Vaisalalle ensimmäiset säätutkatilaukset

Vaisala Oyj Pörssitiedote     07.06.2007 klo 09:00

Vaisalalle ensimmäiset säätutkatilaukset

Vaisala on saanut ensimmäiset säätutkatilauksensa. Tilaukset sisältävät yhteensä viisi kaksoispolarisaatiotutkaa, joissa on Sigmet signaaliprosessorit ja sovellusohjelmat. Tutkatilausten yhteisarvo on täysimääräisinä toteutuessaan noin 4 miljoonaa euroa ja toimitukset tapahtuvat marraskuun 2007 ja kesäkuun 2008 välisenä aikana.

Vaisalan säätutka tuodaan virallisesti markkinoille kuluvan vuoden elokuun loppuun mennessä.

Vaisalan ensimmäinen säätutka-asiakas on Viron ilmatieteen ja hydrologian laitos, joka on tilannut käyttöönsä kaksi kaksoispolarisaatio säätutkaa. Toinen tutkista asennetaan Harkun säämittausasemalle Tallinnaan ja toinen Sürgavereen Viljandimaan maakuntaan. Molemmat tutkat toimitetaan marraskuussa 2007.

Toinen, kolmen säätutkan tilaus, tuli Vaisalan pitkäaikaiselta asiakkaalta. Nämä tutkat toimitetaan alkuvuodesta 2008.

"Olemme luonnollisesti erittäin tyytyväisiä, että jo ensimmäiset markkinointi- ja myyntiponnistelumme ovat tuottaneet näin hyvän päänavauksen. Markkinoilla on selvästi tilaa Vaisalan kehittämälle kaksoispolarisaatiotutkalle, joka on tekniikaltaan ja suorituskyvyltään huippuluokkaa", toteaa Vaisalan toimitusjohtaja Kjell Forsén.

Vaisalan säätutka on kehitetty yhteistyössä alan johtavien kansainvälisten tutkimuslaitosten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Tuotekehityksessä on käytetty uutta teknologiaa ja esimerkiksi kaksoispolarisaatiotekniikalla saadaan aiempaa tarkempaa tietoa sateen määrästä ja olomuodosta.

Säätutkia käyttävät etupäässä ilmatieteen laitokset ja hydrologian laitokset, jotka hyödyntävät tutkan tuottamia tietoja sateen voimakkuudesta, olomuodosta ja sadealueiden liikkeistä sääennustuksissaan ja -varoituksissaan. Vaisalan säätutkan prototyyppi on ollut Ilmatieteen laitoksen, Helsingin yliopiston ja Vaisalan yhteisessä tutkimus-ja koekäytössä vuoden 2004 joulukuusta lähtien.

Uusi säätutka täydentää Vaisalan etämittauslaitteiden tuotevalikoimaa, johon tällä hetkellä kuuluvat pilvenkorkeusmittarit, salamapaikannusjärjestelmät ja -verkot sekä tuulikeilaimet.

Lisätietoja:

Erkki Järvinen, johtaja, Vaisala Measurement Systems