GrameenPhone passerer 10 millioner kunder

- Mobiltelefonien endrer folks livsstil i Bangladesh. Mobiltelefonen er ikke lenger et verktøy bare for de privilegerte, men er til nytte for folk fra alle grupper og områder i landet, sier Erik Aas, administrerende direktør i GrameenPhone.

- Kontinuerlig synkende trafikkpriser, rimeligere mobiltelefoner og svært god mobildekning i hele landet er de tre viktigste årsakene til fremgangen vår, fortsetter Aas. Inntil nå har GrameenPhone investert omtrent en milliard USD i mobilnett og tjenester, og mobilnettet dekker mer enn 95 prosent av befolkningen.

Selskapet har mer enn fem tusen ansatte, og anslagsvis ytterligere hundre tusen mennesker har sitt levebrød gjennom mobilvirksomheten ved å blant annet jobbe for leverandører og forhandlere. I tillegg gir det internasjonalt anerkjente Village Phone-programmet gode inntektsmuligheter for mer enn 260.000 Village Phone-operatører, som for det meste er fattige landsbykvinner over hele landet.

Utviklingen av tjenester har vært stor de siste årene. GrameenPhones kunder kan nå benytte moderne datatjenester og innholdstjenester. Mobile kontorløsninger, internettilgang, bildemeldinger (MMS) og andre nedlastingstjenester er tilgjengelig i hele det landsdekkende mobilnettet.

Basert på Village Phone-konseptet, som tilbyr mobiltilgang i distriktene til mennesker som ikke har råd til et vanlig mobilabonnement, har GrameenPhone nå startet et ambisiøst prosjekt for å etablere fem hundre såkalte Community Information Centres i løpet av året. Dette er kiosker som tilbyr internettilgang og andre informasjonstjenester på landsbygda ved hjelp av mobilnettet.

GrameenPhone er eid av Telenor (62%) og Grameen Telecom Corporation of Bangladesh (38%).

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Esben Tuman, informasjonssjef, Telenor ASA
Mobil: +47 905 08 400, e-post: esben@telenor.com