YIT inledde bostadsbygge på historiska Kakolabacken i Åbo

Helsingfors, 2012-01-12 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT ABP                       PRESSMEDDELANDE                12.1.2012 kl. 9.00

YIT inledde bostadsbygge på historiska Kakolabacken i Åbo

YIT har inlett byggarbetet på sitt första höghus på Kakolabackens område i Åbo. I områdets västra del byggs under de kommande två åren två höghus med sammanlagt 80 lägenheter samt ett parkeringshus. Kakolabackens område, som ligger i ett historiskt område mitt i staden utvecklas till en ny, levande stadsdel. Vid planeringen strävar man efter att bevara det gamla byggnadsbeståndet och grönskan i området. Kakolabacken kommer att erbjuda ett centralt boende med hög klass i närheten av de kommersiella och offentliga tjänsterna i stadskärnan.

- Vi är stolta över att få vara först med att bygga nya bostadshus i en av de viktigaste miljöerna i Åbo. Kakolabacken är tillsammans med Domkyrkan ett av Åbos mest kända landmärken, och vi är övertygade om att de nya husen kompletterar kulturmiljön utan att splittra Kakolabackens gamla landskap. Även kunderna har varit mycket intresserade av de nya lägenheterna, berättar regiondirektör Jyrki Meri på YIT.

Bolaget Asunto Oy Turun Michailowinportti blir färdigt våren 2013. Lägenheterna varierar från ettor på 30 kvm till högklassiga terrasslägenheter på översta våningen. En del av lägenheterna har utsikt i riktning mot Runsala och Bockholms sund, medan andra har utsikt över Kakola historiska miljö. Mellan husen, ovanför parkeringshuset, byggs en gemensam gård. Invid bostadshusen ligger den kulturhistoriskt värdefulla byggnaden som tidigare tjänade som psykiatriskt fångsjukhus. Byggnaden är skyddad i detaljplan.

Kakolabacken var länge ett fängelseområde som var stängt för stadsborna. Fängelseverksamheten upphörde 2007, och nu är man i färd med att omvandla området till ett levande centrumområde för stadsbor, företag och organisationer. Kakolabackens detaljplansområde har en yta på cirka 21 hektar och erbjuder gott om plats för såväl boende som för affärer och kontor. Planeringen av Kakola inleddes redan 2002, och efter en riksomfattande idétävling, flera förslag och ändringar fick planen laga kraft i januari 2010.

Ytterligare information:
Jyrki Meri, regiondirektör, Talonrakennus Lounais-Suomi, YIT Suomen rakentamispalvelut, tfn 050 390 1176, jyrki.meri@yit.fi

YIT ABP

Virva Salmivaara
Kommunikationsdirektör

YIT firar sitt hundraårsjubileum 2012. Bolaget grundades i storfurstendömet Finland 1912. I dag är YIT ett betydande europeiskt serviceföretag inom fastighets- och byggbranschen samt inom industrin. Företaget betjänar kunder i 14 länder i Norden, Mellaneuropa, Ryssland och Baltikum. Antalet anställda är 26 000. Vi har vuxit med våra kunder och utvecklat våra tjänster i takt med att samhället har förändrats, och vi har för avsikt att fortsätta på samma bana. Vår vision är att vara föregångare när det gäller att skapa och upprätthålla en bra livsmiljö. År 2010 omsatte YIT cirka 3,8 miljarder euro. YIT:s aktie noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy.