Tornatorin liikevaihto uuteen ennätykseen juhlavuonna

10-vuotisjuhlia viettänyt metsäyhtiö Tornator saavutti 83 miljoonan euron liikevaihdon ja varmisti rahoituksensa pitkälle tulevaisuuteen

Imatra, Suomi, 2013-02-07 12:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Tornator Oyj tilinpäätöstiedote 7.2.2013 klo 13.00

YHTEENVETO AJALTA 1.1.- 31.12.2012 (1.1.–31.12.2011)

• Liikevaihto kasvoi 7% uuteen ennätykseen 82,9 milj. €
  • Tilikauden operatiivinen tulos oli vahva, 35,4 milj. € ilman käyvän arvon eriä
  • Hallituksen osinkoesitys on 23 milj. € (26 milj. €)
  • Joulukuussa laskettiin liikkeeseen Helsingin pörssiin listattu 250 milj. €:n metsävakuudellinen joukkovelkakirjalaina. Lainan maturiteetti on 7 vuotta ja kuponkikorko 3,125%. Lainajärjestelyn yhteydessä yhtiö muutettiin julkiseksi osakeyhtiöksi (oyj).

Toimitusjohtaja Arto J. Huurinainen:

”Juhlavuotemme 2012 oli monella tavalla napakympin suoritus. Ennätyksellisen liikevaihdon ohessa onnistuimme laajentamaan asiakaskuntaamme energiasektorille, mitä pidän merkittävänä aluevaltauksena Tornatorille.

Vuonna 2012 toteutetulla uudelleenrahoituksella laajennettiin yhtiön rahoituslähteitä sekä varmistettiin rahoitus pitkälle tulevaisuuteen..”

Liikevaihto ja tulos

Konsernin liikevaihto oli 82,9 miljoonaa euroa (77,7). Pääosa liikevaihdosta muodostui puunmyyntituloista 89 % (84 %). Liikevaihto sisältää maa-alueiden ja tonttien myyntituottoja 9,2 miljoonaa euroa (12,6). Liikevaihdon kasvu johtui puun luovutuskertymän noususta 2,65 milj. m3:iin (2,50 milj.m3). Liiketoiminnan muut tuotot 5,4 milj. euroa (10,6) sisältävät 3,1 milj. euroa suojelualuekorvauksia (8,6). Loppuosa muista tuotoista on pääosin maa-alueiden vuokratuottoja ja maa-ainesmyyntiä.

Liikevoittoa kertyi 71,8 miljoonaa euroa (90,5) ja tilikauden voitto oli 7,4 miljoonaa euroa (61,5). Vuonna 2012 lainojen uudelleenrahoituksen yhteydessä osa konsernin korkosuojista menetti suojauslaskennan vaatiman tehokkuuden, minkä johdosta tehtiin kertaluonteinen korkojohdannaisten käyvän arvon alaskirjaus 45,0 miljoonaa euroa. Tämä laski tilikauden tulosta verovaikutusten jälkeen 34,0 miljoonaa euroa. Biologisten hyödykkeiden käyvän arvon muutos nosti liikevoittoa 8,7 miljoonaa euroa (25,4).

Tornator Timberland –konserniin kuuluvat emoyhtiön Tornator Oyj:n lisäksi Tornator Eesti Oü (100,0 %) ja Romaniassa SC Tornator SRL (100,0 %) ja Oituz Private Forest District SRL (100,0%).

Tärkeimpiä tunnuslukuja

Tunnusluvut on laskettu ilman biologisten hyödykkeiden ja korkojohdannaisten käyvän arvon muutoksen vaikutusta. Konsernin luvut on laskettu kansainvälisen (IFRS) ja emoyhtiön luvut suomalaisen (FAS) kirjanpitostandardin mukaisesti.

IFRS = International Financial Reporting Standards

KONSERNI 7,1 % 7,4 % 6,2 %
Omavaraisuusaste
KONSERNI 40,1 % 41,9 % 41,8 %

Tuottojen ja pitkäaikaisen varallisuuden jakautuminen maittain

milj. euroa 2012 2011
  milj. euroa % milj. euroa %
Tuotot:
Suomi 79,9 96,3 76,2 98,0 %
Romania ja Viro 3,0 3,7 1,6 2,0 %
Yhteensä 82,9 100,0 77,7 100,0 %

Biologiset hyödykkeet:
Suomi 906,7 93,6 891,9 93,8 %
Romania ja Viro 62,5 6,4 59,0 6,2 %
Yhteensä 969,2 100,0 950,9 100,0 %

Pitkäaikaiset varat yhteensä:
Suomi 981,4 93,5 963,1 93,7 %
Romania ja Viro 68,4 6,5 64,4 6,3 %
Yhteensä 1 049,8 100,0 1 027,5 100,0 %

Olennaiset tapahtumat tilikaudelta

10-vuotisjuhliaan viettänyt Tornator onnistui operatiivisessa toiminnassaan erinomaisesti. Puun hyvä kysyntä johti yhtiön historian parhaaseen puun luovutusmäärään. Metsänhoitotyöt toteutettiin suunnitellusti. Suomessa metsätilojen myynti jatkui hyvällä tasolla, tonttikauppa oli edellisvuosia hiljaisempaa. Virossa ostettiin metsämaata n. 5 000 hehtaaria.

Tornator uusi pitkäaikaisen puukauppasopimuksensa Stora Enson kanssa, uusi raamisopimus jatkuu vuoteen 2020 asti. Tornator myös laajensi asiakaskantaansa energiasektorille solmimalla puun ja hakkeen toimitussopimuksen Fortumin tulevalle, Suomen ensimmäiselle pyrolyysitehtaalle Joensuussa.

Tornator toteutti onnistuneesti lainaportfolionsa uudelleenrahoituksen. Yhtiön pitkäaikaiset seniori- ja juniorilainat uusittiin, ja samalla rahoituslähteitä monipuolistettiin laskemalla liikkeeseen 250 miljoonan euron vakuudellinen, listattu joukkovelkakirjalaina. Metsävakuudellisen lainan maturiteetti on 7 vuotta ja kuponkikorko 3,125%. Lainan listaus edellytti yhtiömuodon muutosta julkiseksi osakeyhtiöksi (rekisteröinti oyj:ksi 17.12.2012). Helsingin pörssin sääntöjen mukaisesti Tornator raportoi tilinpäätöksensä jatkossa puolivuosittain pörssitiedotteella.

Edellä mainitut puukauppasopimukset ja rahoitusjärjestelyt luovat yhtiölle vakaan toimintaympäristön pitkälle tulevaisuuteen.

Tornatorin lainajärjestelyiden jälkeen osa yhtiön korkosuojauksista ei enää ollut suojauslaskennan piirissä, ja näiden suojien käyvät arvot kirjattiin tulokseen. Negatiivinen käyvän arvon tuloskirjaus oli noin 34 miljoonaa euroa laskennallisten verojen jälkeen. Kirjauksella ei ollut kassavirtavaikutusta, yhtiön likviditeetti säilyi vahvana läpi vuoden.

Biologiset hyödykkeet, kuten Tornatorin osalta kasvava puusto, kirjataan taseeseen markkina-arvoonsa. Konsernin metsäomaisuuden arvo perustuu diskontattujen kassavirtojen malliin. Käyvän arvon laskeeulkopuolinen arvioija jatkuvien toimintojen tulevaisuuden kassavirtojen pohjalta eli kestävän metsänhoidon perusteella ja kasvupotentiaali huomioon ottaen.

Konsernin metsäomaisuuden uusi arvo tilinpäätöksessä oli noin 1034 miljoonaa euroa (1014) sisältäen puuston ja maapohjan. Luvuissa on mukana hakkuiden sekä uusien metsähankintojen ja metsämaan myyntien vaikutus.

Riskienhallinta

Tornatorin riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön pitkän aikavälin kannattava toiminta ja luoda mahdollisuuksia hallittuun riskinottoon valitun strategian puitteissa. Lähtökohtana on yhtiön kaikkien merkittävien riskien systemaattinen kartoitus ja analysointi, jotta yhtiö voi valita optimaaliset keinot riskien hallitsemiseksi.

Tornatorin riskit on jaettu kolmeen pääluokkaan: strategiset riskit, operatiiviset riskit ja rahoitusriskit.

Seuraavassa on kuvattu esimerkkejä kustakin pääluokasta:

Strategiset riskit

Tornator myy pääosan hakkuoikeuksistaan yhdelle asiakkaalle. Tämä muodostaa luonnollisesti riskikeskittymän, jonka hallintaan kiinnitetään erityistä huomiota. Suomessa puun kysyntä on perinteisesti ylittänyt kotimaisen tarjonnan, mistä osoituksena on jo vuosia ollut merkittävä tuontipuun määrä. Yhtiö on luonut hyvät suhteet lukuisiin pieniin ja keskisuuriin puunjalostajiin ja lisäksi myös energiasektorin toimijoihin. Osa vuotuisesta myynnistä menee jo nyt muille kuin pääasiakkaalle.

