Nokia N97 -mobiilitietokone saapuu Suomeen

Nokian odotetun Nokia N97 -mobiilitietokoneen myyntitoimitukset Suomessa alkavat 2.7.2009. Täysimittaisen näppäimistön, kallistuvan 3,5 tuuman kosketusnäytön ja yksilöitävän aloitusnäkymän lisäksi Nokia N97 tarjoaa suoran yhteyden juuri avattuun Ovi Kauppaan.

Nokia N97 -lehdistötilaisuudessa tänään puhunut Nokia Nseries-tuotesarjasta vastaava johtaja Juha Kokkonen kertoi laitteen olevan merkittävä edistysaskel kohti Nokian visiota henkilökohtaisesta Internetistä. "Ovi-palvelun kautta saatavaan musiikkiin, karttoihin, peleihin ja mediaan yhdistettynä Nokia N97 -mobiilitietokone muuttaa Internetin käytön kokemukseksi, joka mukautuu täydellisesti laitteen omistajan tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin."

Nokia N97:n kehittynyt teknologia haastaa markkinat edelläkävijyydellään: Nokia N97 on ensimmäinen laite, jonka aloitusnäytöllä käyttäjälle tärkeimmät ihmiset, sosiaaliset verkkoyhteisöt ja uutiset ovat aina vain yhden kosketusnäytön painalluksen päässä. Yksilöitävää aloitusnäyttöä voi muokata erilaisilla widgeteillä, jotka tuovat reaaliaikaista tietoa suoraan laitteeseen. Widgeteistä löytyy esimerkiksi sosiaalisen median palveluita kuten Facebook ja kansainvälisiä uutispalveluita kuten Bloomberg ja Reuters, sekä ostos- ja säätietopalveluita, kuten AccuWeather. Suomalaisia kuluttajia palvellaan tarjoamalla uutisvirtaa näytölle muun muassa Talouselämän sekä Tekniikka & Talouden widgettien kautta. Myös sähköpostin saa suoraan näytölle.

Lehdistötilaisuudessa paneuduttiin myös alaa puhuttaviin kysymyksiin nopeasti muuttuvista sosiaalisen median trendeistä sekä mobiilin Internet-käytön murroksesta. Tilaisuudessa puhunut Facebook-sovelluksia kehittävän Zipipopin toimitusjohtaja sekä Twitter-asiantuntija, Helene Auramo, summasi sosiaalisen median nousevia trendejä, joista yhdeksi mielenkiintoisimmista hän mainitsi mobiilikäytön kasvun Internetin sosiaalisissa yhteisöissä. Auramon mukaan Nokia N97 -mobiilitietokone vie sosiaalisten yhteisöjen sekä blogien seuraamisen uudelle tasolle ja tulevaisuudessa tullaankin puhumaan Internetin käytöstä päätelaitteesta riippumatta.

Nauti viihteestä

Nokia N97 -laitteessa on valmiiksi mukana Ovi Kauppa, josta löytyy helposti muun muassa sovelluksia, pelejä, videoita, podcast-lähetyksiä, tuottavuustyökaluja sekä verkko- ja sijaintipohjaisia palveluita. Ovi Kauppa tarjoaa sekä maksutonta että maksullista sisältöä sekä suomalaisilta että suurilta kansainvälisiltä sisällöntuottajilta. Näitä ovat esimerkiksi Facebook ja Twitter.

Nokia N97 -mobiilitietokone tarjoaa myös suoran yhteyden Nokia Musiikkikaupan valtavaan valikoimaan. Laitteelle voi ladata ja tallentaa kymmeniä tuhansia musiikkikappaleita, sillä nopeiden yhteyksien lisäksi ominaisuuksiin kuuluu 32 gigatavun muisti, joka on laajennettavissa jopa 48 gigatavuun microSD-muistikortilla. Lisäksi laitteen ominaisuuksiin kuuluu huippuluokan Carl Zeiss -optiikalla varustettu viiden megapikselin kamera, jolla voi tallentaa korkealaatuisia kuvia ja videoita (30 kuvaa sekunnissa). Kuviin voi myös liittää paikkatiedot, ja ne voi jakaa välittömästi ystävien kanssa tai ladata esimerkiksi Ovi Share-,  Twitter-, Flickr- tai Facebook-palveluihin.

Nokia N97-mobiilitietokoneen suositushinta Suomessa on 729 euroa ja laite on saatavilla kuluttajille Nokia Online -verkkokaupasta, Nokian Aleksanterinkadun myymälästä Helsingissä sekä 9.heinäkuuta alkaen Nokian jälleenmyyjiltä kautta maan.

Taustatietoa toimittajille:
Nokia N97 -mobiilitietokoneen tarkka tuoteseloste on osoitteessa http://2009.nseries.com/

Nokia N97 -mobiilitietokoneeseen liittyvää lehdistömateriaalia saa osoitteesta http://www.nokia.com/press/n97

Linkki Making of the Nokia N97 videoon http://www.youtube.com/watch?v=kbdmVUShSUw

Yhteensopivuus tiettyjen yllä mainittujen palvelujen kanssa voi vaihdella maakohtaisesti.

Nokia on langattoman viestinnän edelläkävijä ja maailman johtava matkaviestinmien valmistaja. Nokia yhdistää ihmisiä uusin ja erilaisin tavoin yhdistämällä edistyksellisen langattoman teknologian palveluihin, jotka ovat yksilöllisesti merkityksellisiä ja tärkeitä. Nokian omistama NAVTEQ tarjoaa lisäksi kattavan valikoiman digitaalisia karttatietopalveluita. Nokia Siemens Networks toimittaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita viestintäverkkoihin.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Nokia