Selskabsmeddelelse

Svendborg, 2014-09-01 13:23 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Svendborg, den 1. september 2014

SELSKABSMEDDELELSE

SBS sælger sin renoveringsproduktion af bremsecalipre til FTE Automotive for DKK 207 mio. SBS og FTE fortsætter det tætte samarbejde, hvor FTE producerer calipre til SBS’ internationale automotive forretning, der indeholder et bredt sortiment af sliddele til det automotive eftermarked

Scandinavian Brake Systems A/S (SBS) har i dag indgået en aftale med den tyske virksomhed FTE Automotive GmbH (FTE). Aftalen er en udvidelse af de to virksomheders strategiske samarbejde og betyder, at FTE overtager renoveringsproduktionen af bremsecalipre. Samtidig sikrer aftalen, at SBS-koncernen fortsat har adgang til et af Europas bredeste programmer inden for bremsecalipre til virksomhedens kundeportefølje.

Salgsprisen udgør DKK 207 mio. og medfører, at SBS kan indfri det ansvarlige lån til selskabets pengeinstitutter.

Aftalen er betinget af en række sædvanlige forhold, herunder godkendelse fra relevante konkurrencemyndigheder, som alle forventes opfyldt.

Siden 2010 har SBS og FTE haft et joint venture vedrørende renoveringsproduktion af bremsecalipre på fælles produktionsplatform i Presov, Slovakiet, med en ejerandel til SBS på 51% og til FTE på 49%. Den nu indgåede aftale indebærer, at FTE overtager hele renoveringsproduktionen af bremsecalipre, dvs. den resterende ejerandel af produktionen i Presov samt renoveringsproduktionen i Støvring. Aftalen omfatter alle ansatte i Støvring med tilknytning til caliperproduktionen, mens de medarbejdere, der har tilknytning til distributionsaktiviteterne i Støvring, forbliver i SBS. Samlet forventes det, at 117 medarbejdere overgår til ansættelse hos FTE som følge af aftalen.

Transaktionen medfører, at koncernen realiserer en regnskabsmæssig fortjeneste på cirka DKK 95 mio. før skat, hvoraf DKK 25 mio. vedrører fortjeneste ved indfrielse af ansvarligt lån i forhold til bogført forpligtelse. Resultat efter skat (EAT) vil blive påvirket positivt med cirka DKK 72 mio. Koncernens egenkapital forventes efter transaktionen at være positiv og pr. 30.9.2014 at udgøre i størrelsesordenen DKK 0-10 mio. under forudsætning af godkendelse fra relevante konkurrencemyndigheder.

Koncernens drift og likviditetsgrundlag har i en længere periode været sikret gennem en aftale med SBS’ pengeinstitutter omfattende ansvarlig lånekapital løbende frem til 31.7.2015. Den ansvarlige lånekapital med en regnskabsmæssig værdi på DKK 191 mio. pr. 31.12.2013 vil efter gennemførelsen af transaktionen blive indfriet.

Hans Fuglgaard, adm. direktør, udtaler: ”Salget kan ses som en naturlig konsekvens af de spidskompetencer, som FTE og SBS hver især har bidraget med i det hidtidige samarbejde. FTE har sit udspring i industrielle kompetencer og har dermed mulighed for at udvikle produktionen yderligere. SBS har indgående viden om det automotive reservedelsmarked for calipre og andre sliddele kombineret med et effektivt, internationalt distributionsnet.”

Tage Reinert, bestyrelsesformand, udtaler: ”Med indfrielsen af det ansvarlige lån tager SBS det afgørende skridt mod at få normaliseret virksomhedens finansiering. Dermed forstærkes grundlaget for den strategi, som allerede er i gang med at blive implementeret med succes. Det forbedrede kapitalgrundlag giver mulighed for øget udvikling af SBS-koncernens kerneforretningsområder, der alle indeholder væsentlige, strategiske potentialer for vækst og øget indtjening.”

SBS Automotive vil fortsat omfatte den europæiske distributionsforretning af et bredt sortiment af sliddele til det automotive efter-marked med virksomheder i Danmark, Tyskland, Frankrig og Rusland samt bremseskiveforretningen i Holstebro. Bremsecalipre vil fortsat indgå som en del af sortimentet, der ligeledes vil blive yderligere udvidet. SBS’ position vil blive styrket i overensstemmelse med den plan, der blev fastlagt i 2013 og dækker perioden frem til 2017.  Der er igangsat en række tiltag i form af styrket branding og øget salgsindsats.

SBS Friction har med udgangspunkt i en ledende, europæisk position inden for friktionsteknologi til bl.a. motorcykler et uudnyttet, globalt vækstpotentiale både på OE- og eftermarkedet, og med den nyeste fremstillingsteknologi baseret på konduktiv sintring forven-tes yderligere ekspansion ikke mindst på OE-markedet.

Koncernen forventer for 2014 en omsætning på niveau DKK 940-1.040 mio. mod tidligere udmeldt DKK 1.000-1.100 mio. og EBITDA på DKK 140-150 mio. inkl. fortjeneste ved transaktionen mod tidligere udmeldt DKK 75-85 mio. for fortsættende aktiviteter.

Baseret på SBS-koncernens fortsættende aktiviteter, dvs. eksklusiv den afhændede del af caliperforretningen, forventes for 2014 en omsætning på niveau DKK 830-880 mio. og EBITDA på niveau DKK 53-60 mio.

Scandinavian Brake Systems A/S

Scandinavian Brake Systems A/S er et dansk, børsnoteret selskab, der i 2013 omsatte for DKK 1.030 mio. inden for udvikling, produktion og distribution af bremsedele og beslægtede sliddele til biler, motorcykler, vindmøller og specialområder. Virksomheden har hovedkontor i Svendborg og beskæftiger ca. 475 medarbejdere i Danmark, Tyskland, Frankrig og Rusland. Efter transaktionen vil SBS beskæftige ca. 360 medarbejdere.

FTE Automotive GmbH

FTE Automotive GmbH er en førende, tysk producent af hydrauliske bremsedele og koblinger med hovedkontor i Ebern nord for Nürnberg og med afdelinger i bl.a. USA, Mexico, Brasilien, Kina og Indien. Virksomheden beskæftiger ca. 3.600 medarbejdere og omsatte i 2013 for ca. DKK 3.400 mio.

Tage Reinert                                                                  Hans Fuglgaard

Bestyrelsesformand                                                      Adm. direktør

Yderligere oplysninger: Kontakt venligst adm. direktør Hans Fuglgaard, tlf. 63 21 15 15 eller 20 40 70 15.

Website: www.sbs.dk

Selskabsmeddelelse - SBS sælger sin renoveringsproduktion af bremsecalipre 01.09.2014.pdf