Saniona AB: Saniona får positivt förhandsbesked från skattemyndigheterna angående utdelning av aktier i Initiator Pharma

13 juni 2016

Saniona, ett ledande bioteknikföretag inom jonkanaler, har erhållit positivt förhandsbesked från skatteverket i Sverige och i Danmark angående utdelning av Sanionas aktieinnehav i Initiator Pharma. Processen med utdelningen går enligt plan.

"Beskedet från Skatteverket i Sverige och i Danmark innebär att vi fortsätter processen mot utdelning av Sanionas aktier i Initiator Pharma A/S. Initiator Pharma A/S kommer härigenom uppnå fler än 4 000 aktieägare från Saniona från starten och Sanionas aktieägare kommer att dra direkt fördel av värdeskapandet beträffande de här tillgångarna. Vi hoppas att våra aktieägare uppskattar detta och kommer att stötta det nya bolaget", säger Jørgen Drejer, VD för Saniona.

Saniona meddelade den 10 maj 2016 att bolaget medverkat i bildandet av Initiator Pharma A/S, samt att Saniona har för avsikt att vid extra bolagsstämma föreslå utdelning av Sanionas aktieinnehav i Initiator Pharma A/S. Saniona har nu erhållit förhandsbesked från det svenska och det danska skatteverket. Förhandsbesked från det svenska skatteverket innebär att bedömningen är att Sanionas övervägda utdelning av samtliga aktier i dotterbolaget Initiator Pharma A/S till Sanionas aktieägare uppfyller kraven för Lex ASEA i den svenska inkomstskattelagen och att utdelningen inte ska beskattas. Detta betyder att de utdelade aktierna inte kommer att beskattas förrän en vinst realiseras för aktieägare i Sverige. Enligt förhandsbesked från det danska skatteverket medför utdelningen en mycket liten omedelbar beskattning för aktieägare i Danmark. Ytterligare beskattning sker efter att eventuella vinster har realiserats. Genom ovanstående återkoppling från myndigheterna har viktiga steg i processen klarats av.

De ytterligare steg som kvarstår innan Saniona avser att kalla till extra bolagsstämma för att föreslå utdelning av bolagets aktieinnehav i Initiator Pharma A/S utgörs av diverse administrativa och tekniska åtgärder, vilka i dagsläget är under pågående hantering.

För mer information, vänligen kontakta

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona, Mobil: +45 2210 9957, E-mail: tf@saniona.com

Om Saniona

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk Fas. Forskningen är inriktad på jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Upsher-Smith Laboratories Inc., Productos Medix, S.A de S.V och Sanionas Bostonbaserade spinout Ataxion Inc., som är finansierad av Atlas Venture Inc. och Biogen Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass. Saniona är noterat på Nasdaq First North Premier och har cirka 4 400 aktieägare. Pareto Securities är Certified Adviser för Saniona. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com.

HUG#2019716

20160613 - PR - Initiator Pharma Update - SWE.pdf