Scania: Scania avser förvärva distributören för Portugal

Scania avser förvärva distributören för Portugal Scania har träffat en principöverenskommelse med Cimpomóvel Veículos Pesados, S.A. om att förvärva distributionen för Portugal. - Affären innebär att vi tar ett steg vidare i värdekedjan. Den öppnar även för ökad samordning med vårt övriga europeiska distributörsnätverk och därmed större synergivinster, säger Hans-Christer Holgersson, ansvarig för Sales and Services i Scanias verkställande ledning. Cimpomóvel Veiculos-Pesados S.A. omsatte under 2005 ca 600 miljoner kronor (63,4 miljoner euro). Bolaget, som varit Scaniadistributör sedan 1972, har ett rikstäckande försäljnings- och servicenät som omfattar sex helägda återförsäljare. Bolaget har 250 anställda. - Vi tar över en väl fungerande organisation. De nuvarande ägarna har på ett professionellt och framgångsrikt sätt utvecklat Scania-affären i Portugal, säger Hans-Christer Holgersson. Scania säljer cirka 500 lastbilar per år i landet och har idag en marknadsandel av 13 procent. - En viktig målsättning med förvärvet är att ytterligare förbättra stödet till Scanias kunder i Portugal genom ett bredare tjänsteerbjudande - dvs. det som i branschen kallas one stop shopping, säger Hans-Christer Holgersson. För frågor, kontakta: - Hans-Åke Danielsson, presschef, tel. 08 553 856 62 - Stina Thorman, Head of Investor Relations, tel 08 553 837 16 Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samtindustri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2005 uppgick faktureringen till 63,3 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,7 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=357145&fn=wkr0001.pdf