Amer Sports Oyj:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2006 (IFRS)

Amer Sportsin tammi-syyskuun liikevaihto kasvoi 3 %. Kolmannen neljänneksen myynti laski 2 %, koska osa Salomonin talviurheiluvälineiden toimituksista myöhästyi.

-          Amer Sportsin tammi-syyskuun liikevaihto kasvoi 3 % ja oli 1 211,1 milj. euroa (1 173,5 milj. euroa vuonna 2005).
-          Liikevoitto oli 50,5 milj. euroa (49,3) ja tulos/osake 0,33 euroa (0,30).
-          Liikevaihdon ja -tuloksen kehitys kolmannella neljänneksellä jäi viimevuotisesta, koska osa Salomonin talviurheiluvälineiden toimituksista myöhästyi ja siirtyi vuoden viimeiselle neljännekselle.
-          Yhtiö arvioi, että Amer Sportsin koko vuoden 2006 liikevaihto on noin 1,8 miljardia euroa (2005: 1 732 milj. euroa) ja osakekohtainen tulos 0,90-1,05 euroa (Q2/2006 arvio: 0,95-1,05).

Amer Sports käyttää tuloslaskelmatietojen ja osakekohtaisen tuloksen osalta vuoden 2006 raportoinnissa vertailutietoina vuoden 2005 pro forma -lukuja, joissa Salomon on huomioitu 1.1.2005 lähtien. Luvut eivät sisällä Salomonin hankintaan liittyviä kertaluonteisia eriä. Pro forma -lukujen käytöstä on kerrottu enemmän 20.4.2006 julkistetussa pörssitiedotteessa.

Toimitusjohtaja Roger Talermo:

"Urheilu- ja vapaa-ajan markkinat kehittyivät edelleen suotuisasti, ja tämän kehityksen uskotaan jatkuvan myös loppuvuonna.

Sekä Salomonin että Atomicin saamat tilaukset ennakoivat, että niiden koko vuoden liikevaihdot kasvavat. Kolmannella neljänneksellä Salomonin liikevaihto kuitenkin laski, koska osa sen talviurheiluvälineiden toimituksista myöhästyi ja siirtyi vuoden viimeiselle neljännekselle. Syynä tähän oli se, ettei Salomonin logistiikkapartneri pystynyt toimittamaan kaikkia tuotteita markkinoille sovitussa aikataulussa. Tästä johtuen syyskuun lopussa oli noin kolmen viikon toimitusviive. Tilanteen uskotaan normalisoituvan vuoden viimeisen neljänneksen aikana, mutta syntynyt tilanne saattaa kuitenkin vaikuttaa vuoden viimeisellä neljänneksellä saatavien lisätilausten määrään.

Precorin myönteinen kehitys jatkui kolmannella vuosineljänneksellä. Myynti erityisesti kuntosaleille on jatkanut voimakasta kasvuaan. Myös Wilsonin hyvä kehitys jatkui, vaikka golfliiketoiminta jäi tavoitteista. Suunnon uudet tuotelanseeraukset on otettu markkinoilla hyvin vastaan, yhtiön liikevaihdon kasvun odotetaan jatkuvan loppuvuonna.

Vaikka Salomonin kolmannen neljänneksen liikevaihto laski hieman viimevuotisesta, uskon että Amer Sportsin koko vuoden tavoitteet saavutetaan.

Päätökset Atomicin ja Salomonin teollisesta yhteistyöstä on tehty. Yhteistyö kattaa laskettelusuksien ja -kenkien sekä kaikkien maastohiihtovälineiden valmistuksen. Muutokset toteutuvat pääosin ensi vuoden aikana.

Salomonin integrointi Amer Sportsiin etenee suunnitelmien mukaisesti ja sen tuomaa selvää tulosparannusta voidaan odottaa vuonna 2007 ja 2008."

