Vaisala-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2007 (3 kk)

Vaisala Oyj Pörssitiedote     7.5.2007 klo 11.00      1(8)

Vaisala-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2007 (3 kk)

- Liikevaihto: 50,3 (42,7) miljoonaa euroa, kasvua 18 %.
- Liikevoitto: 6,5 (1,7) miljoonaa euroa, kasvua 269 %.
- Saatujen tilausten määrä: 53,5 (68,5) miljoonaa euroa, laskua 22 %.
- Tilauskanta: 79,1 (78,6) miljoonaa euroa.
- Voitto ennen veroja: 7,0 (1,4) miljoonaa euroa, kasvua 383 %.
- Katsauskauden voitto: 5,0 (0,9) miljoonaa euroa, kasvua 446 %.
- Osakekohtainen tulos: 0,27 (0,05) euroa.

Yleiskatsaus

Vaisalan 2007 tammi-maaliskuun liikevoitto (EBIT) on kehittynyt odotuksia paremmin. Suurimpana syynä tähän on toimitusten toteutuminen suunniteltua aikaisemmin. Vertailukauteen verrattuna liikevaihto nousi 18 % 50,3 miljoonaan euroon, mutta saatujen tilausten määrä laski 22 %. Kaikkien liiketoiminta-alueiden liikevaihto kasvoi, suurinta kasvu oli Vaisala Solutions ja Vaisala Instruments -divisioonissa. Liikevaihdon kasvu yhdessä yhden Vaisala Measurement Systems -divisioonan pitkäaikaisprojektin katteen tulouttamisen kanssa nostivat liikevoiton 6,5 miljoonaan euroon.

Katsauskauden voitto nousi 5,0 (0,9) miljoonaan euroon.

Vaisala Measurement Systems-, Vaisala Instruments- ja Vaisala Solutions -liiketoiminta-alueiden toiminta on jatkunut ilman merkittäviä rakenteellisia muutoksia.

Loppuvuoden 2007 näkymät

Markkinakehityksen oletetaan jatkuvan myönteisenä vuonna 2007. Liikevaihdon orgaanisen kasvun odotetaan jatkuvan ja tilikauden voiton olevan suurempi kuin vuonna 2006.

Vaisalan liiketoiminnalle on ominaista suuri kausivaihtelu, joten kysynnän muutoksista ei pysty tekemään johtopäätöksiä yhden neljänneksen perusteella. Edellytyksenä liikevaihdon ja tilikauden voiton paranemiselle on saatujen tilausten kehittyminen myönteisesti.

Vaisalan tavoitteena on myös jatkossa olla maailmanlaajuinen markkinajohtaja valitsemillaan liiketoiminta-alueilla. Siksi panostukset tuotekehitystyöhön ja kilpailukyvyn kehitykseen tulevat edelleen olemaan merkittävät.

Markkinatilanne, liikevaihto ja tilauskanta

Määrätietoinen kehitystyö ja kilpailukyvyn ylläpito ovat auttaneet yhtiötä säilyttämään vahvat markkinaosuutensa. Liikevaihto kasvoi kaikilla muilla maantieteellisillä segmenteillä paitsi Pohjois-Amerikassa, jossa laskua oli euromääräisesti 5 %, mutta kasvua dollarimääräisesti 6%.

Vaisala-konsernin liikevaihto kasvoi 18 % katsauskauden aikana, ja oli 50,3 (42,7) miljoonaa euroa. Ulkomaantoimintojen osuus liikevaihdosta oli 96 % (96 %). Kysyntä säilyi hyvällä tasolla, vaikka katsauskaudella saatujen tilausten määrä, 53,5 (68,5) miljoonaa euroa, oli 22 % vertailukautta pienempi. Katsauskauden lopussa konsernin tilauskanta oli 79,1 (78,6) miljoonaa euroa.

Taloudellinen asema ja tulos

Katsauskauden liikevoitto oli 12,8 % liikevaihdosta, eli 6,5 (1,7) miljoonaa euroa. Taloudellisen raportoinnin rakennetta muutettiin siten, että valuuttasuojaustoiminnan tulos raportoidaan tästä vuodesta alkaen muiden liiketoiminnan tuottojen ja kulujen sijasta liikevoiton alapuolella rahoituskuluissa ja -tuotoissa, jossa raportoidaan myös kurssivoitot ja -tappiot. Vertailukauden ja koko tilikauden 2006 luvut on muutettu vastaamaan nykyistä raportoinnin rakennetta.

Voitto ennen veroja oli 13,9 % liikevaihdosta eli 7,0 (1,4) miljoonaa euroa. Katsauskauden voitto oli 5,0 (0,9) miljoonaa euroa. Vaisala-konsernin vakavaraisuus ja likviditeetti säilyivät vahvoina. Taseen loppusumma 31.3.2007 oli 216,9 (196,3) miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli katsauskauden lopussa 77 % (78 %).
Konsernin likvidien rahavarojen määrä oli 93,9 (74,7) miljoonaa euroa.

Tutkimus ja tuotekehitys

Tutkimus- ja tuotekehitysmenot olivat 5,6 (5,0) miljoonaa euroa, ollen 11,1 % konsernin liikevaihdosta.

Investoinnit

Bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen olivat 1,4 miljoonaa euroa (17,8).

