Succé för Lindab - Innertakskonceptet Fusion vinner Danska Designpriset 2007

Lindab är samarbetspartner i utvecklingen av innertakskonceptet Fusion, som hedrats med det Danska Designpriset 2007. Det Danska Designpriset utses till företag som skapat innovativa produkter och lösningar av hög estetisk och teknisk kvalitet. Priset utdelades av Hans Kungliga Majestät Kronprins Frederik vid en stor tillställning på Dansk Design Center i Köpenhamn den 29 mars.

Juryns utlåtande: "Enkelt och funktionellt, enastående kvalitet, så vackert att man nästan inte lägger märke till det, anpassat till alla slags rum, konceptuell designlösning när den är som bäst."

Fusion är resultatet av ett nära samarbete mellan Lindab, Rockfon, Louis Poulsen och arkitektfirman Vilhelm Lauritzen. Det är ett koncept där innertakets många olika funktioner, såsom exempelvis ventilation, luftkonditionering och belysning integreras i en enhet. De olika funktionerna integreras redan från början och medverkar till att skapa en samlad och estetisk lösning. Dessutom kan alla komponenter installeras av en och samma montör i ett arbetsmoment vilket sparar både tid och minimerar risk för fel.

"Vi är både glada och stolta," säger Hannu Paitula, affärsområdeschef för Lindab Ventilation. "Hos Lindab är vi mest kända för vårt kunnande att skapa lösningar av hög teknisk kvalitet och som har hög kundnytta. Genom att vara med och vinna Dansk Designpris 2007 får vi nu också erkännande för vår designmässiga kompetens. Det är ett lysande exempel på hur vi med fokus på funktion och estetik genererar lösningar som förenklar byggandet."

Slut
227 ord

Kontakter:

Kjell Åkesson, CEO
Tel. +46 (0)431 850 00

Hannu Paitula
Business Area Manager
Email: hannu.paitula@lindab.com

Om Lindab-koncernen:

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och systemlösningar av stål och tunnplåt för byggindustrin.

De två affärsområdena, Profile och Ventilation, tillhandahåller kompletta lösningar för byggnadssystem och inneklimat såväl som enskilda bygg- och ventilationskomponenter för alla typer av byggnader.

Lindab är noterat på Stockholmsbörsens Nordiska lista, Mid Cap under kortnamnet "LIAB".

Lindab-koncernen omsatte 7,6 miljarder SEK under 2006 och har ca 4 900 medarbetare i 29 länder. Huvudkontoret ligger i Grevie, utanför Båstad i nordvästra Skåne. Se även www.lindab.com