Dalaröprojektet fortskrider enligt plan

För drygt en månad sedan beviljade Haninge kommun bygglov för REHACTs första projekt i Sverige, en villafastighet på Dalarö i Stockholms skärgård. Nu har överklagandetiden gått ut och inga överklaganden har kommit in till kommunen. Det innebär att projektet utvecklas enligt plan. Bolaget har även träffat överenskommelse med Handelsbanken om finansiering av projektet.

Projektet kan därmed hålla ett fortsatt högt tempo och målsättningen att ha huset uppfört under 2014 ligger kvar. Villan har redan börjat väcka intresse och visats upp i flera media. För REHACT är det en välkommen möjlighet att visa upp Rehact Energy System på hemmaplan.

• Dalaröprojektet är viktigt då det ger oss möjlighet att visa att Rehact Energy System är ytterst lämpligt som alternativ till så kallade passiva hus. Våra beräkningar visar att Rehact Energy System både ger lägre energianvändning, större arkitektonisk frihet och ett bättre inomhusklimat än om man jobbar enbart med isolering, minskade fönsterytor och traditionell FTX-ventilation. Vi har fört en dialog med de som bor i området och uppfattar att de är positiva till både villan och de ambitioner vi har med projektet, säger Saeid Mirzaie, COO på REHACT AB.

Hela Dalaröprojektet omfattar sex stycken fastigheter och eftersom projektet i sig bedöms ha en god kommersiell potential har lån beviljats av Handelsbanken för förvärvet av tomterna. Detta innebär att drygt 7 miljoner kronor av den totala köpeskillingen på drygt 10 miljoner kronor kommer finansieras med vanliga fastighetslån. Handelsbanken har även ställt sig positiv till att genom byggkreditiv finansiera uppförandet av den första fastigheten.

• REHACT har idag gott och väl resurser för att köpa fastigheterna med egna medel, men vi anser att det är ett viktigt steg att inleda en djupare relation till vår affärsbank. Det ger oss också möjlighet att använda det kapital vi har i kassan på ett mer flexibelt sätt, säger Svante Bengtsson, VD på REHACT AB.

För ytterligare information:

Svante Bengtsson, VD, REHACT AB

Tel: +46 (0) 709 566 756
Email: svante@rehact.com
www.rehact.se

REHACT AB (publ) utvecklar och säljer ett prisbelönt klimatsystem, Rehact Energy System, som sänker behovet av köpt energi för värme, kyla och ventilation i byggnader med upp till 85 procent. REHACT är ett av Sveriges internationellt mest prisade cleantech-företag med ett flertal utmärkelser i Norden, USA och Kuwait. Företaget utsågs 2008 av Världsnaturfonden, WWF, till ett av Sveriges mest lovande miljöteknikföretag. REHACT är medlem i Sweden Green Building Council och Swedish American Green Alliance. År 2011 utsågs REHACTs VD, Svante Bengtsson, till vinnare av Niklas Zennströms Green Mentorship Award. Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.

2014-07-01 Dalaröprojektet fortskrider enligt plan.pdf