Lisätietoja:
Tommy Ilmoni, sijoittajasuhdejohtaja, puh. (09) 7257 8233
Pekka Paalanne, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. (09) 7257 8212
Roger Talermo, toimitusjohtaja, puh. (09) 7257 8210

Yhdistetty tiedotustilaisuus, puhelinkonferenssi ja suora internetlähetys (webcast) osavuosikatsauksesta järjestetään 25.10.2006 klo 15.00 yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Mäkelänkatu 91, Helsinki. Tilaisuus on englanninkielinen. Ohjeet puhelinkonferenssiin osallistumiseen löytyvät Amer Sportsin internetsivuilta www.amersports.com.

AMER SPORTS OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-SYYSKUU 2006
(IFRS)

Amer Sportsin liikevaihto tammi-syyskuussa 2006 oli 1 211,1 milj. euroa (1 173,5 milj. euroa tammi-syyskuussa 2005). Liikevoitto oli 50,5 milj. euroa (49,3). Voitto ennen veroja oli 32,2 milj. euroa (31,9). Tulos/osake oli 0,33 euroa
(0,30).

HEINÄ-SYYSKUUN LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO

Amer Sportsin liikevaihto heinä-syyskuussa 2006 laski 2 % ja oli 471,9 milj. euroa (483,6 milj. euroa vuonna 2005).

Liiketoimintasegmenteittäin liikevaihto jakautui seuraavasti: Salomon 38 %, Wilson 25 %, Precor 13 %, Atomic 20 % ja Suunto 4 %. Precorin liikevaihto kasvoi 4 % ja Suunnon 12 %. Wilsonin liikevaihto laski 5 %. Atomicin liikevaihto oli edellisen vuoden tasolla.

Salomonin liikevaihto laski 5 % koska osa sen talviurheiluvälineiden toimituksista myöhästyi ja siirtyi vuoden viimeiselle neljännekselle. Syynä tähän oli se, ettei Salomonin logistiikkapartneri pystynyt toimittamaan kaikkia tuotteita markkinoille sovitussa aikataulussa.

Markkina-alueittain liikevaihto jakautui seuraavasti: Amerikka (mukaan lukien Väli- ja Etelä-Amerikka) 45 %, EMEA (Eurooppa, Afrikka ja Lähi-itä) 45 % ja Aasia 10 %. Myynti laski Amerikassa 2 % ja EMEA:ssa 5 %. Aasiassa myynti nousi
8 %.

Konsernin liikevoitto oli 57,9 milj. euroa (63,5).

Voitto ennen veroja oli 50,9 milj. euroa (56,6). Osakekohtainen tulos oli
0,52 euroa (0,53). Nettorahoituskulut olivat 7,0 milj. euroa (6,9).

TAMMI-SYYSKUUN LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO

Amer Sportsin liikevaihto tammi-syyskuussa 2006 nousi 3 % ja oli 1 211,1 milj. euroa (1 173,5 milj. euroa vuonna 2005).

Liiketoimintasegmenteittäin liikevaihto jakautui seuraavasti: Salomon 31 %, Wilson 38 %, Precor 16 %, Atomic 10 % ja Suunto 5 %. Salomonin myynti kasvoi
3 %, Precorin 12 %, Suunnon 6 % ja Wilsonin 2 %.

Atomicin liikevaihto laski 4 %. Atomicin ydinliiketoimintaan kuulumattomien Asics-tuotteiden jakelun loppuminen Itävallassa laski Atomicin liikevaihtoa 9,7 milj. euroa. Ilman Asicsin vaikutusta sen liikevaihto olisi noussut 4 %.

Markkina-alueittain liikevaihto jakautui seuraavasti: Amerikka (mukaan lukien Väli- ja Etelä-Amerikka) 50 %, EMEA (Eurooppa, Afrikka ja Lähi-itä) 39 % ja Aasia 11 %. Myynti kasvoi Amerikassa 6 % ja Aasiassa 7 %. EMEA:ssa myynti oli viime vuoden tasolla.

Konsernin liikevoitto oli 50,5 milj. euroa (49,3). Erityisesti Precorin tuloskehitys oli vahva. Viime vuoden vastaavan kauden liikevoittoa paransi kiinteistöjen myynti 5,9 milj. euroa.

Voitto ennen veroja oli 32,2 milj. euroa (31,9). Osakekohtainen tulos oli
0,33 euroa (0,30). Nettorahoituskulut olivat 18,3 milj. euroa (17,4).

INVESTOINNIT

Konsernin käyttöomaisuusinvestoinnit olivat yhteensä 22,5 milj. euroa (10,5). Konsernin poistot olivat 23,9 milj. euroa (25,9).

TUOTEKEHITYS

Tuotekehitykseen käytettiin 41,9 milj. euroa (41,8) eli 3,5 % liikevaihdosta.

RAHOITUSTILANNE JA KASSAVIRRAN KEHITYS

Konsernin nettovelka oli syyskuun lopussa 617,5 milj. euroa (601 milj. euroa 31.12.2005).

Liiketoiminnan kassavirta korkojen ja verojen jälkeen oli 21,4 milj. euroa (32,3). Investointien nettokassavirta -56,7 milj. euroa (-2,4) sisältää Salomonin ostosta suoritetun loppukauppahinnan.

Vuoden 2005 joulukuussa sovitusta 575 milj. euron lainajärjestelystä oli nostettuna 250 milj. euroa, ja sitovana käyttämättömänä luottolimiittinä oli
325 milj. euroa. Lainajärjestely erääntyy vuoden 2010 lopulla. Lyhytaikaista rahoitusta hoidetaan kotimaisella 500 milj. euron yritystodistusohjelmalla, josta 30.9.2006 oli käytetty 388 milj. euroa.

Rahavarat olivat kauden päättyessä 26,5 milj. euroa (30.9.2005: 278,9).

Omavaraisuusaste oli 31,3 % (30.9.2005: 43,0 %), ja nettovelkaantumisaste 120 % (29 %).

AMER SPORTSIN OSAKKEET JA OSAKKEENOMISTAJAT

Katsauskauden päättyessä Amer Sportsilla oli 14 092 rekisteröityä osakkeenomistajaa. Osakkeista ulkomaalaisomistuksessa oli 55 % (54,3 %).

Amer Sportsin osakkeita vaihdettiin Helsingin Pörssissä katsauskauden aikana kaikkiaan 45,3 milj. kappaletta 754,3 milj. euron kokonaishintaan. Vaihtuvuus oli 63,4 %.

Amer Sports Oyj:n osakkeiden viimeinen kauppa katsauskauden lopussa Helsingin Pörssissä päätettiin hintaan 17,70 euroa. Ylin kurssi Helsingin Pörssissä oli 18,01 euroa ja alin 14,75 euroa. Keskikurssi oli 16,65 euroa.

Syyskuun lopussa yhtiön markkina-arvo oli 1 266,1 milj. euroa (1 134,1).

30.9.2006 yhtiön osakepääoma oli 286 118 040 euroa ja osakkeiden kokonaismäärä 71 529 510. Osakkeita merkittiin touko-kesäkuussa vuoden 2002 optiotodistuksilla 15 450 kappaletta ja kesä-heinäkuussa 28 950 kappaletta. Näistä merkinnöistä johtuvat osakepääomien korotukset merkittiin kaupparekisteriin seuraavasti 13. heinäkuuta 61 800 euroa ja 7. syyskuuta 115 800 euroa.

Franklin Resources Inc. ilmoitti 27.1.2006, että sen määräysvallassa olevien rahastojen ja yksittäisten sijoittajien omistamat osakkeet edustivat 5,02 % Amer Sports Oyj:n osakepääomasta ja äänimäärästä. Maaliskuussa annetun ilmoituksen mukaan omistus laski 4,99 %:iin.

Katsauskauden päättyessä hallituksella ei ollut voimassa olevia antivaltuuksia.

HENKILÖSTÖ

Konsernin henkilöstön määrä oli kauden päättyessä 6 845 henkilöä (4 348), josta Salomonin osuus oli 2 479 henkilöä. Konsernin palveluksessa oli katsauskauden aikana keskimäärin 6 827 (4 347) henkeä. Katsauskauden lopussa henkilöstöstä työskenteli Amerikassa 2 722 (2 178), EMEA:ssa 3 637 (1 764) ja Aasiassa 486 (406).

