Effnetplattformen AB (publ): Effnetplattformens blivande dotterbolag SBB har framgångsrikt stängt sin obligationsemission om 600 miljoner kronor

Stockholm, 20 december 2016 -- Som meddelats tidigare har Effnetplattformen AB ingått avtal om förvärv av de tre fastighetsbolagen Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ), Kuststaden Holding AB och Sörmlandsporten AB.

Effnetplattformens blivande dotterbolag Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) meddelar att bolaget framgångsrikt genomfört en bryggfinansiering genom en emission av ett icke säkerställt obligationslån om 600 miljoner kronor. Obligationslånet löper med en rörlig ränta om STIBOR 3M + 6,25 procentenheter och har en löptid om 18 månader.
Majoriteten av de cirka 40 investerare som deltog i emissionen utgjordes av nordiska institutioner.
"Detta är ytterligare en milstolpe i SBB's utveckling till ledande fastighetsbolag inom bostäder och samhällsfastigheter med starka kassaflöden och en stark ställning på kapitalmarknaden," säger Ilija Batljan, VD, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden.

ABG Sundal Collier och Swedbank har varit finansiella rådgivare till SBB. Advokatfirman Törngren Magnell har varit juridisk rådgivare till SBB. Advokatfirman Vinge har varit juridisk rådgivare till ABG Sundal Collier och Swedbank.

För ytterligare information:
Hans Runesten, Styrelseordförande, Effnetplattformen AB (publ), tel 070 280 26 26, hans.runesten@effnet.com
Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, 070 518 39 67, ilija@sbbnorden.se
Denna information är sådan information som Effnetplattformen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 december 2016 kl. 07:45 CET.
Om Effnetplattformen AB (publ)
Effnetplattformen AB (publ) handlas på Nasdaq First North (symbol EFFN). Certified Adviser är Remium Nordic AB (www.remium.com). Effnetplattformen AB (publ) är moderbolag i en koncern med verksamhet inom avancerad digital kommunikation och investeringsverksamhet. Koncernen har för närvarande dotterbolaget Effnet AB, (www.effnet.com). För mer information om Effnetplattformen AB, besök www.effnetplattformen.se.