KBC boekt nettowinst van 1 081 miljoen euro (574 miljoen euro onderliggende winst) over derde kwartaal 2006

KBC sloot het derde kwartaal van 2006 af met een nettowinst van 1 081 miljoen euro (inclusief een desinvesteringsmeerwaarde van 0,5 miljard euro). De onderliggende winst voor het kwartaal bedroeg 574 miljoen euro. Volgens André Bergen, CEO van de KBC-groep, "zijn we eens te meer zeer tevreden over onze prestatie. Rekening houdende met de normale seizoenstrends bleven de activiteiten op een hoog peil. Bovendien nam de rentemarge toe en bleef het kredietrisico opnieuw laag." De winst over de eerste negen maanden van dit jaar bedroeg 2 797 miljoen euro. Dat betekent een stijging met 59% (onderliggende winst: +15%) en een rendement op eigen vermogen van 26% (op onderliggende basis 19%).

Financiële hoofdlijnen derde kwartaal 2006

• Het resultaat over het derde kwartaal werd gunstig beïnvloed door een eenmalige meerwaarde van 0,5 miljard euro netto door de desinvestering van Banco Urquijo (Divisie Europese Private Banking).
  • De onderliggende nettowinst (dat wil zeggen de groepswinst met uitsluiting van eenmalige factoren en marktwaardeschommelingen van balansdekkingsinstrumenten) steeg met 1% tegenover het sterke derde kwartaal van 2005, met een hogere bijdrage van de Divisie Centraal-Europa (onder andere dankzij lagere kredietrisicokosten) maar een zwakkere prestatie van de kapitaalmarktactiviteiten (Divisie Merchantbanking).
  • De onderliggende winst lag 10% lager dan in het vorige kwartaal, wat vooral de seizoengebondenheid van het inkomstenpatroon van de meeste Divisies weerspiegelt. De voorbije vijf jaar lag de nettowinst voor het derde kwartaal gemiddeld 20% lager dan die voor het voorgaande kwartaal (het boekjaar 2005 vormde daarop een uitzondering).
  • Afgezien van de normale seizoenstrends bleven de verkoopsvolumes in vele domeinen solide. De uitstaande woningkredieten, bijvoorbeeld, namen over het voorbije kwartaal toe met 4% (waarvan +11% in Centraal-Europa), en ook de levenreserves stegen met 4%. Na een daling met 2% in het vorige kwartaal (als gevolg van de volatiele marktomstandigheden in die periode), steeg het beheerd vermogen opnieuw met 5% tijdens het afgelopen kwartaal.
  • De nettorentemarge van het bankbedrijf steeg met 3 basispunten, onder andere dankzij de toename van de Centraal-Europese rentemarge met 10 basispunten.
  • De kostenontwikkeling bleef gunstig (-8% op onderliggende basis ten opzichte van het vorige kwartaal en -4% op jaarbasis) en de kredietverliezen bleven andermaal erg beperkt (ook in Centraal-Europa).
    Vooruitzichten voor het boekjaar 2006

KBC gelooft in het verdere winstpotentieel van zijn bedrijfsstrategie. Net zoals vele van zijn sectorgenoten zal KBC evenwel als gedragsregel geen kwantitatieve winstprognoses meer formuleren. KBC zal zijn financiële doelstellingen voor de middellange termijn actualiseren tegen 7 december 2006 (dan zal een persbericht worden gepubliceerd om 8.30 uur).

Op www.kbc.com vindt u dit communiqué in het Engels, Nederlands, Frans en Duits.
    U vindt er ook (inEngels) de bijlagen bij het communiqué, een presentatie en een financieel
    kwartaalverslag.

KBC Investor Relations Office