AMER SPORTS WINTER & OUTDOOR AMERICAS -YKSIKKÖ

Amer Sports keskittää Amerikan talvi- ja outdoor-liiketoimintansa yhden johdon alaisuuteen. Muutoksella vahvistetaan Amer Sportsin asemaa ja kehitetään sen liiketoimintaa maailman suurimmalla talvi- ja outdoor-markkinalla, Yhdysvalloissa. Tavoitteena on löytää uusia tapoja Salomonin, Atomicin ja Suunnon myynnin kasvattamiseen sekä taata myynnille ja liiketoiminnalle tehokkaampi infrastruktuuri. Kuusitoista vuotta Amer Sportsissa työskennellyt Mike Dowse nimitettiin Ogdenissa, Utahin osavaltiossa perustettavan yksikön toimitusjohtajaksi 1.9.2006 alkaen.

LIIKETOIMINTASEGMENTIT

SALOMON

Talviurheiluvälineiden tärkein myyntisesonki ajoittuu syys-lokakuulle, jolloin valtaosa tuotteista toimitetaan kaupalle. Tänä vuonna osa Salomonin syyskuun toimituksista myöhästyi ja siirtyi kolmannelta neljännekseltä vuoden viimeiselle neljännekselle. Tällä oli suuri merkitys Salomonin kolmannen neljänneksen liikevaihdon kehitykseen. Syynä toimitusten siirtymiseen oli se, ettei Salomonin logistiikkapartneri pystynyt toimittamaan kaikkia tuotteita markkinoille sovitussa aikataulussa. Tästä johtuen syyskuun lopussa oli noin kolmen viikon toimitusviive. Tilanteen uskotaan normalisoituvan vuoden viimeisen neljänneksen aikana, mutta syntynyt tilanne saattaa kuitenkin vaikuttaa vuoden viimeisellä neljänneksellä saatavien lisätilausten määrään.

Salomonin liikevaihto nousi tammi-syyskuussa 3 %. Liikevaihto jakautui seuraavasti: talviurheiluvälineet 41 %, asusteet ja jalkineet 38 % sekä Mavic
21 %. Liikevaihdosta Amerikan osuus oli 29 %, EMEA:n 61 % ja Aasian 10 %. Myynti nousi Amerikassa 6 % ja Aasiassa 8 %. EMEA:ssa myynti oli edellisvuoden tasolla. Toimitusvaikeudet laskivat myyntiä erityisesti EMEA:ssa.

Salomonin liikevoitto oli -16,7 milj. euroa (-19,8). Tuloksen kohentumiseen vaikutti parempi kulujen hallinta. Talviurheiluvälineiden ja -asusteiden toimitukset painottuvat vuoden loppupuolelle kiireisimmän toimitusjakson ollessa syys-lokakuussa korostaen liiketoiminnan kausiluonteisuutta.

Liiketoiminta-alueet

Salomonin talviurheiluvälineiden liikevaihto laski 8 %. Tämänhetkisen arvion mukaan koko vuoden myynti tulee olemaan viime vuoden tasolla.

Asusteiden ja jalkineiden liikevaihto kasvoi 14 %. Nopeimmin kasvoi Arc'teryxin talviasusteiden myynti. Jalkineiden ja asusteiden tilaukset kaudelle kevät/kesä 2007 ovat edenneet hyvin.

Pyöräilykomponentteja valmistavan Mavicin liikevaihto kasvoi 9 %. Heinäkuussa Mavic allekirjoitti uuden viisivuotisen jatkosopimuksen Tour de Francen kanssa.

WILSON

Wilsonin tammi-syyskuun liikevaihto nousi hieman viime vuodesta. Liikevaihto jakautui seuraavasti: mailapelit 42 %, joukkueurheilu 37 % ja golf 21 %. Liikevaihdosta Amerikan osuus oli 66 %, EMEA:n 20 % ja Aasian 14 %. Myynti nousi Amerikassa 3 % ja EMEA:ssa 1 %. Aasiassa myynnin 6 % lasku johtui erityisesti tennis- ja golfvälineiden heikentyneestä myynnistä Japanissa.

