Huhtamäki Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätökset

HUHTAMÄKI OYJ PÖRSSITIEDOTE 12.4.2007 KLO [17:10]

Huhtamäki Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Helsingis­sä 12.4.2007. Yhtiökokous vahvisti yhtiön tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen vuodelta 2006 sekä myönsi vastuuvapauden yhtiön hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Osinko

Vuodelta 2006 päätettiin hallituksen ehdotuksen mukaisesti maksaa osinkoa 0,42 euroa osakkeelta. Osinkoon ovat oikeutettuja ne osakkeenomistajat, jotka ovat merkittynä yhtiön osakasluetteloon osingonmaksun täsmäytyspäivänä 17.4.2007. Osinko maksetaan 24.4.2007.

Yhtiöjärjestyksen muuttaminen

Yhtiökokous päätti hallituksen 14.2.2007 tekemän ehdotuksen mukaisesti muuttaa Huhtamäki Oyj:n yhtiöjärjestystä (liite 1).

Hallituksen valtuuttaminen luovuttamaan omia osakkeita

Yhtiökokous päätti hallituksen 14.2.2007 tekemän ehdotuksen mukaisesti myöntää hallitukselle valtuutuksen päättää yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta. Valtuutus on voimassa 31.12.2009 saakka.

Hallituksen kokoonpano

Yhtiökokous valitsi yhtiön hallitukseen seitsemän jäsentä toimikaudeksi, joka jatkuu seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen: Eija Ailasmaa, George V. Bayly, Robertus van Gestel, Paavo Hohti, Mikael Lilius, Anthony J.B. Simon ja Jukka Suominen.

Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallitus valitsi puheenjohtajakseen Mikael Liliuksen ja varapuheenjohtajakseen Jukka Suomisen.

Hallituksen jäsenten palkkiot

Yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenille maksetaan palkkiota seuraavasti: puheenjohtajalle 90.000 euroa, varapuheenjohtajalle 55.000 euroa ja jäsenille 45.000 euroa vuodessa. Lisäksi päätettiin maksaa kokouspalkkiona 500 euroa niistä hallituksen ja sen valiokuntien kokouksista, joihin hallituksen jäsenet osallistuvat. Lisäksi hallituksen jäsenten matkakulut korvataan yhtiön matkustussäännön mukaisesti.

Tilintarkastaja

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö KPMG Oy Ab. Päävastuullisena tilintarkastajana toimii Solveig Törnroos-Huhtamäki, KHT.

Yhtiökokouksen puheenjohtajana toimi laamanni Pekka Merilampi.

Lisätiedot:

Lakiasiainjohtaja Juha Salonen, puh. 010 686 7851

HUHTAMÄKI OYJ

Liite 1: Yhtiöjärjestys

Liite 2: Toimitusjohtaja Heikki Takasen katsaus

LIITE 1 HUHTAMÄEN PÖRSSITIEDOTTEESEEN 12.4.2007

Huhtamäki Oyj:n yhtiöjärjestys

1 §          Toiminimi ja kotipaikka

Yhtiön toiminimi on Huhtamäki Oyj. Yhtiön kotipaikka on Espoo.

2 §          Toimiala

Yhtiön toimialana on pakkausteollisuuden harjoittaminen sekä siihen liittyvä toiminta joko suoraan tai tytär- ja osakkuusyhtiöitä käyttäen.

3 §          Osakkeet ja arvo-osuusjärjestelmä

Yhtiön osakkeet kuuluvat arvo-osuusjärjestelmästä annetussa laissa tarkoitettuun arvo-osuusjärjestelmään. Kullakin osakkeella on yksi ääni.

4 §          Hallitus

Yhtiön hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä huolehtii hallitus, johon kuuluu vähintään kuusi (6) ja enintään yhdeksän (9) jäsentä. Hallituksen jäsenen toimikausi päättyy valintaa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä.

Hallitus valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka.

5 §          Toimitusjohtaja

Hallitus valitsee toimitusjohtajan. Toimitusjohtaja hoitaa yhtiön juoksevaa hallintoa hallituksen antamien ohjeiden ja määräysten mukaisesti.

Hallitus voi valita toimitusjohtajalle sijaisen.

