PCI Biotech søker patent på bruk av PCI-teknologien og siRNA

Oslo, 19. mars 2007

Photocures datterselskap, PCI Biotech, utvikler en patentert teknologi for potensiering og målrettet levering av legemidler, kalt fotokjemisk internalisering (photochemical internalisation, PCI).

PCI Biotech har, i henhold til en samarbeidsavtale med Rikshospitalet-Radiumhospitalet, søkt to patenter som omfatter bruk av PCI-teknologien med siRNA-molekyler (short interfering RNA). PCI Biotech vil videreutvikle dette aspektet av PCI-teknologien og vil dekke en forskerstilling innen dette området de neste tre årene.

siRNA er en type molekyl som kan brukes for å nøytralisere effekten av sykdomsfremkallende gener, og som kan brukes i genterapi av kreftceller. Det er tidligere vist at PCI-teknologien har potensial for bruk i behandling av kreft, og kombinasjonen av siRNA og PCI-teknologien åpner helt nye muligheter innen kreftbehandling.

Professor Eivind Hovig, leder av forskningsgruppen på Rikshospitalet-Radiumhospitalet uttaler: "En videreutvikling av kombinasjonen siRNA og PCI-teknologien kan gi legene mulighet for skreddersøm av kreftbehandlingen tilpasset genene til den enkelte pasient."

Bruk av siRNA i genterapi er ansett for å ha et meget stort behandlingspotensial. Utnyttelsen av dette potensialet har hittil blitt forhindret av mangel på effektive teknologier for å levere terapeutiske gener til målcellene i kroppen. De to patentsøknadene viser at PCI-teknologien kan bidra til å løse dette problemet.

Administrerende direktør Kjetil Hestdal i Photocure uttaler: "Mangel på metoder for trygg og effektiv levering av denne type molekyler inn i cellene har i mange år vært en viktig begrensning for utviklingen av genterapi. Vårt mål er at man med kombinasjonen av siRNA og PCI-teknologien skal kunne oppnå en effektiv og målrettet anvendelse i behandling av kreft."

PCI Biotech AS er et datterselskap av Photocure, etablert for å kommersialisere selskapets patentere teknologi innen fotokjemisk internalisering (PCI). PCI-teknologien bruker lys for å aktivere leveringen av legemidler, og kan brukes for målrettet å øke effekten av legemidlene ved belysning av spesifikke deler av kroppen (f.eks. kreftsvulster). Teknologien har potensial for å forbedre effekten både av eksisterende legemidler og av nye behandlingsformer som genterapi og andre metoder basert på bioteknologiske prinsipper.

Photocure ASA er et norsk farmasøytisk selskap notert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr. Produktene er basert på egenutviklet teknologi innen fotodynamisk terapi, og er rettet mot utvalgte markeder innen dermatologi og onkologi.

Photocure har to produkter som er godkjent for salg og markedsføring: Metvix®, som er utviklet for behandling av hudkreft (basalcellekarsinom) og forstadier til hudkreft (aktinisk keratose), og Hexvix®, som er utviklet for påvisning av blærekreft. Begge produktene er basert på den samme fotodynamiske teknologien, som kombinerer et fotosensibiliserende legemiddel med en lyskilde som aktiverer de lyssensitive stoffene legemiddelet. Photocure er i gang med å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Photocure ASA v/
Kjetil Hestdal (kh@photocure.no), Mobil: +47 913 19 535 eller