KEMIRA: SUOMEN VALTION TIEDOTE KEMIRA OYJ:N OSAKEKAUPASTA

(Lehdistötiedote)

Suomen valtio on julkaissut tänään ilmoitetun Kemira Oyj:n osakkeita koskevan kaupan johdosta seuraavan tiedotteen:

Valtio myi Kemiran osakkeita kotimaahan

Valtio myi keskiviikkona 29. elokuuta 32,1 prosenttia Kemira Oyj:n osakkeista kotimaisille sijoittajille. Kauppahinta oli 16,35 euroa osakkeelta, yhteensä 655,6 miljoonaa euroa.

Kaupan jälkeen yhtiön suurimmaksi omistajaksi nousevat Oras Invest Oy ja sen omistavan Paasikiven suvun jäsenet. Oras Invest on suomalainen perheyhtiö ja teollinen omistaja, joka toiminnassaan pyrkii luomaan pitkän aikavälin arvonnousua.

Kaupan kohteena olevat osakkeet jakautuvat ostajien kesken seuraavasti:

Oras Invest Oy 15,6 prosenttia
Jari, Jukka ja Pekka Paasikivi 1,5 prosenttia (0,5 prosenttia kukin)
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 8,00 prosenttia
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 3,60 prosenttia
Keskinäinen Henkivakuutusyhtiö Suomi 1,92 prosenttia
Vakuutusosakeyhtiö Henki-Sampo 1,45 prosenttia

"Hallitus harjoittaa aktiivista ja markkinaehtoista omistajapolitiikkaa. Yhtiöiden ja niiden omistuspohjan kehittämismahdollisuuksia arvioidaan jatkuvasti ja valtio ottaa aina huomioon osakemyyntien kokonaisvaikutukset. Nyt tehdyn kaupan jälkeen Kemiran suurimmaksi omistajaksi tulee vakaa ja pitkällä aikavälillä sijoittava teollinen omistaja, jolla on hyvät edellytykset ottaa vastuuta konsernin jatkuvasta kehittämisestä. Samalla valtio jää edelleen Kemiran merkittäväksi omistajaksi", sanoo valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies.

"Olen erityisen iloinen siitä, että Kemiran suurimmaksi omistajaksi tulevat Oras Invest ja sen omistavan Paasikiven suvun edustajat. Kyseessä on tunnettu ja arvostettu suomalainen teollinen omistaja, jonka toiminta kokemusten perusteella on pitkäjänteistä ja vastuullista. Lisäksi kaksi suurinta suomalaista työeläkeyhtiötä tulevat yhtiön omistajiksi merkittävillä osuuksilla ja mukana on myös kaksi suurta henkivakuutusyhtiötä. Näistä lähtökohdista valtiolla on hyvä syy odottaa, että yhtiön tuleva kehitys johtaisi osakekurssin kohoamiseen ja siten myös valtion omistamien osakkeiden arvonnousuun."

Valtion omistusosuus Kemiran osakkeista aleni kauppojen seurauksena 32,1 prosenttiyksikköä 16,5 prosenttiin. Kemiran osakkeiden myynnin seurauksena valtion osakemyyntitulot tältä vuodelta nousivat 863 miljoonaan euroon.

Lisätietoja:
ylijohtaja Pekka Timonen, p. (09) 1602 3000 ja finanssineuvos Ilkka Puro,
p. (09) 1606 3006, valtioneuvoston kanslia

KEMIRA: SUOMEN VALTION TIEDOTE KEMIRA OYJ:N OSAKEKAUPASTA KEMIRA: THE STATE OF FINLAND'S PRESS RELEASE CONCERNING THE SALE OF KEMIRA SHARES