Fortis en An Post introduceren Postbank, hun 50-50 joint venture in Ierland

Fortis en An Post maken bekend dat Postbank op 1 mei 2007 is gestart is met het aanbieden van bankdiensten vanuit meer dan 250 postkantoren in Ierland. In de komende twaalf maanden breidt Postbank haar bankdiensten uit naar ruim 1000 postkantoren. De community-based bank zal eind volgend jaar, dankzij de steun van de sterke moedermaatschappijen Fortis en An Post, het grootste netwerk van retailbanken in Ierland hebben.

Postbank gaat de concurrentie met gevestigde bedrijven aan door een onderscheidend dienstenpakket. De financiële producten die de bank aanbiedt zijn eenvoudig, transparant en toegankelijk voor een breed publiek, zijn uiterst concurrerend en bieden aantrekkelijke rendementen op spaargeld en beleggingen.

De eerste diensten die Postbank als onafhankelijke Ierse bank aanbiedt, zijn een direct opvraagbare depositorekening en een garantieproduct op het gebied van beleggingen. Het productaanbod van de bank wordt het komende jaar binnen het nationale netwerk van postkantoren gefaseerd uitgebreid met zichtrekeningen, creditcards en geldautomaten.

Tijdens de openingsceremonie zei Margaret Sweeney, CEO van Postbank: "Deze bank geeft een nieuwe dimensie aan de banksector in Ierland. Het is slechts zes maanden geleden dat Fortis en An Post overeenstemming bereikten om Postbank op te richten. Sindsdien heeft een multicultureel en zeer getalenteerd team zich volledig ingezet om deze bank van de grond te krijgen, een bank met wortels in de gemeenschap. Wij beschouwen onze mensen als ons grootste goed, en wij zullen dit dynamische team de komende weken en maanden verder uitbreiden. Ik wil ook graag mijn grote waardering uitspreken voor alle medewerkers van het postbedrijf. Hun enthousiasme voor dit project geeft mij er alle vertrouwen in dat wij een succesvolle toekomst tegemoet gaan."

Postkantoren kunnen met de nieuwe Postbank-producten hun aanbod uitbreiden en hun omzet vergroten. En dankzij de forse investeringen van Postbank in de allerlaatste banktechnologie, kan het postkantorennetwerk effectief inspelen op deze kansen. Enkele honderden postkantoormedewerkers zijn door Postbank al bijgeschoold, en de plannen van de bank zijn door hen bijzonder enthousiast ontvangen. Uit marktonderzoek blijkt dat postkantoren door Ierse volwassenen zeer regelmatig worden gebruikt: 40 procent van de volwassenen bezoekt ten minste een keer per week een postkantoor en 75 procent ten minste een keer per maand.

Postbank verwacht over drie jaar 500 mensen in dienst te hebben, naast de bestaande postkantoormedewerkers. Dit jaar zal Postbank in heel Ierland meer dan 100 nieuwe banen scheppen, naast de medewerkers van One Direct en PostPoint.

De diensten van Postbank worden via een aantal verschillende kanalen aan de man gebracht. Bankdiensten voor de consument worden via het bestaande kantorennetwerk aangeboden door een combinatie van postkantoor- en Postbank-medewerkers. De producten van Postbank worden daarnaast ook per telefoon aangeboden vanuit het klantencontactcentrum in Athlone. Later dit jaar wordt bij Postbank Internetbankieren geïntroduceerd nadat het nieuwe technologieplatform van de bank is geïnstalleerd. Postbank heeft One Direct en PostPoint van An Post overgenomen en zal deze diensten blijven uitbreiden.

Postbank is een 50-50 joint venture tussen Fortis en An Post. Postbank biedt via het postkantorennetwerk eenvoudige, recht-toe-recht-aan financiële producten en diensten die klanten waar voor hun geld geven. Postbank Ireland Limited, handelend onder de naam Postbank, staat onder toezicht van de Financial Regulator. U kunt de website van de bank bezoeken op www.postbank.ie

An Post is een vooraanstaande Ierse commerciële organisatie met meer dan 9.600 medewerkers en biedt een breed scala post- en retaildiensten. Als grootste retail banking-netwerk van Ierland, is An Post zeer goed gepositioneerd om tegemoet te komen aan de behoeften van de klanten in ruim 1.300 postkantoren in heel Ierland. An Post is een van de grootste verwerkers van financiële transacties in Ierland. Ook bezorgt het bedrijf drie miljoen brieven per werkdag.

Fortis is een internationale financiële dienstverlener op het gebied van bankieren en verzekeren. Wij bieden onze particuliere, zakelijke en institutionele klanten een breed pakket van producten en diensten via de eigen kanalen, in samenwerking met het intermediair en via andere distributiepartners.
Met een marktkapitalisatie van EUR 43,2 miljard (30/04/2007), behoort Fortis tot de twintig grootste financiële instellingen van Europa. Onze sterke solvabiliteit, onze aanwezigheid in 50 landen en de toewijding en het professionalisme van onze 60.000 medewerkers stellen ons in staat om mondiale kracht te combineren met lokale flexibiliteit, een combinatie die garant staat voor optimale dienstverlening. Voor meer informatie, zie www.fortis.com

PDF versie persbericht