Wilsonin liikevoitto pysyi viime vuoden tasolla ja oli 49,4 milj. euroa.

Liiketoiminta-alueet

Mailapeliliiketoiminta jatkoi hyvää suoritustaan, sen liikevaihto kasvoi 8 %. Tuoteryhmistä eniten kasvoivat pelivarusteiden ja jalkineiden myynnit.

Joukkueurheiluliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 10 %. Kaikkien keskeisten tuoteryhmien myynti kasvoi viime vuoden vastaavan kauteen verrattuna, ainoastaan peliasujen ja harjoitusvälineiden myynnit laskivat.

Golfliiketoiminnan myynti ja tulos jäivät tavoitteista erityisesti Japanissa, mutta myös Euroopassa golfvälineiden kysyntä laski. Yhdysvalloissa uuden jakelustrategian mukainen keskittyminen tärkeimpiin asiakkaisiin laski osaltaan golfliiketoiminnan liikevaihtoa.

PRECOR

Precorin tammi-syyskuun liikevaihto kasvoi 12 %. Liikevaihdosta Amerikan osuus oli 78 %, EMEA:n 15 % ja Aasian 7 %. Myynti nousi Amerikassa 14 %, EMEA:ssa 11 % ja pysyi Aasiassa viime vuoden vastaavan kauden tasolla.

Precorin liikevoitto kasvoi 26 % ja oli 22,1 milj. euroa. Liikevoittoa kasvattivat myynnin kasvu ja myyntikatteiden parantuminen. Kertaluontoiset laatukustannukset heikensivät tulosta jonkin verran.

Precorin myönteinen kehitys jatkui. Myynti erityisesti kuntosaleille on jatkanut voimakasta kasvuaan Pohjois-Amerikassa. Heinäkuussa Precor solmi Hilton Hotels Corporationin kanssa kattavan yhteistyösopimuksen. Hiltonin neljään eri Yhdysvalloissa sijaitsevaan hotelliketjuun kuuluviin hotelleihin rakennetaan Fitness by Precor -kuntosalit. Kolmannen neljänneksen aikana AnyTime Fitness valitsi Precorin yhdeksi tärkeimmistä kuntolaitevälineiden toimittajistaan. AnytTime Fitness on yksi Pohjois-Amerikan nopeimmin kasvavista kuntosaliketjuista.

ATOMIC

Atomicin ydinliiketoimintaan kuulumattomien Asics-tuotteiden jakelun loppuminen Itävallassa laski liikevaihtoa 9,7 milj. euroa. Ilman Asicsin vaikutusta liikevaihto olisi noussut 4 %.

Atomicin liikevoitto oli tammi-syyskuussa 1,8 milj. euroa (3,2). Kolmannen neljänneksen liikevoitto oli 23,4 milj. euroa (23,7).

Talviurheiluliiketoiminnassa toimitukset painottuvat vuoden loppupuolelle kiireisimmän toimitusjakson ollessa syys-lokakuussa. Loppuvuodelle saatujen ennakkotilausten määrä on edellisvuoden tasolla.

SUUNTO

Suunnon liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa 6 %. Liikevaihdosta Amerikan osuus oli 35 %, EMEA:n 53 % ja Aasian 12 %. Myynti oli Amerikassa edellisvuoden tasolla mutta nousi EMEA:ssa 8 % ja Aasiassa 17 %. Kolmannen neljänneksen liikevaihto kasvoi 12 %.

Suunnon liikevoitto oli 5,8 milj. euroa (4,1). Suunnon alihankkijan tiloissa tapahtui tulipalo viime vuoden toisella vuosipuoliskolla. Suunnon katsauskauden tulos sisältää 2,5 milj. euron vakuutuskorvauksen tulipalosta aiheutuneesta myyntikatteen menetyksestä.

