YIT toteuttaa palvelutalon nollaenergiakonseptilla – palvelutalo Onnelanpolku peruskiven muurausvaiheeseen Lahdessa

Helsinki, 2012-08-14 13:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT OYJ                          LEHDISTÖTIEDOTE                 14.8.2012 klo 14.00

Lähes nollaenergiakonseptin mukaisen palvelutalo Onnelanpolun rakentaminen Lahden vanhusten asuntosäätiölle on edennyt peruskiven muuraukseen Lahden Paavolassa. Yhteensä 228 ikäihmiselle suunnattua asuntoa käsittävä asuin- ja palvelurakennushanke valmistuu kesäkuun lopussa 2014 ja pysäköintilaitos vuoden 2014 loppuun mennessä.

”Onnelanpolku tulee mahdollistamaan ikäihmisille esteettömän, viihtyisän ja energiatehokkaan asumisympäristön. Onnelanpolun tarkoituksena on tarjota tulevaisuuden malleja ikäihmisten asumisen ja palveluiden järjestämiseen”, kertoo Sanna Mäkinen, Lahden vanhusten asuntosäätiön toiminnanjohtaja.

Peruskiven muuraajina toimivat ARA:n ylijohtaja Hannu Rossilahti, Lahden kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kari Salmi, Lahden vanhusten asuntosäätiön hallituksen puheenjohtaja Ulla Juurola ja toiminnanjohtaja Sanna Mäkinen sekä aluejohtaja Jukka Pohjola YIT:stä. Heidän lisäkseen muuraukseen osallistuu hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa mukana olevien tahojen edustajia.

”Onnelanpolku on energiatehokkaan ARA-tuotannon esimerkkihanke, jolla on viety suomalaista, erityisryhmien elinkaariasumista merkittävällä tavalla eteenpäin. Hankkeella luodaan uutta palveluasumista: puretaan vanhat, korjauskustannuksiltaan kalliit kerrostalot ja rakennetaan tilalle suurempi määrä ajanmukaisia asuntoja. Lahden kaupungin virkamiehet ja päättäjät ovat toimineet hyvin kehitysmyönteisesti ja YIT on panostanut hankkeen suunnitteluun ja kehitystyöhön merkittävästi. Ja entiset asukkaat, vanhukset, jotka kyselyn mukaan antoivat "potkun" hankkeelle -halusivat mieluummin uusia asuntoja kuin vanhojen korjaamista”, sanoo ARA:n ylijohtaja Hannu Rossilahti.

Onnelanpolku on ensimmäinen suuren kokoluokan palvelutalohanke, jossa kaukolämpötalossa käytetään merkittävästi paikallista uusiutuvaa energiaa, kuten aurinkolämpöä ja -sähköä. Hankkeessa toteutettava nollaenergiakonsepti huomioi erityisesti energiaratkaisujen toimintavarmuuden ja ratkaisut on valittu tarkkojen mallinnusten ja simulointien sekä testausten perusteella.

”Olemme tyytyväisiä voidessamme tehdä tuloksekasta yhteistyötä ja toteuttaa innovatiivisia energiaratkaisuja tämän mittakaavan hankkeessa. Samoilla energiaratkaisuilla pystymme tulevaisuudessa rakentamaan myös YIT Koteja ”, kertoo aluejohtaja Jukka Pohjola YIT:stä.

YIT Rakennus Oy ja YIT Kiinteistötekniikka Oy vastaavat mittavan hankkeen toteutuksesta kokonaisvastuurakentamisen mallilla (KVR).

Lisätietoja:
Jukka Pohjola, aluejohtaja, Talonrakennus, YIT Suomen rakentamispalvelut, puh. 0400 216 618, jukka.pohjola@yit.fi
Sanna Mäkinen, toiminnanjohtaja, Lahden vanhusten asuntosäätiö, puh. 0400 543 828, sanna.makinen@lvas.fi

Palvelutalo Onnelanpolusta on tarjolla lehdistölle julkaisuvapaita havainnekuvia YIT:n kuvapankissa osoitteessa: http://yit.materialbank.net/NiboWEB/YIT/showCartPublicContent.do?uuid=3495853&random=445238&lang=en

YIT OYJ

Kristina Broman
Vt. viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT viettää 100-vuotisjuhlaa vuonna 2012. Yhtiö perustettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1912. Tänä päivänä YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, 26 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2011 YIT:n liikevaihto oli noin 4,4 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

Lahden vanhusten asuntosäätiö (LVAS) on jo vuodesta 1963 toiminut Lahden alueella ikäihmisten ja erityisryhmien vuokra- ja palveluasumisen sekä palveluiden tuottajana. Säätiö tarjoaa asuntoja yli 55-vuotiaille ja pyrkii toiminnallaan edistämään ja tukemaan ikääntyvän kansalaisen hyvää kotona asumista. www.lvas.fi