VD-brev december 2014

Bäste delägare i REHACT AB!

Här kommer årets tredje VD-brev. Brevet är tänkt att ge en sammanfattning av utvecklingen i bolaget sedan förra nyhetsbrevet och ger också mig som VD lite större frihet att kommentera utvecklingen på ett mer personligt sätt än i våra officiella pressmeddelanden.

Perioden sedan mitt förra VD-brev har tyvärr kännetecknats av negativa inslag i verksamheten vilket tidigare har kommunicerats ut via pressmeddelanden. Verksamheten i Polen har inte utvecklats så som jag hoppades i mitt förra VD-brev. Projektet Natura Centrum har ännu inte påbörjats, som det upprepade gånger försäkrades under våren och sommaren, trots de avtal som skrivits mellan parterna i Polen. Inte heller har de polska bolag där REHACT har intressen utvecklats på det sätt som planerades när den första investeringen gjordes hösten 2010. Styrelsen har därför beslutat att REHACT för närvarande inte skall fortsätta satsningen i Polen utan i stället lägga fullt fokus på den svenska verksamheten. Även produktutveckling lyfts hem till Sverige med målsättningen att ha den första svenska referensinstallationen i drift under 2015.

Byggprojektet på Dalarö
REHACT har ett avtal med Haninge kommun som ger oss möjlighet att exploatera upp till sex villafastigheter på centrala Dalarö. I första hand var tanken att i samarbete med byggare snabbt få fram den referensinstallation som bolaget vill ha för att verifiera Rehact Energy System för kunder. Det projektet är i full gång och vi hade senast i förra veckan möte med Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) för att gå igenom systemuppbyggnaden och vilka mätare som föreslås användas för att kunna verifiera systemets komfort och energiprestanda. För detta behöver REHACT dock endast ett hus och en tomt. Vi avser därför nu att på bästa sätt nyttja även de övriga fem tomterna på ett sätt som genererar kassaflöde till verksamheten.

Omstrukturering
Under hösten har ledningen tyvärr tvingats konstatera att REHACT inte har nått dit vi räknat med vad gäller produktutveckling. Som en konsekvens av detta justerar vi nu organisationen för att snabbare kunna färdigställa RVU och ta produkten till marknaden tillsammans med nya partners. Även om det inledningsvis innebär en del turbulens öppnar det samtidigt upp för nya samarbeten och vi har redan träffat överenskommelse med en ny svensk montör av RVU. Verksamheten kommer att påverkas av omstruktureringen även under första kvartalet 2015.

Angående information till aktieägare
REHACT kommunicerar kvartalsvis finansiell information enligt de regler som finns för bolag på Nasdaq Stockholm First North. Dessa rapporter publiceras på vår hemsida, www.rehact.se. Information om händelser i bolaget som kan tänkas vara kurspåverkande offentliggörs genom s.k. pressmeddelande, som också samtidigt publiceras på vår hemsida. Snabbaste och säkraste sättet att följa händelseutvecklingen i bolaget är alltså via finansiella rapporter och pressmeddelanden på vår hemsida, www.rehact.com.

VD-brevet, som jag skriver direkt till Dig som aktieägare, får ses som ett komplement till våra finansiella rapporter och pressmeddelanden och innehåller inte kurspåverkande information. Det är min avsikt att VD-brevet sa komma ut mellan kvartalsrapporterna, litet beroende på hur det sammanfaller med stora helger etc., för att kommentera bolagets löpande verksamhet.

REHACT kommenterar generellt inte rykten och spekulationer som skrivs i olika forum på internet. Vi har dock uppmärksammats på att vissa av dessa forum har en utformning där äkta analyser blandas med blogginlägg i nyhetsflödet på ett otydligt sätt. Det får till följd att blogginlägg av enskilda personer kan förväxlas med analyser av seriösa analytiker. Därför är det ett bra tips att alltid källkritiskt granska vem som står som avsändare/författare/förmedlare, framför allt när det gäller inlägg som skrivs under signatur. Syftet med många inlägg på nätet är inte sällan att locka aktieägare och aktieintresserade att antingen köpa eller sälja - och den som tjänar på det är den som har skrivit inlägget i fråga… För att nå önskad effekt blandas ofta vinklade sakuppgifter med ren spekulation.

Har du frågor om REHACT AB? Hör gärna av dig till mig direkt eller skicka din fråga till info@rehact.com! Nästa VD-brev beräknas komma ut under våren 2015.

OBS! REHACT får sina adressuppgifter ifrån Euroclear och från din bank/förvaltare. Vi för inget eget adressregister. Om du flyttar bör du därför kontrollera med din bank att de har uppdaterat adressuppgifterna även för din värdepappersdepå.

Stockholm i december 2014

Svante Norrestad Bengtsson, VD

Kontakt:
svante@rehact.com, +46 (0) 709 566 756

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
REHACT VD-brev 2014-12-04.pdf

Om REHACT:
REHACT AB (publ) utvecklar och säljer ett prisbelönt klimatsystem, Rehact Energy System, som sänker behovet av köpt energi för värme, kyla och ventilation i byggnader med upp till 85 procent. REHACT är ett av Sveriges internationellt mest prisade cleantech-företag med ett flertal utmärkelser i Norden, USA och Kuwait. Företaget utsågs 2008 av Världsnaturfonden, WWF, till ett av Sveriges mest lovande miljöteknikföretag. REHACT är medlem i Sweden Green Building Council och Swedish American Green Alliance. År 2011 utsågs REHACTs VD, Svante Bengtsson, till vinnare av Niklas Zennströms Green Mentorship Award. Bolagets aktie är listad på NASDAQ Stockholm First North. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.

rehact_vdbrev_141204.pdf