Keskon myynti marraskuussa 2014

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 12.12.2014 KLO 09.00 1(2)

Keskon myynti marraskuussa 2014

Kesko-konsernin myynti ilman arvonlisäveroa oli marraskuussa 2014 yhteensä 705,3 milj. euroa ja se laski 7,1 %.

Keskon ruokakaupan myynti oli marraskuussa 340,0 milj. euroa ja se laski 6,1 % edellisestä vuodesta. Toimituspäiviä oli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Käyttötavarakaupan myynti oli marraskuussa 111,7 milj. euroa ja se laski 9,6 %. Myynnin kehitykseen vaikutti erityisesti tavaratalo- ja urheilukaupan myynnin lasku sekä Anttilan verkostomuutokset.

Rautakaupan myynti oli marraskuussa 194,3 milj. euroa ja se laski 5,2 %. Paikallisissa valuutoissa myynti laski 1,2 %. Kotimaassa myynti laski 9,4 %. Ulkomailla myynti laski euromääräisesti 2,3 %, mutta kasvoi paikallisissa valuutoissa 4,7 %.

Auto- ja konekaupan myynti oli marraskuussa 72,4 milj. euroa ja se laski 12,1 %. VV-Auton myynti oli marraskuussa 60,1 milj. euroa ja se laski 9,5 %. Konekeskon myynti oli marraskuussa 12,3 milj. euroa ja se laski edellisestä vuodesta 23,0 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa marraskuussa 2014:

Marraskuu 2014 1.1. - 30.11.2014
  Milj. e Muutos, % Milj. e Muutos, %
Ruokakauppa yhteensä 340,0 -6,1 3 951,4 -1,7
Käyttötavarakauppa yhteensä 111,7 -9,6 1 157,2 -9,4
Rautakauppa Suomi 77,0 -9,4 1 115,4 -1,6
Rautakauppa muut maat 117,3 -2,3 1 381,0 0,9
Rautakauppa yhteensä 194,3 -5,2 2 496,4 -0,2
Auto- ja konekauppa yhteensä 72,4 -12,1 966,6 -2,7
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -13,1   -155,6
Kaikki yhteensä 705,3 -7,1 8 416,1 -2,5

Suomi yhteensä 572,5 -8,3 6 820,1 -3,5
Muut maat yhteensä 132,8 -1,5 1 595,9 1,7
Kaikki yhteensä 705,3 -7,1 8 416,1 -2,5

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

Marraskuussa 2014 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 20 eli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-marraskuussa myyntipäiviä on ollut kaksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vähittäismyyntipäiviä oli marraskuussa 28 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-marraskuussa vähittäismyyntipäiviä on ollut yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

Merja Haverinen