Helsinki, 2016-03-10 08:50 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Taaleri perustaa maailman ensimmäisen kiertotalousrahaston

Taaleri tuo markkinoille uuden Kiertotalous-pääomarahaston. Rahasto on ensimmäinen kiertotalouteen keskittyvä pääomarahasto maailmassa. Rahaston tavoitekoko on 25–40 miljoonaa euroa. Minimisijoitus on 1000 euroa. Sijoittajille rahasto avautuu maaliskuussa ja se tarjoaa mahdollisuuden yhdistää taloudelliset tavoitteet ja kestävät hyödyt ympäristölle.

”Kiertotalous on uuden ajan materialismia. Siinä ymmärretään materian arvo koko elinkaaren ajan. Kiertotalous on resurssifiksuutta. Se on talouden ja ympäristön liitto ja talouden uusi malli, joka on ratkaisu talouskasvun ja globaalisti rajallisten resurssien yhdistämiseen. Kiertotalous on enemmän kuin kierrätys, koska kiertotaloudessa tavoitteena on jo alusta alkaen valmistaa materiaalit ja tuotteet siten, että ne pysyvät kierrossa. Siten minimoidaan myös syntyvä jäte”, Taalerin sijoitusjohtaja Tero Luoma toteaa.

Taaleri Kiertotalous Ky -pääomarahasto tekee pääomasijoituksia sekä yrityksiin että yksittäisiin tuotantolaitoksiin. Rahasto on tasapainotettu yhdistelmä kasvuyrityksiä, vakiintuneita liiketoimintoja ja kassavirtapohjaisia omaisuuseriä. Rahasto sijoittaa suomalaisiin yrityksiin ja kohteisiin. Rahasto tekee 5-10 toisistaan riippumatonta sijoitusta. Keskimääräinen sijoitus on 2-5 miljoonaa euroa sijoituskohdetta kohden.

Rahasto keskittyy erityisesti kolmeen teemaan: uusiutuva energia, kierrätys- ja materiaalinkäsittely ja energiansäästöratkaisut. Kiertotalous on ajankohtainen teema. Euroopan komissio julkisti kiertotalouspaketin joulukuussa 2015. Teema on myös Suomen hallitusohjelman kärkiaiheita. Sitran selvityksen mukaan kiertotalous on Suomelle 1,5–2,5 miljardin euron arvonlisäyksen kokoinen mahdollisuus.

Taaleri Kiertotalous Ky:n päävastuullisena salkunhoitajana toimii sijoitusjohtaja Tero Luoma. Terolla on yhdeksän vuoden kokemus pääomasijoittamisesta. Tero toimii Biotehdas-rahaston päävastuullisena salkunhoitajana. Rahaston omistama Biotehdas-ketju myytiin Gasum Oy:lle helmikuussa.

Taaleri Kiertotalous sijoittaa ensimmäisenä Volteriin

Taaleri Kiertotalous Ky on tehnyt ensimmäisen sijoituksensa ostamalla osuuden Volter Oy:sta. Volter on kempeleläinen kasvuyritys, joka on edelläkävijä puunkaasutusteknologiassa. Yhtiön valmistamat pienvoimalaitokset tuottavat puuhakkeesta sähköä ja lämpöä.

”Volter Oy on malliesimerkki voimakkaasti kasvavasta, kannattavasta ja kansainvälisestä suomalaisesta kasvuyrityksestä. Yhtiöllä on kyvykäs johto, toimiva konsepti ja vahva kasvunäkymä esimerkiksi Japanissa. Tällaisia Suomi tarvitsee”, Tero Luoma perustelee sijoitusta.

”Volter on nuorekas ja innovatiivinen, noin viidentoista hengen yritys kasvavalla puhtaan energian toimialalla. Meillä on vahva kehityshistoria. Häkäpönttöautosta idea jalostui Kempeleen ekokortteliksi, tärkeiksi patenteiksi ja useiksi kansainvälisiksi vientikaupoiksi. Yhtiön myynnistä yli 95 prosenttia tulee viennistä. Taalerin sijoitus mahdollistaa kasvun nopeuttamisen”, Volterin toimitusjohtaja Jarno Haapakoski sanoo.

Tärkeimpiä markkinoita ovat Eurooppa, Japani, Pohjois-Amerikka ja Australia. Vuoden 2015 liikevaihto oli 2,7 miljoonaa euroa ja liikevoitto 0,6 miljoonaa euroa. Tänä vuonna yhtiö kasvaa yli sata prosenttia ja kannattavuus kasvaa. Taaleri Kiertotalous Ky omistaa Volterista 30 prosenttia.

Taaleri Oyj

Lisätiedot:

Tero Luoma, sijoitusjohtaja, Taaleri Pääomarahastot Oy, 050 344 9993, tero.luoma@taaleri.com

Jarno Haapakoski, toimitusjohtaja, Volter Oy, 040 739 0461, jarno.haapakoski@volteri.fi

Taaleri lyhyesti

Taaleri on ryhmä, joka on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle First North Finland -markkinapaikalle. Taaleri tarjoaa varainhoito- ja rahoituspalveluita institutionaalisille sijoittajille, yrityksille sekä yksityishenkilöille. Taaleri-konserni koostuu emoyhtiö Taaleri Oyj:stä sekä neljästä liiketoiminnallisesta tytäryhtiöstä: Taaleri Varainhoito Oy ja sen tytäryhtiöt, Taaleri Pääomarahastot Oy ja sen tytäryhtiöt, Taaleri Sijoitus Oy sekä Vakuutusosakeyhtiö Garantia. Lisäksi Taalerilla on osakkuusyhtiö Fellow Finance Oyj, joka tarjoaa vertaislainapalveluja. Ryhmässä on yli 180 työntekijää. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Tampereella, Turussa, Porissa, Oulussa, Istanbulissa ja Nairobissa.

Taalerilla oli vuoden 2015 lopussa hallinnoitavia varoja 3,9 miljardia euroa ja varainhoidon asiakkaita 3 500. Koko ryhmällä on suoraan ja välillisesti noin 30 000 asiakkuutta. Taaleri Oyj:llä on yli 1 900 osakkeenomistajaa. Taalerin toiminta on Finanssivalvonnan valvomaa.

Lisää tietoa yrityksestämme ja palveluistamme:

www.taaleri.com
www.fellowfinance.fi