Beter Bed: Daling bedrijfsresultaat derde kwartaal met 35%

Derde kwartaal:

• Omzet over Q3 daalt met 3,3% naar € 100,2 miljoen.
  • Bedrijfsresultaat daalt in lijn met eerder uitgesproken verwachting tot € 6,3 miljoen (-35,1%) in vergelijking met € 9,7 miljoen in Q3 2011.
  • Nettowinst Q3 2012 daalt met 39,5% naar € 4,4 miljoen (2011: € 7,2 miljoen).

Eerste negen maanden:
  • Omzet tot en met Q3 2012 groeit met 2,5% tot € 296,4 miljoen (9M 2011: € 289,1 miljoen).
  • Bedrijfsresultaat daalt met 20,1% naar € 19,2 miljoen (9M 2011: € 24 miljoen).
  • Nettowinst over eerste negen maanden daalt met 24,3% naar € 13,5 miljoen (9M 2011: € 17,9 miljoen).
  • Netto 27 winkels geopend in eerste negen maanden.
  • Interim-dividend € 0,35 per aandeel (2011: € 0,47).

Derde kwartaal
De omzet daalt met 3,3% van € 103,6 miljoen in Q3 2011 naar € 100,2 miljoen in Q3 2012. De groei van het gemiddelde aantal filialen bedraagt bijna 5% en de omzet in vergelijkbare winkels voor de groep neemt in het derde kwartaal af met 6,6%.

Kengetallen derde kwartaal:

(in miljoen €, tenzij anders vermeld) 2012 2011 Mutatie
Omzet 100,2 103,6 -3,3%
Brutomarge (%) 55,7 55,2
Kosten 49,5 47,5 +4,2%
Bedrijfsresultaat (EBIT) 6,3 9,7 -35,1%
Nettowinst 4,4 7,2 -39,5%

De omzet in de twee belangrijkste markten Nederland en Duitsland neemt in het derde kwartaal af met respectievelijk 8% en 1% ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar.

In Duitsland neemt de omzet in vergelijkbare winkels af met 4,0%. Dit is het gevolg van het zomerse weer in het derde kwartaal. Daarnaast speelt de uitdagende vergelijkingsbasis, Q3 2011, een belangrijke rol.

In Nederland neemt de omzet in vergelijkbare winkels af met 9%. De belangrijke daling van de orderintake in juli en augustus kan maar deels gecompenseerd worden door de stijging in september. In de laatste weken van september profiteert de onderneming van promoties rondom de btw-verhoging per 1 oktober jl.

De trend in de omzet in vergelijkbare winkels in Spanje verslechtert in het derde kwartaal. Nadat in het eerste halfjaar de omzet in vergelijkbare winkels met 18% is afgenomen, daalt deze in het derde kwartaal met 21%. De onderneming bereidt daarom additionele kostenbesparende maatregelen voor om het effect op het resultaat te kunnen compenseren. Het aandeel van Spanje in de geconsolideerde omzet over de eerste negen maanden van 2012 bedraagt 3,5%.

De brutomarge als percentage van de omzet neemt in het derde kwartaal toe van 55,2% in 2011 naar 55,7% in 2012.

De totale kosten als percentage van de omzet stijgen van 45,9% naar 49,4%. De gemiddelde kosten per winkel zijn in het derde kwartaal 2012 gelijk gebleven ten opzichte van het derde kwartaal 2011. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalt met 35,1% van € 9,7 miljoen in Q3 2011 naar € 6,3 miljoen in Q3 2012. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet daalt daarmee van 9,3% naar 6,3%.

Eerste negen maanden
In Duitsland neemt de omzet in vergelijkbare winkels in de eerste negen maanden toe met 2%. In Nederland neemt de omzet in vergelijkbare winkels over deze periode af met 6,5%. De omzet in vergelijkbare winkels voor de groep neemt over deze periode af met 2,5%. De totale omzet over de eerste negen maanden van 2012 stijgt met 2,5% tot € 296,4 miljoen, mede door de opening van nieuwe winkels.

De omzetontwikkeling per land over deze periode is als volgt:

Nederland -4%
Duitsland 6%
Oostenrijk 8%
Zwitserland 14%
Spanje -5%
België 37%
Polen 24%

In de eerste negen maanden van 2012 zijn 103 winkels geopend en 76 winkels gesloten. Hiermee komt het totaal aantal winkels per eind september 2012 uit op 1.214 (eind september 2011: 1.167).

Kengetallen over de eerste negen maanden:

(in miljoen €, tenzij anders vermeld) t/m 2012 Q3 t/m 2011 Q3 Mutatie
Omzet 296,4 289,1 +2,5%
Brutomarge (%) 55,8 55,7
Bedrijfsresultaat (EBIT) 19,2 24,0 -20,1%
Nettowinst 13,5 17,9 -24,3%
Winst per aandeel (in €) 0,62 0,83 -25,3%
30-9-2012 30-9-2011
Solvabiliteit (%) 53,9 53,1

De brutomarge als percentage van de omzet stijgt marginaal van 55,7% over de eerste negen maanden vorig jaar naar 55,8% dit jaar. De gemiddelde kosten per winkel stijgen met 1,0% mede door de hogere marketinguitgaven in het eerste kwartaal in Duitsland, reorganisatiekosten en kosten die verband houden met het sluiten van winkels in het tweede kwartaal. Mede als gevolg van de negatieve omzet in vergelijkbare winkels en de groei in het aantal winkels nemen de kosten als percentage van de omzet toe van 47,4%
naar 49,3%.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalt in deze periode met 20,1% van € 24,0 miljoen in 2011 naar € 19,2 miljoen in 2012. Als percentage van de omzet daalt het bedrijfsresultaat (EBIT) daarmee van 8,3% naar 6,5%. De winst per aandeel over de eerste negen maanden bedraagt € 0,62 (eerste negen maanden 2011: € 0,83).

