Premiär på IBC2007: Net Insight, TeliaSonera International Carrier och Astrodesign demonstrerar okomprimerad ultra HD (4K) video transmission över ett kommersiellt multiservicenätverk

2007-09-06

Amsterdam - Net Insight, TeliaSonera International Carrier och Astrodesign, samarbetar på IBC2007-mässan och demonstrerar fördelarna med en lösning som distribuerar okomprimerad 4K video (6 Gbs) via ett switchat optiskt nätverk över mer än 1 500 km.

I demonstrationen ingår Net Insights högkapacitetsväxlar i TeliaSoneras europeiska medianät samt Astrodesigns superhögupplösta 4K2K LCD-monitorer. Videotrafiken, som består av fyra okomprimerade HD-SDI strömmar, transporteras över STM-64 förbindelser mellan Stockholm och Amsterdam (mer än 1 500 km).

På plats i Amsterdam, kan besökarna uppleva den enastående bildkvaliteten i 4K video på superhögupplösta skärmar. Videokällan är placerad i Stockholm och videoströmmen transporteras via Net Insights Nimbra 680-växlar i TeliaSoneras medianätverk.

Videotransmissionen från Stockholm är multicastad och kan upplevas både i Net Insights och Astrodesigns respektive mässmontrar. Den här demonstrationen visar att dagens högkapacitetsnätverk effektivt kan transportera okomprimerad ultrahögupplöst video.

Teknologin ultra-högupplöst 4K video befinner sig i början av sin livscykel och har för närvarande en begränsad användning för t ex digitala biografer. Teknologin växer dock i betydelse och den enastående bildkvaliteten driver snabbt på en mer utbredd kommersiell tillämpning.

4K är ett stort steg framåt från nuvarande HDTV-teknologi. Den här livedemonstrationen på IBC2007 visar hur man redan idag kan bygga effektiva nätverk, vilka redan nu kan transportera nya kapacitetskrävande realtidskritiska mediatjänster såsom 4K ultrahögupplöst video.

Net Insights Nimbra-plattform är en komplett serie multitjänstväxlar för media- och TV-nät. Nimbra-plattformen transporterar video, tal och data med garanterad tjänstekvalitet från komprimerad 2 Mbps till okomprimerad 1,5 Gbps HDTV samt mer än det som den här demonstrationen visar. Plattformen stöder alla transportgränssnitt för TV och media såsom Ethernet, ASI, HD/SD SDI och AES/EBU. Nimbra-plattformen ger ett mer effektivt uttnyttjande av bandbredden i nätverken med bibehållen tjänstekvalitet (100% QoS).

"Net Insight fokuserade på att vara den ledande leverantören av effektiva och skalbara nätverk för transport av högkvalitativa mediatjänster," säger Fredrik Trägårdh, VD på Net Insight AB. "Net Insights teknologi för optiska transportnät med Ethernet samt multitjänst-egenskaper, ger Net Insights kunder en stark plattform för att erbjuda utökade tjänster med lägre investerings- och driftskostnader."

TeliaSoneras medianät ägs och drivs av TeliaSonera International Carrier vilket innebär att varje förbindelse och nätelement övervakas och sköts från en central plats. Varje fiberlänk är redundant och individuella strömmar övervakas kontinuerligt. Det flerspråkiga TeliaSonera International Carrier Customer Service Center är bemannat dygnet runt och hanterar alla tjänsterelaterade frågor.

"Vi erbjuder våra tjänster till den snabbt växande marknaden för medianät. Vi eftersträvar kompletta lösningar för att ge våra kunders bästa möjliga mediaupplevelse, och vi ska vara förstanhandsvalet för mediabranschen," säger Jonathan Woods, chef för Media Services, TeliaSonera International Carrier.

Välkommen till mässmonter 3.339 och 11.649 på IBC2007 för att uppleva en gemensam livedemonstration av framtiden från Net Insight, TeliaSonera och Astrodesign.

För mer information, kontakta:
Fredrik Trägårdh, VD på Net Insight AB, +46 8 685 04 00, fredrik.tragardh@netinsight.net
Jonathan Woods, Head of Media Services, TeliaSonera International Carrier, +44 (0) 7810 158 553
Tatsunobu Kanemura, Overseas Sales Manager, Business Unit 1, Astrodesign, Inc.
+81-3-5734-6301, kanemura@astrodesign.co.jp

Om Net Insight
Net Insight erbjuder världens mest effektiva och skalbara optiska transportlösning för medianät, digitalt marksänd TV, mobil-TV-nät och IPTV/kabelTVnät.

Net Insights produkter garanterar fullständig tjänstekvalitet (100% QoS) och tre gånger mer effektivt utnyttjande av bandbredden i konvergerade transportnät. Net Insights plattform NimbraTM levererar video, tal och data med 50 procent lägre driftskostnader och ökar kundens konkurrenskraft för existerande och nya intäktsgenererande TV- och videotjänster.

Med Net Insights produkter levererar våra kunder publika mediatjänster till mer än 100 miljoner människor i mer än 25 länder. Net Insight är noterat på Stockholmsbörsen.
För mer information, se www.netinsight.net

Om TeliaSonera International Carrier
Besök www-teliasoneraic.com för mer information.

Om Astrodesign
För mer information, besök www.astrodesign.co.jp

Pdf