6 §          Edustamisoikeus

Yhtiötä edustavat toimitusjohtaja yhdessä hallituksen jonkun jäsenen kanssa, kaksi (2) hallituksen jäsentä yhdessä, hallituksen yhtiön edustamiseen oikeuttama henkilö yhdessä toimitusjohtajan tai hallituksen jonkun jäsenen kanssa taikka kaksi (2) hallituksen yhtiön edustamiseen oikeuttamaa henkilöä yhdessä.

Hallitus voi antaa prokuroita siten, että prokuristit edustavat yhtiötä kaksi (2) yhdessä tai kukin erikseen yhdessä toimitusjohtajan, hallituksen jonkun jäsenen tai yhtiön edustamiseen oikeutetun henkilön kanssa.

7 §          Tilintarkastaja

Yhtiöllä tulee olla yksi (1) tilintarkastaja, jonka tulee olla Keskuskauppakamarin hyväksymä tilintarkastusyhteisö.

8 §          Yhtiökokous

Yhtiökokous pidetään Espoossa tai Helsingissä sen mukaan kuin hallitus päättää.

Varsinainen yhtiökokous on pidettävä kuuden (6) kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.

Varsinaisessa yhtiökokouksessa

esitetään

1.           tilinpäätös, joka sisältää konsernitilinpäätöksen, ja toimintakertomus;
2.           tilintarkastuskertomus;

päätetään

3.           tilinpäätöksen ja sen sisältämän konsernitilinpäätöksen vahvistamisesta;
4.           taseen osoittaman voiton käyttämisestä;
5.           vastuuvapaudesta hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle;
6.           hallituksen jäsenten ja tilintarkastajan palkkioista;
7.           hallituksen jäsenten lukumäärästä;

valitaan

8.           hallituksen jäsenet; ja
9.           tilintarkastaja.

9 §          Yhtiökokouskutsu

Yhtiökokous kutsutaan koolle ilmoituksella, joka julkaistaan yhdessä hallituksen määräämässä valtakunnallisessa päivälehdessä aikaisintaan kaksi (2) kuukautta ja viimeistään 17 päivää ennen yhtiökokousta.

Hallitus voi päättää, että osakkeenomistajien on saadakseen osallistua yhtiökokoukseen ilmoittauduttava yhtiölle viimeistään kokouskutsussa mainittuna hallituksen määräämänä päivänä, joka voi olla aikaisintaan kymmenen (10) päivää ennen kokousta.

10 §         Tilikausi

Yhtiön tilikausi on kalenterivuosi.

11 §         Lunastusvelvollisuus

Osakkeenomistaja, jonka osuus yhtiön kaikista osakkeista, - joko yksin tai yhdessä toisten osakkeenomistajien kanssa siten kuin jäljempänä määritellään -, saavuttaa tai ylittää 30 prosenttia tai 50 prosenttia (lunastusvelvollinen osakkeen-omistaja), on velvollinen lunastamaan muiden osakkeenomistajien (lunastukseen oikeutetut osakkeenomistajat) vaatimuksesta näiden osakkeet ja niihin osakeyhtiölain mukaan oikeuttavat arvopaperit siten kuin tässä pykälässä määrätään.

Laskettaessa osakkeenomistajan osuutta yhtiön osakkeista luetaan mukaan myös ne osakkeet, jotka kuuluvat

- yhteisölle, joka osakeyhtiölain mukaan kuuluu samaan konserniin kuin osakkeenomistaja,
             - yritykselle, joka kirjanpitolain mukaista konsernitilinpäätöstä laadittaessa luetaan kuuluvaksi samaan konserniin kuin osakkeenomistaja,
             - edellä tarkoitettujen yhteisöjen tai yritysten eläkesäätiölle tai eläkekassalle, ja
             - sellaiselle muulle kuin suomalaiselle yhteisölle tai yritykselle, joka - jos se olisi suomalainen - kuuluisi edellä tarkoitetuin tavoin samaan konserniin kuin osakkeenomistaja.

Mikäli lunastusvelvollisuus syntyy yhteenlaskettavien omistusten perusteella, lunastusvelvolliset osakkeenomistajat vastaavat lunastuksen toteuttamisesta yhteisvastuullisesti lunastukseen oikeutettuihin osakkeenomistajiin nähden.

Lunastusvaatimus katsotaan tällaisessa tilanteessa kohdistetuksi ilman eri vaatimustakin kaikkiin lunastusvelvollisiin osakkeenomistajiin.

Mikäli kaksi osakkeenomistajaa saavuttaa tai ylittää lunastusvelvollisuuden aikaansaavan omistusrajan siten, että molemmat ovat lunastusvelvollisia samanaikaisesti, voi lunastukseen oikeutettu osakkeenomistaja vaatia lunastusta kummaltakin erikseen.

Lunastusvelvollisuus ei koske osakkeita tai niihin oikeuttavia arvopapereita, jotka lunastusta vaativa osakkeenomistaja on hankkinut lunastusvelvollisuuden syntymisen jälkeen.

Lunastushinta
             Osakkeiden lunastushinta on korkeampi seuraavista:

(a) osakkeen kaupankäyntikurssien painotettu keskikurssi viimeisen kymmenen (10) pörssipäivän aikana Helsingin Pörssissä ennen sitä päivää, jolloin yhtiö sai lunastusvelvolliselta osakkeenomistajalta ilmoituksen edellä tarkoitetun omistusrajan saavuttamisesta tai ylittymisestä tai, sanotun ilmoituksen puuttuessa tai jäädessä määräajassa saapumatta, yhtiön hallitus sai siitä muutoin tiedon;

(b) se osakkeiden lukumäärällä painotettu keskihinta, jonka lunastusvelvollinen osakkeenomistaja on maksanut hankkimistaan tai muutoin saamistaan osakkeista viimeisten 12 kuukauden aikana ennen edellä a-kohdassa tarkoitettua päivää.

Jos jokin keskihintaan vaikuttava saanto on valuuttamääräinen, lasketaan sen vasta-arvo euroina noudattaen Euroopan keskuspankin asianomaiselle valuutalle vahvistamaa kurssia seitsemän (7) päivää ennen sitä päivää, jona hallitus ilmoittaa osakkeenomistajille osakkeiden lunastusmahdollisuudesta.

Mitä edellä on sanottu lunastushinnan määräämisestä osakkeille, sovelletaan myös muihin lunastettaviksi tuleviin arvopapereihin.

Lunastusvelvollisen osakkeenomistajan tulee seitsemän (7) päivän kuluessa siitä, kun lunastusvelvollisuus on syntynyt, kirjallisesti ilmoittaa tästä yhtiön hallitukselle yhtiön osoitteella. Ilmoituksen tulee sisältää tiedot lunastusvelvollisen osakkeenomistajan omistamien osakkeiden määristä sekä lunastusvelvollisen viimeisten kahdentoista (12) kuukauden aikana hankkimien tai muutoin saamien osakkeiden määristä ja hinnoista. Ilmoitukseen tulee liittää osoite, josta lunastusvelvollinen osakkeenomistaja on tavoitettavissa.

Hallituksen tulee antaa osakkeenomistajille tieto lunastusvelvollisuuden syntymisestä 45 päivän kuluessa siitä, kun se on saanut edellä tarkoitetun ilmoituksen tai sanotun ilmoituksen puuttuessa tai jäädessä määräajassa saapumatta se on muutoin saanut tiedon lunastusvelvollisuuden syntymisestä. Ilmoituksen tulee sisältää tiedot lunastusvelvollisuuden syntymisen ajankohdasta ja lunastushinnan määräytymisen perusteista, siltä osin kuin ne ovat hallituksen tiedossa, sekä päivämäärä, jolloin lunastusvaatimus viimeistään on tehtävä. Ilmoitus osakkeenomistajille on annettava noudattaen, mitä kokouskutsun toimittamisesta on yhtiöjärjestyksen 9 pykälässä määrätty.

Lunastukseen oikeutetun osakkeenomistajan tulee kirjallisesti vaatia lunastusta 30 päivän kuluessa lunastusvelvollisuutta koskevan hallituksen ilmoituksen julkaisemisesta. Lunastusvaatimuksesta, joka toimitetaan yhtiölle, tulee ilmetä niiden osakkeiden ja muiden arvopapereiden lukumäärä, joita vaatimus koskee. Lunastusta vaativan osakkeenomistajan on samalla toimitettava yhtiölle mahdolliset osakekirjat tai muut osakkeiden saamiseen oikeuttavat asiakirjat luovutettaviksi lunastusvelvolliselle lunastushintaa vastaan.

