Positivt halvår med solid omsætningsvækst drevet af øget instrumentsalg

MEDDELELSE NR. 115
27. februar 2015

Delårsrapport for 1. halvår 2014/15 (1. juli - 31. december 2014)

Positivt halvår med solid omsætningsvækst drevet af øget instrumentsalg

ChemoMetec realiserede i 1. halvår af regnskabsåret 2014/15 en omsætning på DKK 28,3 mio. svarende til en omsætningsvækst på over 24% i forhold til året før. Væksten er primært drevet af et øget salg af instrumenter. Indtjeningen er også forbedret betydeligt i forhold til samme periode sidste år.

"Vi har haft et særdeles travlt første halvår, hvor fokus primært har været rettet mod at etablere os med direkte salg i Tyskland og UK. Vi har endvidere revideret samtlige forhandleraftaler, og flere forhandleraftaler er enten opsagt eller gjort non-eksklusive. Sideløbende har vi styrket understøttelsen af det direkte salg med øget aktivitet inden for elektronisk markedsføring, specielt lead generering via direct marketing. Det er samtidigt tilfredsstillende at kunne præsentere en omsætningsvækst på 24%, hvilket også indikerer, at ChemoMetec øger sin markedsandel inden for celletællingssegmentet”, siger administrerende direktør Michael Eising.

Hovedpunkter

• Omsætningen i 1. halvår 2014/15 blev DKK 28,3 mio., hvilket er en stigning på 24,2% i forhold til samme periode sidste år.
  • Hovedfokus på etablering af direkte salgsorganisation i Tyskland og UK.
  • Salget af analyseinstrumenter steg i perioden med ca. 48%, mens omsætningen af forbrugsvarer steg med 9%.
  • Salget af selskabets nyeste produkter, NucleoCounter NC-200, NC-250 og NC-3000, er vokset 62%, mens salget af den ældre NucleoCounter NC-100 er faldet med 15%.
  • Resultat af primær drift, EBITDA, blev et overskud på DKK 7,0 mio. mod et overskud i samme periode sidste år på DKK 5,6 mio. EBIT voksede i perioden med 59% fra DKK 2,7 mio. til DKK 4,3 mio.
  • Selskabets egenkapital var DKK 41,6 mio. pr. 31. december 2014.
  • Selskabet opjusterer forventningerne til regnskabsåret 2014/15 og forventer nu en omsætning i intervallet DKK 51-55 mio. og et driftsresultat (EBITDA) i niveauet DKK 9-11 mio.

Adm. direktør Michael Eising
Telefon +45 48 13 10 20