Lindab förvärvar franskt ventilationsföretag

Lindab, tillverkare av bygg- och ventilationssystem i stål och tunnplåt, meddelade idag att man har ingått ett avtal om att förvärva Airbat S.A.S., ett franskt företag inom ventilationsbranschen med huvudsaklig inriktning på cirkulära ventilationskanaler.

Lindab planerar att kombinera sin befintliga verksamhet med Airbat för att skapa en stark komplett leverantör på den franska marknaden. Sammanslagningen av de två företagen förväntas generera positiva synergieffekter. Köpeskillingen är avtalat till 20 MSEK (2.2 M EUR) och erläggs kontant.

Airbat, med säte i Parisregionen, har 25 anställda och hade under tolvmånadersperioden som avslutades 31 mars 2006 en nettoförsäljning om cirka 41 MSEK (4 521 K EUR) och ett rörelseresultat (EBITA) om cirka 5 M SEK (555 K EURO).

Lindabkoncernen verkar inom två affärsområden - Ventilation och Profile. Koncernens nettoomsättning under de nio första månaderna i år uppgick till 5 457 MSEK, varav affärsområde Ventilation stod för 2 562 MSEK. De viktigaste marknaderna för Ventilation är de nordiska länderna och Västeuropa. I Frankrike har Lindab sedan tidigare kontor och tillverkning i Lyonområdet samt filialer på 7 platser. Förvärvet kommer att stärka Lindabs position i det viktiga Parisområdet samtidigt som Airbats sortiment kompletteras och förstärks med Lindabs produktprogram.

"Med förvärvet av Airbat tar vi ytterligare ett steg i vår strategi att öka tillväxten inom cirkulära kanalsystem utanför Skandinavien, " säger Kjell Åkesson, Lindabs koncernchef.

Slut

Kontakter:

Kjell Åkesson, CEO
Tel. +46 (0)431 850 00

Nils-Johan Andersson, CFO
Mobil: 0706685075

Anders Person, HR & IR direktör
Mobil: 0705185129

Om Lindab-koncernen:

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och systemlösningar av stål och tunnplåt för byggindustrin.

De två affärsområdena, Ventilation och Profile, tillhandahåller kompletta lösningar för inneklimat och byggnadssystem såväl som enskilda ventilations- och byggkomponenter för alla typer av byggnader.

Lindab-koncernen omsatte 6,2 miljarder SEK under 2005 och har ca 4 500 medarbetare i 28 länder. Huvudkontoret ligger i Grevie, utanför Båstad i nordvästra Skåne. Se även www.lindab.com