Mikäli vaatimusta ei ole esitetty määräajassa edellä mainituin tavoin, raukeaa osakkeenomistajan oikeus vaatia lunastusta kyseisen lunastustilanteen osalta. Lunastukseen oikeutetulla osakkeenomistajalla on oikeus peruuttaa vaatimuksensa niin kauan kuin lunastusta ei ole tapahtunut.

Hallituksen tulee lunastukseen oikeutetuille osakkeenomistajille varatun määräajan umpeuduttua antaa lunastusvelvolliselle osakkeenomistajalle tieto esitetyistä lunastusvaatimuksista. Lunastusvelvollisen osakkeenomistajan on 14 päivän kuluessa lunastusvaatimuksista tiedon saatuaan suoritettava lunastushinta yhtiön määräämin tavoin osakkeiden ja niihin oikeuttavien arvopapereiden luovutusta vastaan tai, mikäli lunastettavat osakkeet on merkitty asianomaisten osakkeenomistajien arvo-osuustileille, yhtiön antamaa kuittia vastaan. Yhtiön on tässä tapauksessa huolehdittava siitä, että lunastaja välittömästi kirjataan lunastettujen osakkeiden omistajaksi arvo-osuustilille.

Lunastushinnalle, jota ei ole suoritettu määräajassa, lasketaan viivästyskorkoa 20 prosenttia vuodessa siitä päivästä, jolloin lunastus olisi viimeistään tullut suorittaa. Mikäli lunastusvelvollinen osakkeenomistaja on lisäksi laiminlyönyt noudattaa mitä edellä on ilmoitusvelvollisuudesta säädetty, lasketaan viivästyskorko siitä päivästä, jolloin ilmoitusvelvollisuus olisi viimeistään tullut täyttää.

Muut määräykset
             Tässä pykälässä tarkoitettu lunastusvelvollisuus ei koske osakkeenomistajaa, joka osoittaa, että lunastusvelvollisuuden aikaansaava omistusraja on saavutettu tai ylitetty ennen kuin tämä yhtiöjärjestyksen määräys on rekisteröity kaupparekisterissä.

Tämän pykälän määräysten muuttamista tai poistamista tarkoittava yhtiökokouksen päätös on pätevä vain, mikäli sitä ovat kannattaneet osakkeenomistajat, joilla on vähintään kolme neljännestä annetuista äänistä ja kokouksessa edustettuina olevista osakkeista.

Edellä olevaa lunastusvelvollisuutta, siihen liittyvää oikeutta vaatia lunastusta sekä lunastushinnan määrää koskevat erimielisyydet ratkaistaan välimiesmenettelyssä yhtiön kotipaikkakunnalla välimiesmenettelystä annetun lain (967/92) säännöksiä noudattaen. Välimiesmenettelyssä noudatetaan Suomen lakia.

LIITE 2 HUHTAMÄEN PÖRSSITIEDOTTEESEEN 12.4.2007

Toimitusjohtaja Heikki Takanen Huhtamäki Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa Helsingissä 12.4.2007

Arvoisat Huhtamäen osakkeenomistajat, hyvät naiset ja herrat

Tiesittekö, että Huhtamäki valmisti viime vuonna 1,5 miljardia kartonkista kahvikuppia Euroopan markkinoille. Nämä kahvikupit ja muut kuluttajapakkaukset muodostavat globaalin markkinan, jonka arvo tänä päivänä on noin 280 miljardia euroa.

Muutokset sekä väestönkehityksessä että kuluttajien elämäntavoissa ja tottumuksissa ohjaavat kuluttajapakkausten kysyntää. Kehittyvien markkinoiden, kuten esimerkiksi Kaakkois-Aasian ja Intian, kasvuvauhti on kova: ennusteen mukaan vuoteen 2009 mennessä kehittyvät markkinat edustavat 1/3 koko maailman kuluttajapakkausmarkkinoista. Vakiintuneet markkinat, kuten Yhdysvallat ja Eurooppa, kasvavat kokonaisuudessaan noin bruttokansantuotteen vauhtia. Näillä markkinoilla tapahtuu kuitenkin nopeita liikkeitä ja jotkut pakkaussegmentit kasvavat yhtä nopeasti kuin kehittyvät markkinat.