Puun hinnan vaihtelu on yksi merkittävä riskitekijä Tornatorin tuloksen kannalta. Puun hinnan laskiessa Tornatorilla on tarvittaessa mahdollisuus hetkellisesti lisätä joko hakkuuoikeuksien myyntimäärää ja/tai tonttien sekä metsäpalstojen myyntiä. Tavoitteena on kuitenkin noudattaa kestävää hakkuusuunnitetta ja näin pyrkiä optimoimaan vuotuisia kassavirtoja pitkällä aikavälillä.

Puuraaka-aineen määrän ja laadun riskiä hallitaan pitkän aikavälin metsävarojen käytön suunnittelulla ja hakkuiden suuntaamisella metsien rakenteen ja ikäluokkajakauman mukaisesti. Suunnittelun tueksi Tornator hankkii säännöllisin väliajoin puolueettoman tutkimuksen yhtiön metsien rakenteesta ja laatii siihen perustuvan pitkän aikavälin hakkuusuunnitteen (>30 vuotta). Metsäntutkimuslaitoksen tuorein metsien inventointi ja sen pohjalta laadittu hakkuulaskelma on vuodelta 2011.

Nykyisten sertifiointikriteerien muutokset tai uuden sertifiointijärjestelmän käyttöön otto voivat vaikuttaa metsien käyttömahdollisuuksia heikentävästi ja aiheuttaa Tornatorille tulonmenetyksiä, ellei menetyksien täysimääräisestä korvaamisesta ole sovittu.

Tornator seuraa vallitsevaa taloussuhdannetta suunnitellessaan tonttimyynnin volyymiä. Tonttien myynnissä voidaan hyödyntää positiivista suhdannetta ja alhaista korkotasoa sekä yleistä kiinnostusta vapaa-ajan rakentamiseen. Suhdanteen heikentyminen saattaa vähentää lomarakennuspaikkojen kysyntää ja aiheuttaa väliaikaista tuottojen laskua.

Metsävarojen hyödyntämisessä ympäristöön kohdistuvia riskejä Tornator hallitsee ympäristölainsäädäntöä ja sertifiointikriteerejä noudattamalla. Riskit otetaan huomioon henkilöstön kouluttamisessa ja perehdyttämisessä sekä minimoidaan toiminnan hyvällä suunnittelulla ja toteuttamisen korkealla tasolla.

Riskinä voidaan pitää myös merkittäviä uusia lakisäädöksiä tai muita toimintaa rajoittavia tekijöitä. Riskien hallinnassa merkittävässä roolissa on yhteistyö viranomaisten ja erilaisten järjestöjen kanssa sekä esimerkiksi maakuntakaavoitukseen osallistuminen. Tornator noudattaa avointa tiedotuspolitiikkaa, jossa korostuu toiminnan kestävyys ja yhteiskuntavastuun toteuttaminen.

Ammattitaitoisen henkilöstön saaminen ja sitouttaminen on riski myös metsätaloudessa. Tornator on varautunut metsureiden eläköitymiseen sopimalla uusia yrittäjäsopimuksia ja lisäämällä koneellista työtä. Toimihenkilöiden osalta on tehty ennakoivaa rekrytointia, jotta eläköityvät ehtivät siirtää tietotaitonsa eteenpäin.

Tornatorin tavoitteena on jatkaa toiminnan laajentamista Suomen rajojen ulkopuolella maissa, joissa kasvumahdollisuudet todetaan kannattaviksi. Maantieteellinen laajentuminen on sekä positiivinen riskienhallintamenetelmä että riski. Laajenemisen riskejä hallitaan valitsemalla asiantuntevia kumppaneita ja luotettavia asiakkaita sekä tasapainottamalla pitkä- ja lyhytaikaisia puunmyyntisopimuksia.

Operatiiviset riskit

Sisäisiä liiketoimintariskejä Tornator hallitsee toimivilla ja tilintarkastajien hyväksymillä prosesseilla. Laajentuminen ulkomaille hajauttaa riskejä omaisuuden ja toiminnan osalta. Luonnon katastrofit muodostavat riskin metsäomaisuudelle. Tornatorin osalta omistuksen koko ja toisaalta maatieteellinen laajuus toimivat luontaisena riskienhallintakeinona. Lisäksi yhtiöllä on Suomessa metsävakuutus, joka on mitoitettu kattamaan erittäin suuren katastrofin tuhoja. Ulkomailla Tornator ei ole katsonut kannattavaksi vakuuttaa omistamiaan metsiä, sillä kohdemaissa ei ole tällä hetkellä toimivia metsävakuutusmarkkinoita.