Vaisala Measurement Systems

Liiketoiminta-alueen ulkoinen liikevaihto kasvoi 12 % ja oli 19,4 (17,2) miljoonaa euroa. Divisioonan liikevaihto oli odotusten mukainen. Liikevoitto oli tavanomaista parempi, 2,3 (0,5) miljoonaa euroa. Liikevoittoa paransi yhden pitkäaikaisprojektin katteen tulouttaminen katsauskaudella.

Vaisala Measurement Systemsin saatujen tilausten määrä vertailukauteen verrattuna laski 31 %, ollen 23,5 (34,2/1-3/2006; 17,6/1-3/2005) miljoonaa euroa.

Vaisala Instruments

Vaisala Instruments -liiketoiminta-alueen katsauskausi oli liikevaihdollisesti odotusten mukainen. Liiketoiminta-alueen ulkoinen liikevaihto kasvoi 20 % ja oli 17,2 (14,3) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 5,0 (3,2) miljoonaa euroa.

Vaisala Instrumentsin saatujen tilausten määrä säilyi vertailukauden tasolla ollen 17,4 (17,4/1-3/2006; 16,1/1-3/2005) miljoonaa euroa.

24.2.2006 VTT:n puhdashuoneessa sattuneen tulipalon, joka vaikeutti hiilidioksidituotteiden materiaalinsaantia, vahingot on korjattu, ja tuotteiden toimitukset alkavat palata ennalleen.

Kilpailutilanne kaikilla tuotemarkkina-alueilla on säilynyt kovana. Vaisalan globaali toimintamalli yhdistettynä voimakkaaseen tutkimus- ja tuotekehityspanostukseen luovat edellytykset markkinajohtajuuden säilyttämiselle ja markkinaosuuksien kasvattamiselle.

Vaisala Solutions

Vaisala Solutions -liiketoiminta-alueen katsauskausi sujui hieman ennakoitua paremmin. Liiketoiminta-alueen ulkoinen liikevaihto kasvoi 22 % ja oli 13,7 (11,2) miljoonaa euroa. Katsauskauden liiketulos oli 0,0 (-1,4) miljoonaa euroa.

Liiketoiminta-alueen saamien tilausten määrä laski vertailukauteen verrattuna 25 % ollen 12,7 (17,0/1-3/2006; 10,4/1-3/2005) miljoonaa euroa. Liiketoiminta-alueen toiminnan luonteen vuoksi liikevoitto on yleensä muodostunutvuoden viimeisellä neljänneksellä.

Muutokset yhtiön johdossa

FM Matti Ervasti (51) on nimitetty Vaisalan myynti- ja markkinointijohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 15.5.2007 alkaen. DI, eMBA Ari Meskanen (43) on nimitetty Vaisalan teknologiajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 1.5.2007 alkaen.

Vaisalan osake

Katsauskauden lopussa hallituksella ei ollut valtuuksia osakepääoman korotukseen eikä vaihtovelkakirjalaina- tai optiolainojen liikkeellelaskuun.

31.12.2006 Vaisalan A-osakkeen kurssi Helsingin Arvopaperipörssissä oli 33,07 euroa ja katsauskauden lopussa 34,98 euroa. Katsauskauden ylin noteeraus oli 36,10 euroa ja alin 29,43 euroa.

Vaisala Oyj:n osakepääoma oli katsauskauden lopussa 7.660.807,87 euroa ja osakkeiden kokonaismäärä 18.218.364 kappaletta.

Vaisalan osakkeita vaihdettiin pörssissä katsauskauden aikana 2.014.559 kappaletta.

Omat ja emoyhtiön osakkeet

Yhtiön hallussa oli katsauskauden päättyessä omia A-osakkeita 9.150 kappaletta, joiden suhteellinen osuus osakepääomasta on 0,05 % ja äänimäärästä 0,01 %. Yhtiön hallussa olevista osakkeista suoritettu vastike on 251.899,69 euroa.

Yhtiökokous valitsi hallitukseen kuusi jäsentä. Erovuorossa ollut hallituksen
jäsen Yrjö Neuvo valittiin uudeksi kolmivuotiskaudeksi. Uudeksi jäseneksi valittiin Maija Torkko.

Järjestäytymiskokouksessaan hallitus valitsi puheenjohtajaksi Raimo Voipion ja varapuheenjohtajaksi Yrjö Neuvon.

Henkilöstö

Vaisala-konsernin henkilöstön määrä oli katsauskaudella keskimäärin 1 081 (1 051).

Tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä työskenteli 20 % (19 %) konsernin henkilökunnasta. Henkilöstöstä 41 % (38 %) työskenteli konsernin ulkomaisissa toimipisteissä.

Osinko

Yhtiökokous vahvisti vuoden 2006 osingoksi hallituksen esityksen mukaisesti 0,85 euroa osakkeelta eli yhteensä 15.477.831,90 euroa. Yhtiön hallussa oleville omille A-osakkeille ei makseta osinkoa. Osinkojen maksupäivä oli 3. huhtikuuta 2007.

Tilintarkastusyhteisöksi yhtiökokous valitsi KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy:n ja Hannu Pellisen KHT.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

FM (fysiikka) Scott Sternberg (43) on nimitetty Vaisalan palveluliiketoiminnan johtajaksi 1.6.2007 alkaen.

Vantaalla 7. päivänä toukokuuta 2007

Vaisala Oyj

Tunnusluvut

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 'Osavuosikatsaukset'