Huhtamäki on yksi maailman suurimmista kuluttajapakkausten valmistajista. Toimimme globaalisti 36 maassa ja 66 tehtaassa. Viime vuoden päättyessä palveluksessamme oli noin 14.800 työntekijää.

Viime vuosi oli Huhtamäelle voimakkaan kehityksen aikaa. Jatkoimme muutosohjelmien toteutusta ja tehostimme toimintaamme. Osana Pohjois-Amerikan strategian toteutusta Meksikon kuitupakkausyhtiö myytiin maaliskuussa. Ranskan ja Portugalin solumuovipakkausyksiköt myytiin kesäkuussa ja kapasiteettia laajennetaan korvaaviin teknologioihin.

Mennyt vuosi oli myös osoitus tahdostamme ja kyvystämme muutokseen. Huhtamäen vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi vakiintuneilla markkinoilla hiukan markkinoita nopeammin ja kehittyvillä markkinoilla kaksinumeroisesti. Saavutimme kasvua tärkeissä tuoteryhmissä, kuten kalvoissa ja joustopakkauksissa sekä kehittyvillä markkinoilla. Myös kannattavuutemme Amerikka-alueella parani merkittävästi. Saimme lisäksi toiminnan uudelleenjärjestelyt suurelta osin päätökseen Euroopassa. Niiden ansiosta vuoden lopussa oli jo saavutettu 25 miljoonan euron kustannussäästötaso verrattuna lähtötasoon.

Raaka-aineiden ja energiakustannusten huomattava nousu pienensi katteitamme osassa Eurooppaa ja Oseaniaa, ja markkinatilanteen muutos Isossa-Britanniassa laski myyntivolyymia. Muutoin markkinat kehittyivät vuoden aikana myönteisesti ja tarjosivat vakaan liiketoimintaympäristön. Kasvu jatkui erityisen vahvana kehittyvillä markkinoilla. Niiltä muodostui noin 17 prosenttia konsernin liikevaihdosta.

Tarkastellaanpa vuoden avainlukuja: liikevaihto oli lähes 2,3 miljardia euroa. Kahden prosentin kasvu kertoo vakiintuneesta markkinatilanteesta. Joustopakkaus- ja kalvodivisioonat kasvoivat vahvasti, samoin kuin kovien tarjoilupakkausten myynti kehittyvillä markkinoilla. Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa vertailukelpoinen kasvu oli markkinakehitystä parempi. Palaan alueelliseen kehitykseen tarkemmin vielä myöhemmin.

Koko vuoden toiminnallinen liiketulos jäi hieman alle edellisvuoden tuloksen ja oli 158 miljoonaa euroa. Tilinpäätöksessä raportoitu tuloksemme oli 146 miljoonaa euroa. Tulos sisälsi noin 12 miljoonaa euroa uudelleenjärjestelykuluja.

Huima parannus edellisvuoden raportoituun tulokseen johtuu vuoden 2005 tulosta rasittaneista uudelleenjärjestelykuluista ja liikearvojen alaskirjauksista. Vapaa kassavirta oli negatiivinen 8 miljoonaa euroa. Sen määrään vaikuttivat investointien kasvu ja uudelleenjärjestelyistä aiheutuneet menot.

Aloitan alueelliset katsaukset Euroopasta, jonka osuus konsernin kokonaisliikevaihdosta on noin puolet. Koko vuoden liikevaihto oli hienoisessa kasvussa, mutta vaihteli alueen sisällä.

Itä-Euroopan kehittyviltä markkinoilta tuli noin 11 prosenttia koko alueen liikevaihdosta ja kasvu oli vahvaa erityisesti Venäjällä ja Puolassa. Vakiintuneilla markkina-alueilla keskityimme uudelleenjärjestelyjen loppuun viemiseen. Saksassa Göttingenin kovien pakkausten tuotanto siirrettiin pääosin Puolaan. Kovien pakkausten myynti oli vaimeaa eräissä yksiköissä ja Isossa-Britanniassa koettiin voimakkain volyymin lasku. Maailmanlaajuisesti toimivat joustopakkaus- ja kalvodivisioonat menestyivät jälleen erinomaisesti. Myös kuitupakkausdivisioonan liikevaihto kehittyi tasaisesti.

