Metso toimittaa kaksi voimakattilaa EDP Produção - Bioeléctricalle Portugaliin

Metso Power, joka kuuluu Metso Paper -liiketoiminta-alueeseen, toimittaa kaksi biopolttoainekattilaa EDP Produção - Bioeléctrica, S.A.:n uusille voimalaitoksille Portugaliin. Toimitus valmistuu vuoden 2009 toisen neljänneksen aikana. Tilauksen kokonaisarvo on noin 60 miljoonaa euroa.

Ensimmäinen voimakattila (83 MWth) asennetaan Celbin Figueira da Fozin sellutehtaalle ja toinen (35 MWth) Caiman sellutehtaalle, joka sijaitsee lähellä Constâncian kaupunkia. Molemmat voimalaitokset käyttävät polttoaineenaan pääasiassa biomassaa, kuten eukalyptuksen kuorta ja metsätähdettä. Voimalaitokset tuottavat noin 40 MWe sähköä kansalliseen sähköverkkoon. Voimakattiloissa käytetään kerrosleijutekniikkaa.

Investoinnit ovat osa Portugalin kansallista vihreän energian ohjelmaa, jossa Portugalin valtio tukee biomassan avulla tuotettua sähköenergiaa.

EDP Produção - Bioeléctrica, S.A. on yhteisyritys, jonka omistavat portugalilainen sähköyhtiö EDP ja Altri-konserni. Altri omistaa Celulose Beira Industrialin (Celbi), Celulose do Caiman ja Celtejon sellutehtaat. Celbin sellutehdas tuottaa lyhytkuituista valkaistua eukalyptussellua, Caiman sellutehdas valkaistua magnesiumsulfiittisellua ja Celtejon sellutehdas sulfaattisellua.

Metso on kansainvälinen teknologiakonserni, jonka liikevaihto vuonna 2006 oli noin 5 miljardia euroa. Metson 25 500 työntekijää yli 50 maassa palvelevat asiakkaita massa- ja paperiteollisuudessa, kiven- ja mineraalienkäsittelyssä, energiateollisuudessa sekä valituilla muilla teollisuudenaloilla.
www.metso.com

Lisätietoja lehdistölle: