Fortum ja Leanheat yhteistyöhön TA-Yhtymän ja Järvenpään Mestariasuntojen kanssa - kysyntäjoustolla älykkäämpää kaukolämpöä asuinkerrostaloihin

Espoo, Suomi, 2015-03-12 12:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Lehdistötiedote 12.3.2015

Fortum ja Leanheat kehittävät yhdessä asuinkerrostaloihin soveltuvaa kaukolämmön kysyntäjoustoratkaisua. Sen avulla on tarkoitus pienentää lämmityskustannuksia asumismukavuudesta tinkimättä. Ratkaisua pilotoidaan TA-Yhtymän ja Järvenpään Mestariasuntojen kymmenessä asuinkerrostalossa Espoossa ja Järvenpäässä keväällä 2015. Kysyntäjoustossa kerrostaloihin varataan  lämpöä edullisena aikana ja hyödynnetään se  esimerkiksi kylmänä talvipäivänä, kun energia on kalliimpaa.

Energian tuottaminen on sitä tehokkaampaa, mitä tasaisempaa kysyntä on. Kaukolämmön kysyntäjouston tavoitteena onkin tasoittaa energian kulutusta ja tarjontaa. Käytännössä tämä tehdään varaamalla lämpöä etukäteen kiinteistöihin ja hyödyntämällä näin syntyviä lämpövarastoja kysyntäpiikkien aikana. Kiinteistöautomatiikka ohjaa varaamista ja purkamista hintasignaalin eli tuntipohjaisen hintaennusteen pohjalta.

"Lämmöntarve on suurempi esimerkiksi talviaamuisin, jolloin varalämpölaitoksemme käynnistyvät turvaamaan lämmönsaannin kaikille asiakkaillemme. Tämä aiheuttaa hetkellisen tuotantokustannuksen nousun. Pilotissa haluamme selvittää, voimmeko saavuttaa tasaisempaa kulutusta varaamalla lämpöä kiinteistöihin etukäteen", kertoo aluemyyntipäällikkö Susanna Huuskonen Fortumilta. ”Kysyntäjoustolla on positiivinen vaikutus myös ympäristöön, sillä parhaassa tapauksessa fossiilisia polttoaineita käyttävä varalämpölaitos voidaan jättää käynnistämättä”, jatkaa Huuskonen.

Pilotissa kysyntäjoustoa hyödynnetään kerrostaloissa Leanheat-järjestelmän avulla. Järjestelmän piiriin kuuluvien kerrostalojen kaikki asunnot on varustettu lämpösensoreilla, ja talojen lämmitysjärjestelmää voidaan ohjata joustavasti. ”Leanheat mahdollistaa kysyntäjouston hyödyntämisen erityisen älykkäästi – tämä tarkoittaa muun muassa sitä, etteivät asukkaan olosuhteet heikkene kysyntäjouston aikana ”, toteaa toimitusjohtaja Jukka Aho Leanheatilta.

TA-Yhtymä ja Järvenpään Mestariasunnot pyrkivät kysyntäjouston avulla hillitsemään asumiskustannusten nousua. ”Kaikki keinot, joilla voimme vähentää kustannusten nousua asukkaillemme, ovat enemmän kuin tervetulleita. Emme kuitenkaan olisi lähteneet tähän mukaan, jollemme pystyisi kysyntäjoustoa hyödyntäessämme takaamaan asukkaille hyviä asumisolosuhteita. Tämä pystytään onneksi turvaamaan kattavan mittausverkostomme avulla.” toteaa senior isännöitsijä Olli-Pekka Piironen TA-Yhtymästä.

Fortum Oyj

Lisätietoja:
Fortum Oyj, Susanna Huuskonen, aluemyyntipäällikkö, Heat Finland, puh. 040 801 0842
Pandia Oy/Leanheat, Jukka Aho, toimitusjohtaja, puh. 044 375 6044
TA-Yhtymä, Olli-Pekka Piironen, senior isännöitsijä, puh. 044 773 5616
Järvenpään Mestariasunnot, Veikko Simunaniemi, toimitusjohtaja, puh. 09 2798 3455

Fortum
Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 Fortumin liikevaihto oli 4,75 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,35 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi

Leanheat
Leanheat on uusi ratkaisu, jonka tavoitteena on huoneistotasoiseen mittaamiseen ja automatisoituun bigdata-analyysiin perustuen saavuttaa 20% säästöt asuntojen lämmityslaskussa. Leanheat on asennettu jo yli 2 500 asuntoon valtakunnallisesti, mikä tekee siitä maailmanlaajuisesti merkittävän hankkeen. Ratkaisua on Suomessa pilotoimassa TA-Yhtymä, Avara, Kotkan Asunnot, Hoas ja Järvenpään Mestariasunnot. Leanheat-ratkaisun on kehittänyt ohjelmistoyhtiö Pandia Oy. Leanheat rakentuu yhteistyökumppani Si-tecno Oy:n kehittämän SiMAP-anturointi- ja säätöjärjestelmän päälle.
www.leanheat.com

TA-Yhtymä
TA-Yhtymä on valtakunnallinen asuntojen omistaja ja rakennuttaja. TA-Yhtymän omistuksessa on yli 13 000 asuntoa ja uusia rakennetaan vuosittain noin 1000 lisää.
www.ta.fi

Järvenpään Mestariasunnot
Järvenpään Mestariasunnot on alueensa suurin asuntojen tarjoaja. Yhtiö on osa Järvenpään kaupunkikonsernia. Mestariasuntojen omistuksessa on 52 kiinteistöä, joissa on yhteensä 1800 vuokra-asuntoa ja uusia rakennetaan vuosittain noin 50 lisää.
www.mestariasunnot.fi

Fortum-kysyntajousto.pdf