Alueen tuloksen heikkenemiseen vaikuttivat korkeat raaka-aine- ja energiahinnat sekä tuotannon käynnistysvaikeudet muutosohjelmien kohteina olleissa yksiköissä. Tämä näkyi tuloksessa erityisesti vuoden lopulla.

Amerikka-alueelta tulee noin 31 prosenttia konsernin liikevaihdosta. Vuonna 2006 liikevaihto pysyi hyvällä tasolla ja kannattavuus parani huomattavasti. Toiminnallisen liiketuloksen 33 prosentin kasvu heijastaa niin toiminnan tehokkuuden jatkuvaa parantamista kuin onnistunutta toimitusketjun ja hinnoittelun hallintaa. Tarjoilupakkausliiketoiminnan menestystä vauhditti Chinet-tuoteperheen laajentaminen Chinet Casuals -tuotteilla. Kuluttajatuotepakkauksissa jäätelöpakkausten myynti kasvoi vahvasti koko vuoden.

Aasia-Oseania-Afrikka-alueen osuus konsernin liikevaihdosta oli 17 prosenttia. Alueelta löytyy kiinnostavia kasvumarkkinoita, ja volyymikasvu koko vuonna olikin 6 prosenttia. Intian, Kiinan ja Kaakkois-Aasian maiden markkinat kasvavat 15-20 prosenttia vuodessa ja houkuttelevat investointeihin. Talouden positiivinen kehitys lisää Huhtamäen pakkausten kysyntää. Alueen liikevaihdosta 43 prosenttia kertyi kehittyviltä markkinoilta.

Aasiassa joustopakkaus- ja kovien pakkausten divisioonien liikevaihto kasvoi, ja myös Etelä-Afrikassa liikevaihto kehittyi myönteisesti. Oseaniassa eli Australiassa ja Uudessa Seelannissa kovien pakkausten myynnin volyymi laski ja kasvu hidastui.

Vastataksemme kasvavaan kysyntään kehittyvillä markkinoilla jatkoimme laajennusinvestointien toteuttamista. Uusi joustopakkaustehdas rakennettiin Rudrapuriin Pohjois-Intiaan. Laajensimme myös Vietnamin joustopakkaustehdasta ja aloitimme uuden tuotantolaitoksen rakentamisen Guangzhouhun, eteläiseen Kiinaan.

Me valmistamme pakkauksia kuluttajien käyttöön. Mitä kuluttaja sitten haluaa?
Vakiintuneilla markkinoilla, kuten Euroopassa ja Yhdysvalloissa, tutut trendit jatkuivat. Kevyttuotteet ja terveysruoat, kuten juotavat jogurtit, pakatut salaatit sekä kala- ja äyriäistuotteet edustivat kuluttajapakkausten suurimpia kasvualueita viime vuonna. Kiireiset ihmiset aterioivat yhä useammin kodin ulkopuolella ja myös ravintola-aamiaisten nauttimisen suosio on kasvamassa. Mukavuus, hemmottelu ja korkea laatu ovat kuluttajalle tärkeitä. Myös ympäristötietoisuus on lisääntynyt. Kilpailluilla markkinoilla pakkauksen ulkonäkö on yhä tärkeämpi tekijä tuotemerkin rakentamisessa ja myynnin edistämisessä.

Kasvumarkkinoilla, esimerkiksi Kaakkois-Aasian maissa, kuluttajat omaksuvat nopeasti länsimaisia tapoja. Pikaruokaravintola- ja kahvilaketjut laajentavat toimintaansa houkutellen yhä laajempia asiakasryhmiä. Kuluttajapakkauksissa taas pakkauksen näyttävyys ja annospakkaukset miellyttävät vähittäiskaupan asiakkaita.

Vastaamme kuluttajien toiveisiin tuomalla markkinoille uusia tuotteita. Tässä muutamia menestystarinoita - vuonna 2006 lanseerattuja tuotteita, joilla on edellytyksiä saavuttaa merkittäviä tuotantovolyymeja lähitulevaisuudessa. Näistä mainittakoon erityisesti Cyclero-joustopakkaus sekä kierrätyskuidusta valmistettu Chinet Casuals -tuotesarja.