Katsauskauden aikana Suunnon sukellusinstrumenttien myynti nousi 9 %. Erityisen hyvin kehittyi Suunnon D9- ja D6 -sukellusinstrumenttien myynti. Sukellus- ja vesiurheilupukujen myynti laski.

Rannetietokoneiden myynti kasvoi 20 %. Syksyllä myyntiin tullut, kestävyysharjoitteluun suunnattu Suunto Training -tuotesarja on otettu markkinoilla hyvin vastaan. Rannetietokoneiden myyntiä lisäsivät myös uudet tuotepäivitykset.

Sukellusinstrumenttien ja rannetietokoneiden osuus Suunnon liikevaihdosta oli yhteensä 69 % (64 %).

VUODEN 2006 NÄKYMÄT

Yhtiön arvion mukaan urheiluvälineiden positiivinen kysynnän kehitys jatkuu loppuvuonna. Yhtiö arvioi, että Amer Sportsin koko vuoden 2006 liikevaihto on noin 1,8 miljardia euroa (2005: 1 732 milj. euroa) ja osakekohtainen tulos 0,90-1,05 euroa (Q2/2006 arvio: 0,95-1,05). Yhtiön koko vuoden veroasteen arvioidaan olevan 27 % aikaisemmin arvioidun 30 %:n sijaan.

Salomonin integrointi Amer Sportsiin etenee suunnitelmien mukaisesti. Kesäkuussa saatiin päätökseen Salomon S.A.:n yhteistoimintamenettely. Lisäksi päätökset Atomicin ja Salomonin teollisesta yhteistyöstä on tehty. Yhteistyö kattaa laskettelusuksien ja -kenkien sekä maastohiihtovälineiden valmistuksen. Muutokset toteutuvat vuosien 2007 ja 2008 aikana. Amer Sportsin uuden yhteisen maaorganisaation rakentaminen etenee suunnitelmien mukaisesti.

Vuosi 2006 on Salomonille siirtymävuosi. Merkittävää tulosparannusta odotetaan vuosilta 2007 ja 2008, jolloin Salomonin uudelleenjärjestelyjen vaikutukset alkavat näkyä.

Amer Sports arvioi saavuttavansa Salomonin uudelleenjärjestelyistä sekä Salomonin ja Atomicin teollisesta yhteistyöstä asteittain yli 40 miljoonan euron vuosittaiset kulusäästöt vuoden 2008 loppuun mennessä.

Osavuosikatsaus on tehty IFRS:n mukaisia kirjaamis- ja arvostusperiaatteita noudattaen.

Milj. euroa
Luvut tilintarkastamattomia

KONSERNITULOS

KONSERNITULOS, VERTAILU VIIME VUONNA RAPORTOITUUN

*) 12 kk:n liukuva keskiarvo

Veroina on kirjattu koko vuoden arvioiduista veroista katsauskauden tulokseen suhteutettu osuus.

LIIKEVAIHTO LIIKETOIMINTASEGMENTEITTÄIN

LIIKEVOITTO LIIKETOIMINTASEGMENTEITTÄIN

LIIKEVAIHTO MARKKINA-ALUEITTAIN

KONSERNIN KASSAVIRTALASKELMA

KONSERNITASE

LASKELMA OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA

VASTUUSITOUMUKSET, KONSERNI

Johdon, osakkaiden tai omistusyhteysyritysten puolesta ei ole annettu pantteja tai muita vastuusitoumuksia.

JOHDANNAISINSTRUMENTIT

LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO NELJÄNNESVUOSITTAIN

*) pro forma

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä, ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

AMER SPORTS OYJ

Lisätietoja:
Tommy Ilmoni, sijoittajasuhdejohtaja, puh. (09) 7257 8233
Pekka Paalanne, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. (09) 7257 8212
Roger Talermo, toimitusjohtaja, puh. (09) 7257 8210

AMER SPORTS OYJ

Maarit Mikkonen
Viestintäpäällikkö
Puh. (09) 7257 8306, sähköposti: maarit.mikkonen@amersports.com

Helsingin Pörssi
www.amersports.com

AMER SPORTS OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-SYYSKUU 2006 (IFRS)