Rahoitusriskit

Merkittävä lainapääoman osuus yhtiön taseessa muodostaa riskin, jonka hallintaan Tornator on erityisesti panostanut. Hyvät ja toimivat kanavat pääomamarkkinoille mahdollistavat lainojen onnistuneen uudelleenrahoituksen tulevaisuudessa. Yhtiö on hajauttanut varainhankinnan saatavuuteen ja ajankohtaan liittyviä riskejä laskemalla liikkeelle seitsemän vuoden joukkovelkakirjalainan viiden vuoden pankkilainan lisäksi. Markkinakoron muutoksiin yhtiö on varautunut koronvaihtosopimuksin ja tavallisin optioin. Korkosuojaus pienentää lainojen korkoriskiä ja samalla vähentää metsän käyvän arvon laskennassa käytetyn diskonttokoron vaihtelua, ja näin yhtiön arvon kehitys on ennustettavampaa. Likviditeetin hallinta perustuu ennakkomaksuihin ja ajantasaiseen kassasuunnitteluun. Käteisvarat on sijoitettu pankkitalletuksiin sekä lyhyen aikavälin likvideihin ja korkean luottoluokituksen korkorahastoihin.

Asiakasriskiä Tornator hallitsee myyntisopimuksiin perustuvilla ennakkomaksuilla.

Tilikauden jälkeiset olennaiset tapahtumat

Ei olennaisia tilikauden jälkeisiä tapahtumia.

Arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä

Yhtiö arvioi velanhoitokykynsä ja tuloksensa säilyvän vakaana vuonna 2013.

Konsernin puun luovutus perustuu kestävään hakkuusuunnitteeseen n. 2,5 milj.m3/vuosi. Mahdollinen riskitekijä puunluovutuksille on yleisen taloudellisen tilanteen heikkeneminen ja sen myötä metsäteollisuuden tuotannon rajoitukset.

Metsämaan myynnit kohdistetaan vain erillään oleviin palstoihin ja erikoistarkoituksiin luovutettaviin alueisiin.

Konserni jatkaa edelleen hyvän metsänhoidon suositusten mukaisia panostuksia metsien hoitoon ja mm. metsien terveys- ja kasvatuslannoituksiin. Metsänhoitoon käytettävä kokonaisrahamäärä mitoitetaan normaalin toimintavuoden tasolle.

Tutkimus- ja kehitystoiminta

Toiminnanohjausjärjestelmän viimeisten toiminnallisuuksien loppuun viemisen lisäksi yhtiö panosti vahvasti metsien puustotietojen saatavuuden ja laadun parantamiseen. Lisäksi kehitettiin korjuun valvontaa.

Henkilöstö

Keskimääräinen henkilöstömäärä nousi hieman. Normaalin palkkauksen lisäksi yhtiöllä on käytössä tulostavoitteisiin perustuva palkitsemismekanismi. Tulospalkkioita maksettiin vuodelta 2012 keskimäärin 6,0 % peruspalkoista (5,9%).

Henkilöstö ja palkat

Vuosi 2012 2011 2010
Henkilöstön määrä keskim. tilikaudella 211 197 193
Tilikauden palkat ja palkkiot MEUR
7,8
MEUR
7,2
MEUR
7,2

Ympäristö

Yhtiöllä on ympäristöohjelma, jonka tavoitteet ja toteutuma tarkistetaan yhtiössä vuosittain. Puitteet yhtiön ympäristöasioiden hallinnalle tuovat metsä- ja ympäristölainsäädäntö sekä PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes) –järjestelmä. Yhtiön Suomen metsät on sertifioitu PEFC:n mukaisesti. Sertifiointikriteerien noudattamista auditoidaan vuosittain ulkopuolisen arvioijan toimesta.

Yhtiö noudattaa metsätaloustoiminnassaan Metsätalouden Kehittämiskeskus Tapion julkaisemia Hyvän metsänhoidon suosituksia.

