuliere, zakelijke en institutionele klanten een breed pakket van producten en diensten via de eigen kanalen, in samenwerking met het verzekeringsintermediair en via andere distributiepartners.  Met een marktkapitalisatie van EUR 41,6 miljard (30/09/2006), behoort Fortis tot de twintig grootste financiële instellingen van Europa. Onze sterke solvabiliteit, onze aanwezigheid in 50 landen en de toewijding en het professionalisme van onze 58.000 medewerkers stellen ons in staat om mondiale kracht te combineren met lokale flexibiliteit, een combinatie die garant staat voor optimale dienstverlening.  Meer informatie is beschikbaar op www.fortis.com

Over Panavi:

Panavi is Frans marktleider in de sector van diepgevroren brood, viennoiserie en pâtisserie. Panavi telt 21 productiesites verspreid over heel Frankrijk, het thuisland van de groep. Dankzij een performant logistiek apparaat en een netwerk van 16 distributieplatforms (220.000 m3 koelopslag) dekt het zijn hele marktgebied af. Panavi realiseert een omzet van om en bij de 230 miljoen Euro en stelt ongeveer 1.500 werknemers tewerk.

Meer informatie is beschikbaar op www.panavi-distribution.fr.

Pdf versie van het persbericht