Financieel
De investeringen over de eerste negen maanden van 2012 bedragen € 8,2 miljoen (dezelfde periode vorig jaar: € 9,3 miljoen). De investeringen in winkels zijn teruggebracht met € 0,5 miljoen naar € 6,1 miljoen. De operationele kasstroom neemt af met 7,2% van € 24,8 miljoen over de eerste negen maanden van 2011 naar € 23,0 miljoen in 2012. De solvabiliteit bedraagt op 30 september 2012 53,9% (eind 2011: 54,1%).

De nettokaspositie per eind september 2012 bedraagt € 3,9 miljoen ten opzichte van € 13,4 miljoen per eind september 2011.

Interim-dividend
Zoals eerder aangekondigd keert de onderneming een interim-dividend uit. De hoogte van het interim-dividend is vastgesteld op € 0,35 per aandeel (2011: € 0,47 per aandeel). De betaalbaarstelling is voorzien op 15 november 2012 en het aandeel zal op 30 oktober 2012 ex dividend noteren. De recorddatum is bepaald op 1 november 2012.

Beëindiging activiteiten Materace Concord in Polen en MAV in Duitsland
Eerder dit jaar heeft de onderneming de activiteiten in Polen opnieuw geëvalueerd. De relatief zeer kleine markt (in waarde) en het lage prijsniveau, gecombineerd met relatief hoge salariskosten en huren, hebben tot de beslissing geleid om de activiteiten in het vierde kwartaal af te bouwen. De per eind september 2012 nog resterende vier winkels zullen voor het eind van het lopende jaar worden gesloten. De invloed van deze sluiting op de nettowinst van het vierde kwartaal zal naar verwachting te verwaarlozen zijn. Het aandeel van de activiteiten in Polen in de geconsolideerde omzet over de eerste negen maanden van 2012 bedraagt minder dan 0,1%.

In Duitsland zijn in september 2012 de activiteiten van de formule MAV definitief beëindigd. Op dit moment wordt met een viertal (o.a. ex-MAV) winkels geëxperimenteerd met een nieuwe formule onder de naam "Schlafberater.com".

Verwachtingen
De ontwikkeling in Nederland blijft, ondanks de korte opleving eind september (btw-actie), onverminderd lastig door een afnemend consumentenvertrouwen. De marktontwikkeling in Duitsland blijft, gesteund door het aanhoudende relatief hoge consumentenvertrouwen, relatief positief hoewel de vergelijkingsbasis hier ongunstiger wordt.

In het vierde kwartaal van 2012 zullen de effecten van de eerder in alle landen ingezette kostenbesparingsplannen zichtbaar zijn in de resultaten.

Mede door het relatief grote aantal sluitingen in Duitsland (MAV), Spanje (El Gigante del Colchón), Nederland (Matrassen Concord) en Polen (Materace Concord) alsook een minder dan verwacht aantal openingen in België (Beter Bed en Matrassen Concord) door verschuivingen naar 2013 verwacht de onderneming voor geheel 2012 een netto-expansie met circa 32 winkels te realiseren.

In het licht van bovenstaande houdt de onderneming voor geheel 2012 rekening met een sterke daling van het bedrijfsresultaat, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.

Profiel
Beter Bed Holding N.V. is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De activiteiten omvatten detailhandel met in totaal 1.214 winkels per eind september 2012, via de ketens Beter Bed (Nederland en België), Matratzen Concord (Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Nederland, België en Polen), El Gigante del Colchón (Spanje), BeddenREUS, Dormaël Slaapkamers en Slaapgenoten (alle drie actief in Nederland) en Schlafberater (Duitsland). Verder is Beter Bed Holding via haar dochter DBC International actief in de ontwikkeling en groothandel van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland, Duitsland, België, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Turkije en in het Verenigd Koninkrijk. Beter Bed Holding N.V. behaalde in 2011 een netto-omzet van € 397 miljoen. 63% van de netto-omzet van de groep wordt buiten Nederland gerealiseerd. Het aandeel Beter Bed Holding is sinds december 1996 genoteerd aan NYSE Euronext Amsterdam en is opgenomen in de Amsterdam Small cap Index.

Voor nadere informatie: Ton Anbeek, Directievoorzitter
Tel. +31 (0)413 338819 / Fax +31 (0)413 338829 / Mob. +31 (0)6 53662838
E-mail: ton.anbeek@beterbed.nl / Website: www.beterbedholding.nl

Klik op onderstaande link voor het volledige persbericht.

persbericht 26-10-2012