Yhtiön organisaatio, johto ja tilintarkastajat

Varsinaisessa yhtiökokouksessa 8.3.2012 valittiin hallituksen varsinaisiksi jäseniksi ja heidän henkilökohtaisiksi varajäsenikseen seuraavat henkilöt seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka:

Hallituksen jäsenet: Varajäsen:
Esko Torsti               Timo Kärkkäinen
Puheenjohtaja 2010– (Jäsen 2003-10)
Ilmarinen, johtaja 2006–

Mikko Koivusalo           Risto Autio
Varapuheenjohtaja 2010- (Jäsen 2006–10)
Varma, sijoitusjohtaja, pääomamarkkinat 2005–

Elina Tourunen Jari Puhakka
Jäsen 2011–
Etera, yritysrahoitusjohtaja 2011–

Markus Rauramo        Jyrki Tammivuori
Jäsen 2009–12
Stora Enso Oyj, talousjohtaja 2009-12

Erkko Ryynänen                    Jari Pussinen
Jäsen 2010–
 OP-Eläkekassa ja -säätiö, toimitusjohtaja 2010–

Ylimääräisessä yhtiökokouksessa 12.11.2012 omasta pyynnöstään hallitustehtävän jättäneen Markus Rauramon tilalle valittiin varsinaiseksi jäseneksi Jyrki Tammivuori, Stora Enso, Group Treasurer ja hänen varajäsenekseen Jari Suvanto.

Hallituksen puheenjohtajana on toiminut Esko Torsti ja varapuheenjohtajana Mikko Koivusalo. Hallituksen alaisena valiokuntana toimii Oversight Committee, jonka tehtävänä on valvoa yhtiön ja osakkaan välisiä merkittäviä sopimuksia. Oversight Comitteen puheenjohtajana on toiminut Mikko Koivusalo.

Toimitusjohtajana on toiminut Arto J. Huurinainen. Hänen sijaisensa on talous- ja rahoitusjohtaja Henrik Nieminen.

Johtoryhmän muodostivat toimitusjohtaja Arto J. Huurinainen, talous- ja rahoitusjohtaja Henrik Nieminen, liiketoimintajohtaja Ari Karhapää, kehitys- ja suunnittelujohtaja Tapio Suutarla, maankäyttöpäällikkö Antero Luhtio ja metsänhoito- ja resurssipäällikkö Antero Pasanen.

Varsinaisessa yhtiökokouksessa 8.3.2012 valittiin tilintarkastajaksi Deloitte & Touche Oy.

Osakkeiden määrä

Yhtiön osakepääoma 50.000.000,00 euroa jakautuu 5.000.000 kappaleeseen osakkeita, ja kaikilla osakkeilla on samanlaiset oikeudet.

Tilikauden tuloksen käsittely

Emoyhtiön voitonjakokelpoiset varat ovat 90.645.220,04 euroa, josta tilikauden tulos on -1.270.630,92 euroa.

Tornator Oyj:n hallitus esittää yhtiökokoukselle, että osinkona jaetaan 4,60 euroa/osake eli 23.000.000,00 euroa. Jakamatta jäävä osuus jätetään yhtiön omaan pääomaan. Osingonmaksupäiväksi ehdotetaan 25.3.2013 ja täsmäytyspäiväksi 15.3.2013.

Suurimmat osakkeenomistajat 31.12.2012

Stora Enso -konserni 41,0 %
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 13,1 %
OP-Henkivakuutus Oy 7,5 %
Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 7,5 %
Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Etera 6,3 %
OP-Eläkekassa 6,3 %
Muut osakkeenomistajat 18,3 %
Yhteensä 100,0 %

Seuraavassa on esitelty konsernitilinpäätöksen avainluvut. Tilinpäätös liitteineen löytyy yhtiön verkkosivuilta www.tornator.fi.

Konsernin tuloslaskelma

Emoyhtiön omistajille   7 350,8 61 491,0

Konsernin laaja tuloslaskelma

Tilikauden tulos   7 350,8 61 491,0
Kauden muut laajan tuloksen erät verojen jälkeen:
Muuntoero 15,27 -1 303,5 -595,7

Lyhytaikaiset varat yhteensä   55 271,5 33 331,0

Varat yhteensä   1 104 999,4 1 060 835,3

OMA PÄÄOMA JA VELAT
Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma 15 50 000,0 50 000,0
Muu oma pääoma   376 097,4 380 409,9
Oma pääoma yhteensä   426 097,4 430 409,9

Pitkäaikaiset velat
Laskennalliset verovelat 16 114 968,5 117 402,1
Rahoitusvelat 17 457 769,6 431 380,5
Johdannaiset 10 65 693,9 43 965,5
Pitkäaikaiset velat yhteensä   638 432,0 592 748,1

