Biohit lanseeraa uudistetun ColonView-testin suolistosyövän seulontaan

Biohit Oyj lehdistötiedote 3.11.2014 klo 15:30 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj lanseeraa uudistetun ColonView-testin, joka on diagnostinen pikatesti suolistosyövän (paksusuolisyövän) varhaiseen tunnistamiseen, seulontaan ja diagnostiikaan. Biohitin kehittämä ColonView on ollut saatavilla tutkimuskäyttöön ja nyt saatavuus laajenee myös kliiniseen käyttöön. CE-merkitty ColonView on marraskuusta 2014 lähtien vaiheittain saatavilla Biohitin jakelijoilta kansainvälisesti.

Vuonna 2012 paksusuolen syöpä oli kolmanneksi yleisin miesten syöpä (746 000 tapausta) ja toiseksi yleisin naisten syöpä (614 000 tapausta). Maailmanlaajuisesti kuolemantapauksia on yli 690 000 vuosittain (1).  Suolistosyöpä kehittyy pitkän esivaiheen aikana hyvin tunnettujen esiasteiden kautta, jotka on mahdollista havaita muun muassa paksusuolen tähystyksellä ja samalla poistaa ennen niiden muuttumista syöväksi. Suolistosyöpä on yksi harvoista ihmisen pahanlaatuisista kasvaimista, jota voidaan etsiä myös väestöpohjaisella seulonnalla.

Perinteisten FOB-testien (fecal occult blood, ulosteen piilevä veri) rinnalle on viime vuosina kehitetty uusia FIT-testejä (fecal immunochemical test), joissa ulosteen piilevä veri osoitetaan immunokemiallisen reaktion avulla. Biohitin kehittämä ColonView on uuden sukupolven FIT-testi, joka soveltuu erittäin hyvin suolistosyövän seulontaan perinteisiä FOB-testejä suuremman herkkyytensä ja tarkkuutensa sekä helppokäyttöisyytensä ja edullisen hintansa vuoksi. ColonView on toinen vaihtoehdoista brasilialaisen Barretoksen syöpäsairaalan (Barretos Cancer Hospital) vuonna 2015 käynnistyväksi suunniteltua suolistosyövän seulontaohjelmaa varten.

FIT-teknologiaan perustuvien testien kehitys lähti liikkeelle Suomesta jo 1970-luvun lopulla, jolloin Osmo Suovaniemen perustama ja johtama Labsystems Oyj kehitti paksusuolisyövän seulontaan ja diagnostiikkaan ihmisen verelle spesifisen Fecatwin/Feca  EIA -testin, joka patentointiin mm. Yhdysvalloissa. Tämä keksintö on perusta ColonView’n FIT-teknologialle. (2,3,4)

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: “Helppokäyttöisessä Biohitin ColonView -testissä ulostenäytteestä analysoidaan sekä hemoglobiini, että hemoglobiini-haptoglobiini -kompleksi. Tämä herkkä testi havaitsee ulosteen piilevän veren sekä ylemmästä että alemmasta ruoansulatuskanavasta pystyen löytämään jopa erittäin pienet hyvänlaatuiset kasvaimet (polyypit) sekä syövän esiasteet (adenoomat). ColonView-testin tulokset ovat luettavissa 15 minuutissa.”

Lue lisää: Suomalainen FIT-testi suolistosyövän entistä tehokkaampaan seulontaan
www.biohit.fi/tutkimus/suomalainen-fit-testi-suolistosyovan-entista-tehokkaampaan-seulontaan

Liite: ColonView-esite (englanninkielinen pdf)

Lähteet:

(1) Ferlay J, Soerjomataram I, Ervik M, Dikshit R, Eser S, Mathers C, Rebelo M, Parkin DM, Forman D, Bray, F. GLOBOCAN 2012 v1.0, Cancer Incidence and Mortality Worldwide: IARC CancerBase No. 11 [Internet]. Lyon, France: International Agency for Research on Cancer; 2013. Saatavilla:
http://globocan.iarc.fr, lainattu helmikuussa 2014.
(2) US patentit 4,092,120 ja 4,427,769
(3) www.biohit.fi/Yritys/Historia: Aggressiivinen innovointi ja patentointistrategia
(4) Pye G et al 1989, An evaluation of Fecatwin/Feca EIA; a faecal occult blood test for detecting colonic neoplasia. Eur J Surg Oncol. 1989 Oct;15(5):446-8.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj
investor.relations@biohit.fi
www.biohit.fi

Biohit lyhyesti

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

colonview-brochure.pdf