(Pörssitiedote)

Osana keskittymistä avainalueisiinsa Kemira Oyj on käynnistänyt hankkeen, jossa selvitetään erilaisia omistusvaihtoehtoja Pigments- ja Chemidet -liiketoimintayksiköille. Selvitysten arvioidaan valmistuvan vuoden 2007 aikana. Liiketoimintayksikkö ChemSolutions siirretään 1.7.2007 alkaen osaksi liiketoiminta-alue Kemira Pulp&Paperia, jossa se jatkaa nykyistä toimintaansa uuden asiakassegmenttistrategiansa mukaisesti. Kemira Specialty, johon mainitut liiketoimintayksiköt kuuluvat, lopettaa toimintansa, mikäli selvitykset johtavat Pigments ja Chemidet-yksiköiden omistusrakenteiden muuttumiseen.

Kemira Pigments valmistaa titaanidioksidipigmenttiä Porissa, minkä lisäksi sen toimintaan kuuluu teknologiakeskus Saksassa ja kosmetiikkateollisuudessa toimiva TRI-K Industries Pohjois-Amerikassa. Kemira Pigments keskittyy nopeasti kasvaviin korkean lisäarvon omaaviin markkinoihin, kuten joustopakkaukset ja kosmetiikkateollisuus, joissa sillä on johtava markkina-asema. Pigments-yksikön liikevaihto vuonna 2006 oli noin 230 milj. euroa. Chemidet valmistaa Ruotsissa Helsingborgissa natriumperkarbonaattia pesuaineteollisuuden tarpeisiin. Chemidet-yksikön liikevaihto vuonna 2006 oli noin 54 milj. euroa. ChemSolutions on erikoistunut orgaanisten happojen ja happojohdannaisten toimittamiseen vaativiin asiakassovellutuksiin. ChemSolutions-yksikön liikevaihto vuonna 2006 oli noin 170 milj. euroa

Kemira Oyj
Timo Leppä, viestintäjohtaja

Lisätietoja:

Kemira Oyj
Viestintäjohtaja Timo Leppä, GSM 050 301 6800

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kemira on kemianyhtiö, jolla on neljä liiketoiminta-aluetta: Kemira Pulp&Paper, Kemira Water, Kemira Specialty ja Kemira Coatings. Kemira on toimialoillaan johtava maailmanlaajuinen yhtiö, jonka liiketoiminnoilla on ainutlaatuinen kilpailuasema ja suuri keskinäinen synergia.

Vuonna 2006 Kemiran liikevaihto oli noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 9 000. Kemira toimii 40 maassa.

www.kemira.com

KEMIRA KÄYNNISTÄÄ SELVITYKSEN PIGMENTS JA CHEMIDET -YKSIKÖIDEN OMISTUSVAIHTOEHDOISTA KEMIRA LOOKS INTO OPTIONS FOR KEMIRA PIGMENTS AND CHEMIDET OWNERSHIP