Det europeiska patentverket beviljar patent för tasquinimod för behandling av multipelt myelom

Lund den 9 januari, 2017 - Active Biotech AB (Nasdag Stockholm: ACTI)  meddelar att det Europeiska Patentverket har beslutat att bevilja Active Biotechs patentansökan som skyddar tasquinimod för användning vid behandling av multipelt myelom. Patentet kommer att beviljas den 1 februari, 2017 som det europeiska patentet nr. 3041472 och har en skyddstid som löper till år 2035.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tomas Leanderson, VD
  Tfn 046 19 20 95

Hans Kolam, CFO
  Tfn 046 19 20 44

Active Biotech AB
(Org.nr 556223-9227)
Box 724, 220 07 Lund
Tfn 046 19 20 00

Om tasquinimod
Tasquinimod är en immunmodulerande, metastashämmande och antiangiogen substans som påverkar tumörers möjlighet att växa och sprida sig. Utvecklingen av tasquinimod har tidigare inriktats mot behandling av prostatacancer där klinisk effekt och god säkerhetsprofil visats i fas 2 och 3 studier. Tasquinimod har en bred verkningsmekanism och mycket goda resultat har erhållits i modeller för multipelt myelom, en blodcancer med stort medicinskt behov. Active Biotech söker en partner för den fortsatta utvecklingen av tasquinimod inom multipelt myelom.

Active Biotech AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ACTI) är ett bioteknikföretag fokuserat på utveckling av läkemedel för behandling av neurodegenerativa/inflammatoriska sjukdomar och cancer. Laquinimod, en substans i tablettform med unika immunmodulerande egenskaper, är i registreringsgrundande fas 3-prövning för behandling av relapserande remitterande multipel skleros. Laquinimod är även i fas 2-prövningar för behandling av primärprogressiv multipel skleros och Huntingtons sjukdom. Vidare bedrivs kommersiell verksamhet för projekten tasquinimod, paquinimod och SILC.  För ytterligare information besök   www.activebiotech.com

Denna information är sådan information som Active Biotech AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 9 januari 2017, kl.13.00.

Det europeiska patentverket beviljar patent för tasquinimod för MM