Lyhytaikaiset velat
Rahoitusvelat 17 4 500,0 12 000,0
Kauden verotettavaan tuloon perustuvat verovelat - 445,6
Ostovelat ja muut velat 19 32 146,3 25 231,6
Johdannaiset 10 3 823,7 -
Lyhytaikaiset velat yhteensä   40 470,0 37 677,2

Velat yhteensä   678 902,0 630 425,4

Oma pääoma ja velat yhteensä   1 104 999,4 1 060 835,3

Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista

000 euroa Liite Osake-pääoma Ylikurssi-rahasto Muuntoero Käyvän arvon rahasto Kertyneet voittovarat Oma pääoma yhteensä
Oma pääoma 1.1.2011 15 50 000,0 29 995,2 -5 036,0 -2 708,4 343 595,4 415 846,1
Virheen korjaus           -1 437,6 -1 437,6
Oikaistu oma pääoma 1.1.2011   50 000,0 29 995,2 -5 036,0 -2 708,4 342 157,8 414 408,5

Laaja tulos
Tilikauden voitto           61 491,0 61 491,0
Muut laajan tuloksen erät (verojen jälkeen)
Muuntoero 15, 27     -595,7     -595,7
Myytävissä olevat rahoitusvarat 13, 27       -92,3   -92,3
Rahavirtojen suojaukset 10, 27       -31 301,5   -31 301,5
Kauden laaja tulos   0,0 0,0 -595,7 -31 393,9 61 491,0 29 501,4
Liiketoimet omistajien kanssa
Osingonjako 28         -13 500,0 -13 500,0
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä   0,0 0,0 0,0 0,0 -13 500,0 -13 500,0
Oma pääoma 31.12.2011   50 000,0 29 995,2 -5 631,7 -34 102,3 390 148,8 430 409,9

Oma pääoma 1.1.2012 15 50 000,0 29 995,2 -5 631,7 -34 102,3 390 147,8 430 409,9
Virheen korjaus           597,6 597,6
Oikaistu oma pääoma 1.1.2012   50 000,0 29 995,2 -5 631,7 -34 102,3 390 745,4 431 006,6

Laaja tulos
Tilikauden voitto           7 350,8 7 350,8
Muut laajan tuloksen erät (verojen jälkeen)
Muuntoero 15, 27     -1 303,5     -1 303,5
Myytävissä olevat rahoitusvarat 13, 27       278,9   278,9
Rahavirtojen suojaukset 10, 27       14 764,6   14 764,6
Kauden laaja tulos   0,0 0,0 -1 303,5 15 043,5 7 350,8 21 090,8
Liiketoimet omistajien kanssa
Osingonjako 28         -26 000,0 -26 000,0
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä   0,0 0,0 0,0 0,0 -26 000,0 -26 000,0
Oma pääoma 31.12.2012   50 000,0 29 995,2 -6 935,2 -19 058,8 372 096,2 426 097,4

Konsernin rahavirtalaskelma

000 euroa   2012 2011
Liiketoiminnan rahavirta
Myynnistä saadut maksut   79 203,7 58 850,1
Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutustuotot   9 371,7 12 606,8
Liiketoiminnan muista tuotoista saadut maksut   5 574,8 10 904,9
Maksut liiketoiminnan kuluista   -22 417,1 -20 600,8
Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja   71 733,2 61 761
Maksetut korot ja maksut muista liiketoiminnan rah. kuluista   -20 009,4 -16 699,7
Saadut korot liiketoiminnasta   426,4 550,4

Toimitusjohtaja Arto J. Huurinainen, gsm 0400 674 902
Talous- ja rahoitusjohtaja Henrik Nieminen, gsm 040 869 761

www.tornator.fi

Tornator Oyj on Suomen kolmanneksi suurin metsänomistaja 600 000 hehtaarin metsäomaisuudellaan. Konsernin liikevaihto on noin 80 miljoonaa euroa ja taseen koko noin 1,1 miljardia euroa. Tornator omistaa metsiä ja harjoittaa metsätaloutta myös Romaniassa ja Virossa. Yhtiön pääliiketoimintana on puun tuottaminen ja hakkuuoikeuksien myynti. Konsernin palveluksessa on noin 200 henkilöä pääosin Kaakkois- ja Itä-Suomessa.

Tornator Oyj tasekirja 2012 julkaistu.pdf Tornator Oyj tilinpäätöstiedote v. 2012.pdf