PÖYRYLLE MÄNTYÖLJYLAITOSSOPIMUS SUOMESSA

Pöyryn Energia-liiketoimintaryhmä on solminut UPM-Kymmene Oyj:n Kymin tehtaiden kanssa sopimuksen mäntyöljylaitoksen suunnittelu-, hankinta- ja rakennuttamispalveluista. Toimeksiannon arvoa ei julkisteta.

Toimeksianto käsittää Pöyry Energy Oy:n omistamaan HDS® (Hydro Dynamic Separation) -teknologiaan perustuvan raakamäntyöljyä tuottavan laitoksen. Vastaavia laitteistoja on asennettu jo 18:aan nykyaikaiseen sellutehtaaseen Euroopassa, Kanadassa ja Kiinassa. Parhaillaan Pöyryllä on meneillään kahden samantyyppisen laitoksen toimitus Suomessa ja Ruotsissa. Laitos tuottaa korkealaatuista raakamäntyöljyä ja sille on ominaista suuri saanto, hyvä käyttövarmuus ja alhaiset kunnossapitokustannukset.

Mäntyöljykeittämöhanke liittyy UPM:n Kymin sellutehtaan kemikaalien talteenottolaitoksen uudistamiseen, jossa korvataan kaksi vanhentunutta kemikaalien talteenottolinjaa yhdellä nykyaikaisella linjalla. Uudistettu talteenottolaitos valmistuu kesällä 2008. Kokonaisarvoltaan 325 miljoonaa euron investoinnilla turvataan Kymin paperitehtaan selluntarve ja varmistetaan sen kehitys kilpailukykyisenä hienopaperi-integraattina. Lisäksi investointi nostaa tehtaan energiatehokkuutta ja vähentää fossiilisia hiilidioksidipäästöjä.

Pöyry on globaali energia-, metsäteollisuus- sekä infrastruktuuri- ja ympäristöaloihin keskittynyt konsultointi- ja suunnitteluyritys. Pöyryn vuotuinen liikevaihto on noin 600 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 6000 asiantuntijaa.

PÖYRY OYJ

Satu Perälampi