Fortis Lease Group sluttfører oppkjøpet av Captive Finance Limited, og er dermed til stede i hele 22 land

Det er med glede Fortis kan bekrefte at selskapet som oppfølging av kunngjøringen 8. januar 2007 har fullført oppkjøpet av Captive Finance Limited. Denne transaksjonen gir Fortis Lease Group fotfeste i sju nye land i Europa og Asia.

Captive Finance er et uavhengig finansieringsselskap spesialisert i leiefinansiering med sterke posisjoner på områdene IT, telecom og høyteknologi. Captive Finance har sitt hovedsete i Hong Kong der selskapet ble grunnlagt i 2000, og er aktivt i Asia (Hong Kong, Malaysia og Singapore) og i Norden (Sverige, Norge, Finland, Danmark).

Philippe Delva, administrerende direktør i Fortis Lease Group, kommenterte: «Dette oppkjøpet er en viktig milepæl for Fortis Lease Group i arbeidet med å bygge et ekte internasjonalt nettverk innen leasing-sektoren. Utenom å gi Fortis Lease tilgang til sju nye land - alle med et voldsomt vekstpotensiale - har Captive utviklet unike ferdigheter, blant annet sterk gjenbruksevne for leaset utstyr.»

Totalverdien av Captives asiatiske portefølje har vokst sterkt det siste året, og nådd en kontraktverdi på USD 64,4 millioner (EUR 47,9 millioner), eller opp 19,8 % fra fjoråret. Singapore og Malaysia var de to viktigste pådriverne for vekst i nye leasingkontrakter i Asia.

Dette oppkjøpet er i tråd med Fortis' vekststrategi i Europa og utvalgte steder i Asia og Nord-Amerika. Fortis styrket nylig nærværet i Asia gjennom en joint venture-avtale om bankforsikring i India, og i mars 2007 med ervervelsen av en majoritetspost i PCI, et større Hong Kong-basert livsforsikringsselskap.

Om Fortis
Fortis er et internasjonalt finanstjenesteselskap engasjert i bank og forsikring. Vi tilbyr våre personlige, forretnings- og institusjonskunder en omfattende pakke med produkter og tjenester gjennom våre egne kanaler, i samarbeid med mellommenn og gjennom andre distribusjonspartnere. Med en markedskapitalisering på EUR 44,6 milliarder (31/03/2007), er Fortis rangert blant de 20 største finansinstitusjonene i Europa. Vår gode soliditet, vårt nærvær i 50 land og vår engasjerte og profesjonelle arbeidsstokk på 60.000 lar oss kombinere global styrke med lokal fleksibilitet og gi kundene våre optimal støtte. Mer informasjon er å finne på www.fortis.com.

Om Fortis Lease Group
Fortis Lease Group, med hovedsete i Luxembourg, er blant de fem største grense­overskridende europeiske leasing-selskapene. Selskapets styrke ligger i samarbeidet mellom bank og leasing innenfor Fortis, som omfatter muligheten til å tilby verdensomspennende løsninger for utstyrsselgere. Med International Vendor Services (IVS) har vi kommet med et unikt salgstilbud gjennom det faktum at vi tilbyr en rammeavtale over hele verden.

Fortis Lease Group har 757 entusiastiske menn og kvinner som fulltidsansatte. Kommet til verden ved sammenslåingen av europeiske leasing-selskaper startet gruppen for fullt å ekspandere internasjonalt i 2000 gjennom oppkjøp og nye lokale oppstartinger. Denne vekststrategien gjorde Fortis Lease Group til et av de større internasjonale leasing-selskapene med en aktivaportefølje på EUR 11 milliarder. I 2006 inngikk gruppen nye kontrakter verdt EUR 6,9 milliarder totalt.

Kort omhistorikk Captive Finance Limited

Captive Finance ble grunnlagt i Hong Kong i 2000 og har vokst raskt gjennom organisk ekspansjon og oppkjøp. Flere institusjonelle investorer, slik som Wing Hang Bank og The China Fund, Inc., har hjulpet Captive med å vokse.

Captive Finance ble raskt operasjonelt i Hong Kong, Malaysia og Singapore, og fikk fotfeste i Europa gjennom oppkjøpet av svenske Alfaskop Finans AB i 2001. Året etter gikk selskapet inn i Danmark, Finland og Norge og utvidet rekkevidden i Sverige som et resultat av overtakelsen av Rubik AS. Denne transaksjonen utvidet salgsgrunnlaget markant for Captive Finance og førte med seg tilveksten av noen viktige partnerskap.

Captive Finance sin raske vekst betød at selskapet måtte reorganiseres, og i desember 2004 omstrukturerte gruppen de lokale virksomhetene i Sverige ved at to operativselskaper smeltet sammen til én operativ enhet.

For å øke produkttilbudet kjøpte Captive Finances norske datterselskap i november 2005 en aksjepost på 34 % i det norske selskapet Møbel Meglerne AS, som er et ledende selskap innen kjøp og salg av brukte kontormøbler. Dette oppkjøpet skulle brukes som plattform for å gå inn i leasing-markedet for kontormøbler, og gjorde selskapet i stand til å tilby kombinert leasing og gjenbruk av IT-utstyr og kontormøbler.

Captive Finance hadde 58 fulltidsansatte ved slutten av 2006. Det året ble det aktivt håndtert 6.212 kontrakter med en gjennomsnittlig prislapp på USD 83.280 (EUR 61.952). Selskapets totale kontrakter var verdt USD 517 millioner (EUR 384,6 millioner) ved årsslutt 2006.

Pressemelding Fortis