Suhtaudumme vakavasti myös kestävään kehitykseen. Kehitämme jatkuvasti tapoja, joilla voimme arvioida ja parantaa suorituksiamme taloudellisen, yhteiskunta- ja ympäristövastuun alueilla. Käynnissä olevilla ohjelmilla pyritään vähentämään toiminnan ympäristövaikutuksia parantamalla ekotehokkuutta. Euroopassa olemme saaneet hyviä tuloksia energiansäästöohjelmilla, ja esimerkiksi yksi työturvallisuusohjelmistamme Yhdysvalloissa laski työtapaturmien määrää 63 prosentilla.

Toimintamme on saanut myös ulkopuolista tunnustusta, sillä viime vuonna pääsimme viidettä kertaa mukaan Dow Jonesin yleiseurooppalaiseen kestävän kehityksen indeksiin.

Huhtamäen toiminta pohjautuu yhteisille arvoille: vaalimme ympäröivää maailmaamme, osaamme asiamme ja teemme asiat valmiiksi. Me valmistamme pakkausratkaisuja, jotka ovat turvallisia ja helpottavat kuluttajan elämää. Tavoitteenamme on olla tehokas ja innovatiivinen pakkausalan yhtiö, jonka asiakkaamme haluavat yhteistyökumppanikseen. Tähän pääsemme varmistamalla kilpailukykymme, kasvamalla meille sopivilla alueilla ja tuotesegmenteissä ja hyödyntämällä ison konsernin synergioita.

Kilpailukyvyn turvaamiseksi olemme käynnistäneet useita muutosohjelmia. Uudelleenjärjestelyohjelma käynnistyi vuonna 2004, ensimmäinen vaihe on saatu päätökseen, toinen vaihe jatkui viime vuonna ja saadaan päätökseen kuluvana vuonna. Sen lisäksi keskityttiin tuotannon tehostamiseen ja tavoitteena oli muiden kehitysohjelmien vauhdittaminen ja konsernisynergioiden hyödyntäminen. Viime vuoden loppupuolella strateginen painopiste siirtyi kannattavan kasvupohjan rakentamiseen.

Päivitimme myös konsernin pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet. Liikevoittotavoite on 9 prosenttia ja sijoitetun pääoman tuottotavoite 15 prosenttia. Velkaantumisaste pyritään pitämään noin 100 prosentin tasolla. Tavoitteena on pitää keskimääräinen osinkosuhde suhteessa tulokseen 40 prosentissa.

Kuten aiemmin mainitsin, Huhtamäelle vuosi 2006 oli osoitus yhtiön tahdosta ja kyvystä muutokseen. Tavoitteemme ovat kuitenkin vielä korkeammalla: haluamme olla pakkausalan suunnannäyttäjä, jonka asiakkaat aktiivisesti valitsevat yhteistyökumppanikseen.

Kuluvana vuonna tuemme orgaanista kasvua uusilla investoinneilla. Euroopassa investoimme kuumille juomille tarkoitettujen kartonkikuppien tuotantolaitteistoon, silikonikalvotuotantoon sekä suklaakääreissä käytettävien joustopakkausten tuotantoon. Intian uudessa joustopakkaustehtaassa tuotanto käynnistyi tämän vuoden alussa.

Pidämme edelleen tärkeänä keskittymistä toiminnan tehokkuuden parantamiseen ja panostusta orgaaniseen kasvuun. Painopistealueina ovat muutosohjelmien loppuun vieminen ja kannattavan kasvupohjan rakentaminen.

Myynnin kasvulla ja kustannussäästöillä pyrimme tasapainottamaan kohdistamattomien tuottojen eli aiempaan lääketeollisuusliiketoiminnan myyntiin liittyvien rojaltitulojen merkittävää vähentymistä. Polymeeripohjaisten raaka-aineiden ja energian nopeat hinnanvaihtelut saattavat vaikuttaa katteisiin. Arvioimme vuoden 2007 toiminnallisen liiketuloksen olevan lähellä vuoden 2006 tasoa.

Suhtaudun luottavaisesti Huhtamäen näkymiin. Kuluttajien tavat ja tarpeet muuttuvat, mikä luo perustaa jatkuville tuoteinnovaatioille. Kehittyvillä markkinoilla kasvu jatkuu ja kuluttajien määrä kasvaa tuntuvasti. Kaikki tämä luo meille uusia mahdollisuuksia. Uskon, että tämä tulee lisäämään osakkeenomistajien ja sijoittajien mielenkiintoa yritystämme kohtaan.