Nokia yhdistää viestintäteknologioita uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi

Nokian toimitusjohtajan Olli-Pekka Kallasvuon mukaan internetin ja liikkuvuuden yksinkertaistaminen ja yhdistäminen multimedialaitteisiin tekee mahdolliseksi sisällön luomisen, käyttämisen ja jakamisen missä ja milloin vain.

"Yhden käyttötarkoituksen laitteet käyvät yhä harvinaisemmiksi. Ne korvautuvat yhdistelmälaitteilla, joista tulee jatkuvasti tehokkaampia ja helppokäyttöisempiä", Kallasvuo linjasi. Yhdistelmälaitteet ovatkin kulutuselektroniikan nopeimmin kasvava segmentti: niiden myynti oli lähes 90 miljoonaa yksikköä vuonna 2006, ja sen odotetaan rikkovan 250 miljoonan kappaleen rajan vuonna 2008. Nokia, markkinoiden johtava valmistaja, myi lähes 40 miljoonaa yhdistelmälaitetta vuonna 2006.

"Nokia tuo viestintäteknologioiden konvergenssiin lisäarvoa liikkuvuudella ja yhdistettävyydellä. Käyttäjien itse luoma tai tallentama sisältö ja internet-palvelut kulkevat nyt mukana kaikkialla", Kallasvuo sanoi. Hän odottaa paljon myös Nokian ja Sprint Nextelin yhteistyöltä, joka tuo langattoman WiMaX-laajakaistatekniikan ja avoimet internet-pohjaiset palvelut yhdysvaltalaisten kuluttajien mobiililaitteisiin vuonna 2008.

Kallasvuo korosti Nokian vahvaa markkina-asemaa ja asiakaspohjaa: "Yli 850 miljoonalla ihmisellä on Nokian matkapuhelin. Yhdelläkään kulutuseletroniikan yhtiöllä ei ole aiemmin ollut vastaavaa asiakaspohjaa." Vuonna 2006 Nokia myi noin 140 miljoonaa kameraa, mikä tekee siitä maailman suurimman kameravalmistajan. Lähes 70 miljoonan musiikkilaitteen myynti tekee yhtiöstä myös maailman suurimman musiikkilaitteiden valmistajan.

Muotoilun ja käytettävyyden merkitystä painottanut Kallasvuo esitteli tapahtumassa Nokia N76 -multimediatietokoneen, äärimmäisen siron ja ohuen laitteen, jossa huipputeknologia yhdistyy huippuluokan materiaaleihin. "Konvergenssi ei saa tarkoittaa kompromisseja käyttömukavuudessa. Nokia N76 -multimediatietokoneen myötä pystymme tarjoamaan kuluttajille tyylikkäästi muotoillun laitteen, joka on helppokäyttöinen mutta silti selvästi tehokkaampi kuin kilpailijansa."

Kallasvuo julkisti tapahtumassa johtavien internet-yhtiöiden kanssa tehdyt sopimukset, jotka tuovat niiden tuotemerkit ja palvelut mobiilimaailmaan. Uusi Nokia N93i -multimediatietokone tukee Six Apart -yhtiön kehittämää ilmaista Vox-blogipalvelua. Nokia kehittää yhteistyössä Skypen kanssa uusia mobiileja Skype-palveluita Nokia N800 Internet Tablet -laitteelle. Nokian laajaan Series 40 -laitteiden sarjaan saa Yahoo! Go -palvelut, joihin kuuluvat muun muassa osoitekirjan synkronisointi, ääniviestit pikaviestipalveluna, kuvien automaattinen siirtäminen verkkoon ja Yahoo! Mail -tuki.

Kallasvuo esitteli tapahtumassa myös Nokia N800 Internet Tablet -laitteen sekä Near Field Communications -teknologiaa hyödyntävän Nokia 6131 NFC -laitteen. Se tekee mahdolliseksi entistä helpomman tietojen jakamisen, palvelujen käyttöönoton sekä erilaiset maksu- ja lippupalvelut.

Taustatietoa tuotteista ja palveluista:
Nokia CES 2007 -tapahtumasta on lisätietoja osoitteessa www.nseries.com/ces
Aiheeseen liittyviä korkearesoluutiokuvia saa osoitteesta www.nokia.com/press > photos
Televisiotasoista kuvamateriaalia voi katsella ja tilata käyttöön osoitteessa www.nokia.com/press/broadcastroom

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia