Delårsrapport for 1. halvår 2012

til NASDAQ OMX Copenhagen A/S

2012.08.21

Delårsrapport for 1. halvår 2012

AO fortsætter med at øge resultat, overskudsgrad og likviditet. Koncernen opnåede i 1. halvår 2012 et resultat før skat på 54,4 mio. kr. og en overskudsgrad på 5,3 %. Resultatet er 25,0 mio. kr. højere end i samme periode sidste år, hvilket lever op til forventningerne og betragtes som tilfredsstillende. Vigende omsætning i 2. kvartal samt de usikre samfundsøkonomiske prognoser maner dog til forsigtighed, hvorfor forventningerne til årets resultat før skat på ca. 120 mio. kr. fastholdes.

Koncernomsætningen i 1. halvår blev 1.085,6 mio. kr. mod 1.131,7 mio. kr. i samme periode 2011, svarende til en tilbagegang på 46,1 mio. kr. eller 4 %. Koncernomsætningen i 2. kvartal blev 535,9 mio. kr. mod  598,5 mio. kr. sidste år, svarende  til en tilbagegang  på  62,6 mio. kr. eller 10 %. Bruttoavancen  er øget  i både  perioden og 2. kvartal på trods af nedgangen i omsætningen.

EBIT (resultat af primær drift) blev i 1. halvår 57,0 mio. kr. mod 36,4 mio. kr. i samme periode 2011. I 2. kvartal blev EBIT 30,9 mio. kr. mod 25,5 mio. kr. i 2. kvartal 2011. Resultatfremgangen for perioden kan henføres til øget bruttomargin samt lavere omkostninger.

Resultat før skat blev i 1. halvår 54,4 mio. kr. mod 29,4 mio. kr. i samme periode 2011. I 2. kvartal blev resultat før skat på 29,8 mio. kr. mod 22,2 mio. kr. i 2011.

Koncernens samlede aktiver pr. 30. juni 2012 udgjorde 1.253,4 mio. kr., hvilket er 149,4 mio. kr. lavere end sidste år. Faldet kan henføres til lavere omsætning samt optimering af arbejdskapitalen.

Pengestrøm fra driften blev i 1. halvår 104,4 mio. kr., hvilket er 28,8 mio. kr. højere end EBITDA-resultat på 75,6 mio. kr. I 2. kvartal udgjorde pengestrøm fra driften 30,7 mio. kr., hvilket er 9,5 mio. kr. lavere end EBITDA.

Forventninger til resultat før skat for 2012 fastholdes som tidligere udmeldt til ca. 120 mio. kr., hvilket er 15 mio. kr. højere end realiseret resultat før skat for 2011.

For yderligere information kontakt venligst:

CEO/adm. direktør Niels A. Johansen
CFO/finansdirektør Henrik T. Krabbe