Aker Solutions tildelt to kontrakter for offshore forankring- og stigerør inntrekningssystemer

19 May 2009 - Aker Solutions er tildelt to kontrakter for P-55 prosjektet til Petrobras i Brasil for å designe og levere et Aker Solutions Pusnes offshore forankringssystem(TM) og et Pusnes stigerør inntrekningssystem(TM). Total kontraktverdi for Aker Solutions er på ca 130 million kroner.

Kontraktene består av 16 roller RamWinches(TM) og flere spesielle vinsjer og et wire håndteringssystem til en semi produksjonsenhet eid av Petrobras PN BV. Semi produksjonsenheten skal bygges på det nye Rio Grand skipsverftet i Brasil. Den skal innstalleres på Roncador feltet utenfor Brasil etter ferdigstillelse.

Aker Solutions har utviklet Pusnes RamWinch(TM) designet, som er en innovativ og lønnsom offshore forankrings løsning på dekk. RamWinch(TM) designet tilbyr lav vekt kombinert med stor trekkraft som reduserer total kostnad for kunden. De første Pusnes offshore forankringsvinsjeneä var levert på slutten av 60 tallet til halvt nedsenkbare borerigger. I dag er Aker Solutions etablert som en av verdens ledende leverandører av dypvanns- offshore fortøyningssystemer.

"Vi er stolte av å ha blitt valgt som leverandør av disse systemene for en viktig brasiliansk kunde. Denne kontrakten understreker den sterke posisjonen Aker Solutions har som en foretrukket leverandør av offshore systemer med verdensomspennende service," sier Leif Haukom, administrerende direktør ved Aker Solutions' offshore mooring systems unit.

Leveringen er planlagt i 2010.
Kontrakten er med Aker Solutions datterselskap Aker Pusnes AS

SLUTT

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Media:
Karen Romer, VP communications Products & Technologies, Aker Solutions. Tel: +47 67 51 32 60, Mob: +47 950 74 950, email: karen.romer@akersolutions.com

Investor relations:
Lasse Torkildsen, SVP Investor Relations, Aker Solutions. Tel: +47 67 51 30 39, Mob: +47 911 37 194

Innkjøp:
For mer informasjon om innkjøp og potensielle underleverandører til dette prosjektet, vennligst kontakt BA Global Sourcing Champion, telefon nr. finnes her: http://enet.akersolutions.com/enet/Projects/GXX/Organisation/GxxOrganisationChart.htm.

Aker Solutions ASA, er gjennom datterselskaper og tilknyttede selskaper («Aker Solutions»), en ledende global leverandør av ingeniørtjenester og fabrikasjon, teknologiprodukter og totalløsninger. Virksomheten i Aker Solutions omfatter en rekke bransjer, inkludert olje- og gassproduksjon, raffinering, kjemiindustri, gruveindustri, metallforedling og kraft. Virksomhetene i konsernet benytter Aker Solutions som et felles varemerke.

Aker Solutions har en samlet årsomsetning på omlag 58 milliarder norske kroner og sysselsetter cirka 23 000 ansatte i rundt 30 land.

Aker Solutions inngår i Aker (www.akerasa.com), en gruppe selskaper som har fokus på energi, maritim industri og marine ressurser. Alle Aker-selskapene deler et felles verdigrunnlag og har lange tradisjoner for industriell utvikling. Aker ASA eier 40,27 prosent av aksjene i Aker Solutions og tar en aktiv rolle i å utvikle sine interesser.

Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer, vennligst se våre web-sider www.akersolutions.com.