Delårsrapport Q2 för Ellen AB

DELÅRSRAPPORT FÖR ELLEN AB (publ)
Org.nr 556419-2663

FÖRSÄLJNINGSVOLYMEN ÖKAR MED 25 % UNDER FÖRSTA HALVÅRET

RAPPORT FÖR PERIODEN APRIL – JUNI 2012

• Ellens intäkter ökade under perioden till 5 454 (5 227) KSEK. Intäkterna under första halvåret ökade till 11 515 (10 118) KSEK, en ökning med 14 procent jämfört med föregående år. Försäljningsvolymen ökade med 25 procent under samma period. Skillnaden i procentuell tillväxt beror på en svagare Euro och att viss volymrabatt getts vid introduktion av större förpackningsstorlek

• Resultatet under andra kvartalet uppgick till – 1 459 (-763) KSEK och resultatet för det första halvåret blev – 1 612 (-1 730). Resultatet per aktie uppgick till -0,03 (-0,03) SEK

• Kassaflödet var positivt för kvartalet och blev 379 (-1 421) KSEK

• Bruttomarginalen under första halvåret blev 41 (41) procent

• Ellen tecknade ett globalt och exklusivt licenssavtal med Siffra Pharmaceuticals som innebär att två nya patenterade produkter kommer att marknadsföras på världsmarknaden med Ellens varumärke

• Patentverket i Japan har godkänt Ellen AB:s patentansökan för produktionsprocessen vid tillverkning av sanitetsartiklar innehållande probiotika. Patentskydd har därmed erhållits på 22 marknader och patenten gäller till 2021

• Ellen har genomfört en emission med företräde för bolagets aktieägare. Intresset för emissionen har varit stort och emissionen blev övertecknad med cirka 25 procent

HÄNDELSER EFTER RAPPORTTIDENS UTGÅNG:

• Efter nyemission har aktiekapitalet ökat med 625 954,70 SEK genom emission av
6 259 547 aktier. Aktiekapitalet i Ellen uppgår nu till 5 633 592,30 SEK fördelat på 56 335 923 aktier
Genom emissionen tillförs bolaget cirka 7,8 MSEK före emissionskostnader

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:

Frågor om Ellen AB kan ställas till VD Monica Wallter på telefon 08-412 10 00 eller via epost mw@ellenab.com.

OM ELLEN
Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors vaginala hälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bakteriell obalans orsakas av en försvagad mjölksyrabakterieflora. Tampongen ellen® innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier. Dessa utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen AB i Norden som första företag i världen tamponger med mjölksyrabakterier. Nu pågår en internationell expansion och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. Ellen AB är noterat på First North (Ticker: ELN). För ytterligare information: www.ellenab.com